• HURTIGE LEVERANCER
  • BETAL NEMT MED KLARNA
  • ALMINDELIGE SPØRGSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Indkøbskurv
[No translation] ?

AT KØBE RACERCYKEL

Cykling er en fantastisk form for motion. Det slider mindre på kroppen end mange andre træningsformer og bringer dig hurtigt ud i naturen, forbedrer din kondition og reducerer stress-niveauet. Landevejscykling egner sig til alle aldre og niveauer – fra elitecyklist til glad motionist. Du sætter helt selv niveauet og tilpasser tempoet efter egen evne. Et købe en racercykel er en stor invesering, og derfor er det klogt at overveje, hvad du vil med din cykling samt bestemme, hvor meget du er villig til at betale. Hvordan ønsker du at cykle? Vil du udøve cyling på konkurrenceplan eller blot cykle for fornøjelsens skyld?

Der findes en række forskellige racercykler, du kan vælge imellem alt afhængig af, hvilken type cykling, du kunne tænke dig at beskæftige dig med:

  • Racercykel
  • EKomfortracer (gravel bike)
  • Cyclocross
  • Triathlon

Det er frem for alt cyklens dele, der påvirker prisen. Aluminums- eller carbonstel? Enkle eller fine komponenter? Nedenfor tager vi os et kig på det, du behøver at vide.


 

ALUMINIUMS- ELLER CARBONSTEL?

ALUMINIUM

Aluminium er et metal, der er rimeligt let og stift. Det er et fremragende materiale til stel og bruges til racercykler i begynder- og middelklassen. Ulempen ved et aluminiumsstel er, at det er tungere end et carbonstel og ikke absorberer ujævnheder i underlaget lige så godt. I dag kommer aluminiumsstel dog oftest med en carbon gaffel og sadelpind, som dæmper vibrationerne. Et aluminiumsstel er derfor også et godt valg.

+ Stærkt og stift
+ Koster mindre
- Tungere end carbon
- Flere vibrationer

CARBON

Carbon er lettere end aluminium og gør cyklen hurtigere og stærkere. Desuden er materialet vibrationsdæmpende. Carbon bliver mere og mere almindeligt, da materialet efterhånden udvikles i forskellig kvaliteter og forskellige prisklasser. Derfor er det ikke længere kun de mest eksklusive racercykler, der kommer med carbonstel, men selv den gennemsnitlige motionist kan købe en carbonracer og udnytte dens fordele.

+ Let
+ Vibrationsdæmpende
- Sværere at reparere
- Dyrere


 

HVILKEN STØRRELSE STEL SKAL MAN HAVE?

Din kropsstørrelse
i cm
Stelstørrelse racercykel/singlespeed
i cm
Stelstørrelse Triathlon
i cm
155-160 cm 47-49 cm 46-48 cm
160-165 cm 49-51 cm 47-49 cm
165-170 cm 51- 53 cm 48-50 cm
170-175 cm 53-55 cm 50-52 cm
175-180 cm 55-57 cm 52-55 cm
180-185 cm 57-60 cm 55-57 cm
185-190 cm 60- 62 cm 57- 60 cm
190-195 cm 62-64 cm 60-62 cm
ab 195 cm ab 64 cm ab 62 cm

Størrelsen på en racercykel er meget vigtig. Du vil tilbringe mange timer i sadlen, og det er derfor vigtigt at få den helt rigtige størrelse. Hver producent har detaljerede grafer, så du kan præcist kan måle dine forskellige kropsdele og jævnføre tabellerne finde den korrekte størrelse.

Tabellen til venstre er baseret på højde og regner derudfra ud, hvilket størrelse stel, der passer dig bedst. Da forholdet mellem over- og underkrop kan variere meget fra menneske til menneske er dette bare en grov anbefaling. For en mere præcis måling bør du måle din skridtlængde; altså længden fra skridtet og ned langs indersiden af benet ned til jorden uden sko.

Du kan nemt finde den rigtige størrelse på vores cykler. Du åbner blot det ønskede produkt og klikker på den grå knap ”Beregn størrelse”.


 

FORSKELLIGE TYPER AF RACERCYKLER

RACER

Racercykler er skabt til landevejscykling – deraf det engelske ord ”road bike”. Den er designet til at være hurtig og effektiv med en udstrakt siddeposition for at maksimere hastigheden og minimere vindmodstanden. Den har gedebukkestyr, høj gearing, smalle dæk, let vægt og en sportslig sidestilling. Mange racercyklister vælger effektivitet snarere end komfort og er velegnet til dem, der ønsker at køre let landevejscykling og krævende træningspas. En cykel til dem, der kan lide, når det går stærkt!

  • Anvendelse: Vej
  • Type cykling: Træning & konkurrence
  • Hurtig og nem
  • Sporty og effektiv siddestilling

CYCLOCROSS

Cyclocross (også kendt som CX) er en trænings- og konkurrenceform, som engagerer mange cyklister i efterårs- og vintermånederne. Ideen er, at man kører et vist antal omgange på en bane, der indeholder både græs, tekniske sektioner og forhindringer. En cyclocross er designet til at håndtere mere end ”bare” asfalterede veje” – en blanding mellem race og mountainbiking. Den ligner en racercykel, men har bredere, mønstrede dæk for bedre greb samt skivebremser i stedet for fælgbremser for effektiv bremsning under våde og mudrede forhold. Stellets geometri adskiller sig også fra en standard racercykels – det har et kortere overrør for en mere oprejst siddestilling, og krankboksen er placeret højere for at kunne køre over forskellige forhindringer. Den minder om en komfortracer, men er beregnet til kortere ture og mere intens cykling. Cyclocross er en sjov og effektiv træningsform.

  • Anvendelse: Vej og grusvej
  • Type cykling: Træning- og konkurrencetræning i CX, cykelpendlingg
  • Effektiv og stabil
  • Sporty, men komfortable siddestilling

KOMFORTRACER (GRAVEL BIKE)

Komfortraceren er et forholdvist nyt begreb, der de seneste år er blevet et hit i især USA og Storbritannien. Det er en cykel, der er en blanding mellem en racer og en cyclocross – den har en mere afslappet geometri samt bedre dæk med mønster. Et kortere overrør og højere kronrør gør, at du slipper for at sidde helt så udstrakt på cyklen, hvilket gør det mere komfortabelt at tilbringe tid i sadlen. Komfortraceren kan gøre på både asfalt og grusveje takket være en længere akselafstand og bredere, mønstrede dæk. Dette er også grundet til, at disse cykler kaldes ”gravel bikes”. At køre konkurrencer på grusveje er bleevt meget populært i USA, og i de seneste år er konceptet også begyndt at sprede sig på tværs af Atlanten. Det er en meget alsidig cykel, der klarer de fleste udfordringer, og som gør cykling sjovt.

  • Anvendelse: Vej og grusvej
  • Type cykling: Distance- og motionpas, cykelpendling
  • Komfortabel
  • Komfortabel og effektiv siddestilling

TRIATHLON

Triathloncyklen er en type racercykel, der er designet til at være så hurtig som muligt. Om man cykler landevejscykling i klynger eller ligger ensomt i triathlonkonkurrencer. Med en triathloncykel får man en cykel, der minimerer vindmodstanden og øger hastigheden og altså optimerer de aerodynamiske egenskaber. Den mest synlige forskel er styret, der er fladt i stedet for at have den sædvanlige bøjning. Sammen med en aggresiv rammegeometri med et lavt placeret styr optimerer rytterens profil. Desuden er cyklen designet til at spare på musklerne, der jo senere skal anvendes til løb. Hjulets fælg er dybt og er udstyret med færre eger end et almindeligt racerhjul. Alt dette for at minimere vindmodstanden og optimere farten. En rigtig fartdjævel!

  • Anvendelse: Triathlon
  • Type cykling: Træning og konkurrence
  • Aerodynamiske egenskaber
  • Aggressiv og effektiv siddestilling

DREV OG GEARGRUPPER

Geargruppen er den pakke, der driver cyklen fremad. Den indeholder kranksæt, kæde og kassette. Kransæt består af et eller flere drev og to pedalarme. En racercykel har normalt to drev: Et med flere antal tænder for lavere, lettere gearskifte og et med et lavere antal tænder for højere og tungere gearskifte. Standarden er i dag et gear med 50 tænder og et mindre med 34 tænder. De små tandhjul på baghulet er cyklen kassette, og den har ofte 10 eller 11 klinger. Fordelen ved 1 kinger er, at du får et ekstra gear på hvert tandhjul. De tre største producenter af cykelgear er Shimano, Sram og Campignolo. Det har alle forskellige typer af skiftesystemer alt afhængigt af, hvad cyklisten er på udkig efter – den højeste ydeevne eller noget enklere, der ikke koster en formue. Nogle racercykler kommer med elektroniske skifter. Her sker gearskiftet ved hjælp af en motor for hurtigere og mere præcise skift. Nedenstående tabel beskriver, hvilke målgrupper de forskellige serier egner sig til, så du lettere kan se, hvad der matcher dine ambitioner.

HVILKEN BETYDNING HAR HJULENE?

Hjulene er den drivende faktor på en cykel og påvirker i høj grad cyklens følelse og præstation. Ønsker man at reducere cyklens vægt kan det gøres på hjulene, da disse står for bremsning og acceleration. Hjulets design spiller også en rolle. Jo dybere fælgen er, jo mere aerodynamisk og stift er hjulet. Aerodynamik er i løbet af de seneste år blevet et omdiskuteret emne og det spiller en stor rolle i forhold til cyklens hurtighed. Både fælgen og egerne kan være aerodynamisk udformede, hvilket kan gøre en stor forskel for landevejsryttere og triatlonudøvere. For den glade motionist er det vigtigere blot at investere i et par lette, stabile hjul, der gør mindre ondt på pengepungen. Det er dog værd at bruge lidt ekstra penge på et par gode dæk. De forbedrer køreegenskaberne og dæmper vibrationer – du får meget effekt for pengene.

FÆLGBREMSER ELLER SKIVEBREMSER?

Fælgbremser er det absolut mest almindelige på en racercykel. En fælgebremse er, som navnet antyder, en bremse, som ved hjælp af to klodser trykker på fælgen for at få hjulet til at stoppe. De fleste cyclocross- og komfortracere kommer med skivebremser. De bremser gennem to bremseklodser, som trykker på en bremseskive, der er monteret på hjulet – det giver en hurtigere og mere effektiv bremsekraft uanset vejret og er dermed mere velegnet til kørsel i varieret terræn og vejr.

Bikesterredaktionen 14-03-2024 14:35

[No translation] ?
[No translation] ?

Din indkøbskurv(0 varer)

Din indkøbskurv er tom
I alt: 0 dkk
Til kassen

Foretrukne(0 varer)

Du har ingen favoritter
MENU