Guide til cykling i regnvejr

Guide til cykling i regnvejr

Der er ingen tvivl: Cykling er den smukkeste transportform. Cykling er sjovest i varmt og solrigt vejr, men når det regner står du pludselig over for en række udfordringer: Hvordan kommer jeg frem til min destination uden at blive våd? Er der noget, jeg skal være særlig opmærksom på, når jeg kører i regnen? Hvordan kan jeg sikre mig, at min cykel ikke bliver beskadiget, når den bliver våd? Og er cykling en god måde at komme på arbejde på, selv når det regner? Heldigvis er der normalt meget enkle svar på alle disse spørgsmål. I den følgende vejledning introducerer vi dig for tøj, tilbehør og tips, der hjælper dig med komfortabelt at nå frem til din destination på din cykel, selv når det står ned i stænger.

Cykling i regn – generel information

Skærme – den mest effektive regnbeskyttelse

Selve regnen er ofte ikke problemet, når man cykler i dårligt vejr; vand, der sprøjter op fra vejen, er markant mere generende, fordi det blandes med anden skidt, der ligger på overfladen. Olie, sand og blade efterlader ikke kun grimme pletter på tøjet, men dækker også cyklen med et lag snavs. Dette ser ikke godt ud og kan skade gearsystemet og forkorte rammens og komponenternes levetid. Vandet, der hvirvles op af dækkene, sætter sig også direkte på skoene. Skærme, især modeller med et ekstra bredt stykke i enden, er en meget effektiv løsning på dette. Heldigvis kommer de forudinstalleret på næsten alle city- og trekkingcykler, hvilket giver dig én mindre ting at bekymre dig om.

Normalt er det er også enkelt at montere skærme på mountainbikes, der ikke bliver kørt meget off-road. Mange rammer har allerede monteringshuller til dette formål. Ellers kan du købe et af de mange clip-on skærme, der findes på markedet.

Med full suspension mountainbikes er det lidt vanskeligere at påmontere skærme på grund af affjedringen, især ved baghjulet. Her er små plastikskærme designet til gaflen blevet populære (https://www.bikester.dk/cykeltilbehoer/skaerme.html). Disse holder mudder og vand væk fra følsomme dele, som f.eks. gaffeltætningerne – og dit ansigt.

Mange racercykler har nu diskre monteringshuller til faste skærme. Til racercykler uden disse monteringshuller findes der lette og strømlinede skærme, der bruger gummispænder til at forbinde dem med gaffelen og sadelstræberne. Hvis du foretrækker et sportsligt udseende, kan du montere en plastiskskærm under sadlen. Disse er ikke så effektive som en fast skærm i fuld længde, men holder en stor mængde sprøjtevand væk og i det mindste forhindrer sadelskummet i at blive gennemvædet under korte regnskyl.

Sikkerhed i regnvejr

At cykle i regn eller på våde veje kræver en mere forsigtig kørestil. Dårlig sigtbarhed kan kompenseres ved at udstyre din cykel med et kraftfuldt belysningssystem og installere reflekser. Der findes et stort antal lyse, batteridrevne lygter, der et lette at montere. Hvis du har reflekterende elementer på dit tøj (især på dine fødder), gør du dig også mere synlig.

Intet af dette er dog nogen erstatning for at vide, hvordan man kører ansvarligt og sikkert i vådt vejr. Når det regner, skal du antage, at vejen er meget glattere end normalt. Der skal udvises særlig omhu, når man kører over vejmarkeringer, riste og brosten. At køre gennem vandpytter kan også være farligt: Det er ofte umuligt at se huller eller andre forhindringer gennem vandet.

Beskyt din parkerede cykel mod regn

Det er ikke kun rytteren, der har brug for beskyttelse mod regnen – din bagage og selve cyklen vil også drage fordel af et ekstra beskyttelseslag. Specielle regnslag til rygsække og cykeltasker holder ikke kun indholdet tørt, men hjælper også med synligheden med iøjnefaldende farver og reflekterende elementer. Hvis du vil parkere din cykel, mens det regner, anbefales det at have et sadelovertræk. Intet er mere ubehageligt end at starte din tur med en våd bag. Hvis du ikke har et tørt rum til at opbevare din cykel, bør du overveje at købe en vandtæt presenning eller cover til at dække den til med.

Pleje af din cykel efter ture i regnvejr

Vand er enhver cykels naturlige fjende – det siver ind i alle revner, skyller fedt ud af lejer og fremskynder korrosion af metaldele. Det er derfor især vigtigt at passe godt på din cykel, hvis du kører regelmæssigt i regnen. Man skal være særlig opmærksom på kæden og kassetten, da de især udsættes for elementerne. Rengør kæden regelmæssigt ved at trække den gennem en klud, der er fugtet med affedtningsmiddel, og rengør kassetten med en børste. Når du har renset kæden for al snavs, skal den igen olieres. Det er bedst at påføre en dråbe kædeolie på hvert kædeled på indersiden, flytte kæden et par klinger, lade olien arbejde i et par minutter og til sidst tørre overskydende af med en klud. Jo oftere du bruger et par minutter på at vedligeholde din cykel, jo længere og bedre holder komponenterne.

Regntøj

Regntøj til hverdagsbrug

Hvis du bruger din cykel som din primære transportform i hverdagen, er det vigtigt at kunne komme rundt, selv når det regner. Med det rigtige udstyr og tøj kan du holde klargøringstiden til et minimum og stadig ankomme tør på arbejdet. Her er et par små tips til at gøre dette lettere for dig:

      1. Skærme er billige og yderst effektive. Cykler du ofte i regnvejr, kan du ikke undvære dem.
      2. Turen til arbejde bør ikke være et ræs, så et bad på arbejdspladsen er normalt ikke nødvendig. At have et sted, hvor du let kan skifte tøj uforstyrret, gør dog livet lettere.
      3. Hvis der ikke er et rum til at tørre vådt tøj i løbet af dagen, bør du medbringe skiftetøj, hvis der forventes regn.
      4. Hav altid et sæt tørt tøj på din arbejdsplads. Hvis du ikke har plads nok til et komplet outfit, vil et par tørre sokker altid gøre vidundere.
      5. Selvom du bliver kold og våd, må du ikke lade det ødelægge din dag. Husk, det er bare vand, og alt tørrer efter noget tid.

Poncho – let at bruge, men stadig et kompromis

Den enkleste måde at holde sig tør på cyklen på er med en regnponcho. Den beskytter hele overkroppen og dele af benene mod regn. Den gode ting ved en poncho er, at du hurtigt kan tage den på over dit almindelige tøj uden at ofre bevægelsesfrihed. Den posede pasform betyder dog også, at vinden nemt får fat i den ved højere hastigheder. Ponchoer er derfor især egnede som en nødløsning og for alle, der cykler i et mere afslappet tempo.

Regnjakke – næsten uundværlig til pendling

Hvis du regelmæssigt cykler i regnvejr, er en regntæt jakke et must. Da folk normalt kører mere afslappet på vej til og fra arbejde eller skole end når de udøver sport, kan regnbeskyttelse prioriteres frem for åndbarhed. Bestem dig for, om du har brug for en hætte, før du køber. Hvis du altid kører med en hjelm, er du sandsynligvis bedre stillet med en jakke uden en hætte i kombination med et hjelmovertræk. Et hjelmovertræk beskytter ikke kun mod regn og vind, men holder også hovedet varmt på koldere dage. Derudover har du altid fuldt udsyn, hvilket er begrænset af en hætte.

Regnbukser og skoovertræk – beskyttelse mod vandstænk

Det er vanskeligere at beskytte dine ben og fødder mod regn end din overkrop. Specielle jeans og chinos til pendlere fås med en vandafvisende belægning, der får nedbør til at dryppe af. Hvis det virkelig vælter ned, er et par regnbukser klart at foretrække. Disse er designet med sideknapper eller lynlåse, så du hurtigt kan trække dem på over normalt tøj. Du skal dog være opmærksom på, at vandet, der rammer buksebenene, løber ned mod dine sko. Hvis du beslutter at skaffe et par regnbukser, bør du også overveje at købe dertilhørende skoovertræk eller i det mindste et par mere vandafvisende sko. Mange skoovertræk fås i meget synlige farver eller med reflekterende detaljer – fordi dine fødder praktisk talt altid bevæger sig, når du cykler, er dette et stort plus i forhold til din sikkerhed.

Regntøj til sportscykling

Til hverdagscykling vil du sandsynligvis have dit normale tøj på og ikke gøre for meget for at forblive tør og komfortabel. Når man kører mere energisk, til sport eller til konkurrence, er der dog andre ting, man bør overveje.

Regntøj til mountainbiking

Tøj til mountainbiking sidder generelt løsere for at give den bedst mulige bevægelsesfrihed. Når det regner, bliver skoven ikke kun våd, men meget mudret, hvilket udgør ekstra udfordringer for tøj. Regntøj, der er specielt designet til mountainbiking, skal ikke kun kunne modstå regn, men skal også være modstandsdygtigt mod mudder, let at vaske og slidstærkt.

Regntøj til landevejscykling

Regntøj designet til landevejscykling har et mere aerodynamisk snit: En tættere pasform betyder mindre materiale, der flaprer og derfor går mindre energi tabt. Derudover skal dette tøj være ekstremt åndbart – det gør ikke megen nytte, hvis regnen ruller af dig, men i stedet drukner i egen sved. Et andet problem på landevejscyklen er den kolde vind, der hurtigt kan nedkøle dig, når dit tøj er fugtigt fra sved. Beslut derfor, hvad der er mere vigtigt; til intensiv træning eller ræs er tøjets åndbarhed vigtigere end på lange, mindre intensive ture, hvor du ikke sveder så meget.

Cykeltrøjer

Trøjer har de seneste år taget et kvantespring i forhold til funktion, og mange producenter tilbyder nu regntætte, åndbare trøjer til alle temperaturer. Flere ryttere bruger langærmede cykeltrøjer i situationer, hvor det førhen var nødvendigt med softshelljakker, og disse fungerer godt i kombination med det rigtige basislag – også når temperaturen falder til enkeltcifre.

Jakker

Hvis du regelmæssigt kører i kolde temperaturer og regn, har du brug for den rigtige jakke. Softshelljakker er lavet af forskellige lag og kombinerer fordelene ved fleecetrøjer og regnjakker. De indeholder normalt en åndbar membran og kan klare de fleste regnfulde ture.

Hardshelljakker er designet til de værste tænkelige forhold. Hvis udsigten til en hel dag med regn og lave temperaturer ikke afskræmmer dig fra at hoppe på cyklen, så er dette den rette for dig. Ved at bruge moderne stoffer og membraner er hardshelljakker vandtætte, men stadig åndbare.

Jakker, der kan være i lommen af din cykeltrøje er ganske særlige. De er ikke kun vandafvisende, men også vindtætte og kan være virkelig uvurderlige i tilfælde af pludselig tordenvejr. De er også meget praktiske til forår eller efterår, når temperaturen kan variere dramatisk. Til ture i bjergene eller ved kysten, hvor vejret kan ændre sig på et splitsekund, er de uundværlige ledsagere.

Cykelshorts til regnfulde ture

Cykelshorts og bukser designet til regnfulde ture skal opfylde de samme kriterier som overtøj, dvs. de skal være isolerende og vandafvisende. Imidlertid er varmeisolering her ikke så vigtig som på overkroppen, fordi dine ben bevæger sig konstant og genererer egen varme. Vandafvisende egenskaber er især vigtige på balderne, fordi det er her vand fra baghjulet lander, hvis der ikke er monteret en bagskærm

Skoovertræk

De fleste landevejscykler er designet til sommertemperaturer, men kan bruges næsten hele året rundt i kombination med de rigtige skoovertræk og sokker.

Tynde latexovertræk, der beskytter mod regn og forbedrer aerodynamik, er ideelle til ræs (selvom de ikke er særlig holdbare). Ved lange træningsture om vinteren er robuste neoprenovertræk bedre, da de holder både vand og kulde ude.

Skoovertræk fungerer ikke så godt på mountainbikes, da du ofte skal stå af din cykel og kan gøre dem beskidte, mens du går. Der findes et udvalg af vandtætte eller i det mindste vandafvisende sko til mountainbiking, som der kan gå gennem mudrede vandpytter uden problemer.

Handsker

Det er en god idé at bære Handsker når det regner, uanset temperaturen: jo vådere og snavset det bliver, jo glattere er det. Med syntetisk læder eller gummi i håndfladerne har du altid kontrol over cyklen, selv når du kører gennem et mudderbad i skoven. Vandtætte og vindtætte handsker hjælper også med at holde blodet cirkulerende i fingrene.

Regndragter til mountainbiking

Regndragter (som Enduras MT500 pictured) giver maksimal beskyttelse til ekstremt mudrede mountainbiketure. De er normalt lavet af vandtæt hardshellstof og har en fordel i forhold til konventionelt cykeltøj: forhindrer vand og mudder i at komme igennem til dit undertøj, hvor trøjen møder shortsene.

Ofte stillede spørgsmål

Ruster en cykel efter en tur i regnen?

Kort sagt, ja. Cykler er ikke lavet af vat og tåler at blive våde – dog er mange af delene lavet af stål, som ruster, når det udsættes for regn i længere perioder. Aluminium er mindre følsomt, men kan også ruste. Salt havluft eller cykelture på veje, der er blevet saltet, kan fremskynde rustprocessen. Kæden kan være særlig følsom; efter en meget våd tur bør du rengøre og smøre den igen for at undgå permanent skade. Til cykelopbevaring anbefaler vi et tørt, overdækket rum eller afdækning med stof.

Kan man bære briller på cykelture i regnvejr?

Ironisk nok gør briller det ofte more vanskeligere at se, når man cykler i regnen. Hvis der samles regn på ydersiden eller tåge på indersiden, forhindrer de et klart syn. Kasketter og hætter forhindrer regndråber i at dryppe på dine briller. Racercyklister har ofte minimalistiske bomuldskasketter med en lille skygge, mens hjelme med visir er populære hos mountainbikere. Tågede linser på hverdagsbriller er på den anden side vanskeligere at bekæmpe, da de skyldes manglende ventilation. Mange sportsbriller har specielle luftåbninger på linser eller rammer. I kombination med en hydrofil belægning, der gør det muligt for vand at rulle af, er det meget nemmere at bevare et klart udsyn.

Findes der særlige dæk til cykling i regnvejr?

Ja, praktisk talt tilbyder alle dækproducenter særlige dæk med forbedret punkteringsbeskyttelse til cykling i dårligt vejr. Regn fører små glassplinter og skarpe sten ud på vejen, som sætter sig fast på dine dæk. Tykkere dækmønster og sidevægge sammen med ekstra punkteringsbeskyttelseslag forhindrer skarpe genstande i at arbejde sig gennem dækket til slangen. Der er ikke noget galt med at køre på disse dæk året rundt, selvom mange ryttere foretrækker et lettere, hurtigere dæk til sommerkørsel.

Til mountainbikes findes særlige dæk med ekstra grove knopper til særligt mudrede forhold. Også her er disse kun umagen værd, hvis du kører meget og altid kræver det optimale udstyr.

Alle dæk drager fordel af at blive kørt med lidt lavere tryk end normalt når det er vådt, da dette øger kontaktfladen mod underlaget.

Er bremselængden længere i regnvejr?

Ja, hvis cyklen er udstyret med konventionelle fælgbremser, vil bremseklodsen tage lidt længere tid om at skumme vandet fra bremsefladen og gribe fat i fælgkanten. Dette sker ikke med skivebremser, og de er uden tvivl det bedre bremsesystem til våde forhold. Uanset bremsetype har alle dæk imidlertid mindre greb på våde veje, hvilket forlænger bremselængde og -tid.

Hvornår er et stykke tøj vandtæt?

Det såkaldte ‘vandsøjletryk’ bruges ofte til at teste regntøjets permeabilitet. For at bestemme dette udsættes tøjet for et stigende vandtryk, indtil en tredje dråbe gennemtrænger stoffet – på dette tidspunkt kan tøjets vandsøjle måles. Afhængigt af standarden er tekstiler vandtætte til 800 mm (EN 343: 2003 klasse 1), 1300 mm (EN 343: 2003 klasse 2) eller endda 4000 mm (EMPA Schweiz). ‘Vandtæt’ kan derfor betyde forskellige ting, afhængigt af den anvendte standard. Heldigvis er praktisk talt alt tøj, der findes på markedet, der kaldes ‘vandtæt’, tilstrækkelig til daglig brug. Hvis du vil bære et stykke tøj til sport, skal du også tænke på dets åndbarhed!