Kan du ikke se det sikre browservindue fra PayPal?

Klik her
for at åbne det.

Din bestilling er lige straks gennemført. Vi takker for din tålmodighed.

Nye cykler - 2019-modeller nu på lager

Guide: Sådan vælger du de rette dæk og slanger

Det er vigtigt at have de rigtige dæk og slanger monteret på cyklen, fordi kontakten med køreunderlaget defineres gennem disse to dele. Dæk og slanger bør vælges, så der opstår en køreunderlagskontakt, der harmonerer med din kørestil og komfortpræferencer. Hvis dine dæk og slanger er gamle og viser tegn på slitage, er det under alle omstændigheder tid til at investere i nye, så du kan undgå punkteringer og påny lade din cykel udfolde sit fulde potentiale.

Dæk og slanger findes i en række størrelser med forskellig bredde og slidbane, og de er fremstillet med forskellige gummiblandinger. Ved første blik kan især dækmarkedet forekomme uoverskueligt, men når du har fået styr på de grundlæggende begreber og termer, vil du opdage, at det faktisk er ret enkelt at træffe det rigtige valg. I denne guide hjælper vi dig med at finde dæk og slanger, der passer til netop din kørestil – uanset om du er til MTB, landevejscykling eller bykørsel.


Hvilke dæk og slanger passer til min cykel?

For at finde det rette dæk er det nødvendigt at kende størrelsen på det dæktrængende hjul. Et cykelhjuls størrelse opgives som et mål af hjulets diameter i tommer (f.eks. 26” eller 29”). Er dit hjul 29”, skal du vælge et dæk i tilsvarende størrelse. Du kan vælge mellem forskellige dækbredder, sålænge dækkets bredde ikke overstiger afstanden mellem gaflens to stænger.

Er du i tvivl, kan du vælge et dæk med samme bredde som dit nuværende dæk. I valget af slange skal størrelsen matche hjulets diameter i tommer og slangen må ikke være breddere end dækket.

Her følger et par eksempler på dæk og slangers størrelsesangivelser:

  • traditionel angivelse i tommer (diameter x bredde) : e.g. 28 x 1,25
  • moderne ETRTO-angivelse i mm (bredde - diameter): e.g. 35 - 622
  • alternative angivelser: f.eks. 700C

Vi har samlet de mest almindelige størrelsesangivelser i en oversigt. Her kan du sammenligne og konvertere værdier på tværs af de forskellige angivelsesmåder.

Dæktabel

 

Dækvalg – trin-for-trin:

  1. Aflæs oplysninger om dine nuværende dæks størrelse og bredde. Oplysningerne finder du på dækkenes sidevægge (f.eks. 32-622).
  2. Brug vores Dæktabel til at konvertere værdierne til en anden angivelsesmåde, hvis det er nødvendigt.
  3. Se vores dæk på vores hjemmeside og benyt filtrene til at vælge den ønskede dæktype og dækstørrelse (i tommer).
  4. Den samme model fås ofte i varianter med forskellig bredde – husk at vælge et dæk, der passer til dine gafler.

Slangevalg – trin-for-trin:

  1. Aflæs oplysninger om dine nuværende dæks størrelse og bredde. Oplysningerne finder du på dækkenes sidevægge (f.eks. 32-622).
  2. Brug vores Dæktabel til at konvertere værdierne til en anden angivelsesmåde, hvis det er nødvendigt.
  3. Se vores dæk på vores hjemmeside og benyt filtrene til at vælge den ønskede dæktype og dækstørrelse (i tommer).
  4. Vælg en slange med en bredde, der matcher dækkets bredde.
  5. Vælg en slange med en ventil, der passer til fælgen på dit hjul. Ventilen skal være så lang, at ventilhovedet er fri af fælgens ventilhul. Der er tre forskellige ventiltyper:
    • SV: Racerventil (Presta-ventil) sidder ofte på racer- og touringcykler. Du skal åbne den lille prop i spidsen af ventilen, før du kan pumpe. Hvis du har en ventiladapter, kan du pumpe dine racerdæk på tankstationen. – 6,5 mm
    • AV: Schrader-ventil (bilventil) ) sidder ofte på brede dæk – fx på MTB, BMX og ladcykler. Skal pumpes med et særligt ventilhoved, der trykker den lille udløser i ventilen ned. Ventilen bruges også på biler og kan pumpes på tankstationen. – 8,5 mm (amerikansk ventil)
    • DV: Dunlop-ventil (almindelig ventil) sidder ofte på børnecykler og klassiske cykler. Tit kan man bruge racerventil-hullet på en cykelpumpe til en Dunlop-ventil. – 8,5 mm

Hvilket dæktryk bør jeg køre med?

Et korrekt dæktryk vil øge hjulets rulleevne, og det kan bidrage til bedre komfort samt modvirke punkteringer.

  • Et højt dæktryk får hjulet til at rulle bedre, men stødabsorberingsevnen nedsættes.
  • Et lavt dæktryk gør, at hjulets rulleevne reduceres en smule. Til gengæld øges komforten og kontrollen over cyklen.

På de fleste dæk er der på sidevæggen angivet et interval for optimale dæktryk. Kører du med et meget lavt dæktryk, risikerer du at beskadige fælgen, mens et for højt dæktryk kan beskadige dæk eller slange.

Vi anbefaler, at dæktrykket tjekkes hver anden uge for at undgå kørsel på et utilstrækkeligt pumpet dæk. Det er nemt at opnå det rette dæktryk med en pumpe med manometer. Dæktryk angives i to forskellige enheder: BAR eller PSI. De fleste fodpumper viser dæktrykket i begge enheder på samme tid.


Dækbredde, slidbane og gummitype

Dækbredde

  • Smalle dæk pumpes typisk op til et højt dæktryk, fordi der med et smalt dæk opnås en høj rulleevne på jævne underlag.
  • Bredere dæk anvendes som regel med et lavere dæktryk for at opnå højere komfort samt bedre kontrol og greb. Brede dæk egner sig godt til ujævne underlag.
  • Oversize-dæk med stor luftvolume (f.eks. på en fatbike) har en betydeligt større kontaktflade, der gør manøvrering lettere på løse underlag som sne og sand.

Slidbane

Udformningen af dækkets slidbane bestemmer, hvor velegnet dækket er til forskellige typer kørsel og vejrforhold.

  • Dæk til mountainbikes og cyclcocross/gravel-cykler fås med en række forskellige slidbaner, mens racercykeldæk ofte slet ikke har nogen slidbane.

Gummitype

Gummiets sammensætning bestemmer blødheden, hvilket påvirker dækkets rulleevne og slidstyrke. Dæk med et såkaldt durometer på 70 betegnes som ”hårde”, og de er som regel billige, letrullende og slidstærke.

Dæk med denne gummiblanding monteres også ofte på trekkingcykler og citybikes. Dæk med durometer 50 kaldes ”bløde”. De har et godt og næsten klæbende greb og slides hurtigere. Denne gummiblanding finder man typisk i dæk til MTB og downhill, hvor der kræves præcis manøvrering og hvor der hyppigt skiftes dæk.

Dæk med denne gummiblanding anvendes også til kørsel i vådt vejr. Dæk med durometer 60 er allroundvalget, der anvendes i næsten alle cykeldiscipliner.

Et dæk med små tætsiddende knopper har bedre rulleevne, men giver mindre greb på løse eller våde køreunderlag. 

Et dæk med større og kantede knopper ruller ikke så godt, men giver bedre greb på løse eller våde underlag. Det er oplagt til offroad-kørsel, især i mudret terræn. 

Et dæk med en relativt flad slidbane i midten og store kantede knopper på siderne omtales undertiden som et ”semi slick”-dæk. Her kombineres høj rulleevne med god manøvrering i sving, hvor kontaktfladen mellem dæk og underlag flyttes ud til en af dækkets sider.



Hvilken dæktype har jeg?

Tubeless-dæk

Tubeless-dæk kan anvendes uden slange. Dækkene er ligesom clincher-dæk udstyret med en stålwire i hver kant, men det er herudover muligt at danne en lufttæt forsegling mellem dæk og fælg. Fordelene ved denne dæktype er øget vejgreb, komfort og punkteringsbeskyttelse, og den anvendes af både MTB- og landevejsryttere. Hvis du ønsker at overgå til tubeless-dæk, skal du bruge et tubeless-dæk, fælgbånd, tubeless-ventiler samt forseglingsvæske.

Tubular-dæk

Tubular-dæk har en indsyet slange. Dækket holdes ikke på plads af fælgkanter, men limes eller tapes fast på en tubular-fælg med en særlig profil. De meget hurtige og lette tubular-dæk anvendes hovedsageligt af professionelle rytter inden for cyclocross og landevejscykling, der kræver maksimal hastighed og minimal vægt.

Clincher-dæk + slange

Clincher-dæk er betegnelsen for traditionelle dæk, der kombineres med en slange. De står i kontrast til tubeless-dæk (uden slange; mere herom nedenfor). I clincher-dæk løber en tynd stålwire i hver side af dækket. De to wirer har til formål at holde dækket på plads på fælgen. En anden type dæk er foldbare dæk, der er lettere og fylder mindre under opbevaring.

+ nedbringer risikoen for punktering
+ bedre greb / lavere luftryk kræves
+ ruller bedre
- vanskeligere dækskift
- dæktryk skal efterses oftere
+ ruller meget hurtigt og let
+ lav vægt
+ meget lavt/dæktryk muligt
+ punkteringshæmmende løsning
- kostbare (og kræver særlige fælge)
- vanskeligere at skifte
- kan ikke repareres på farten
+ forholdsvis billige
+ bredt udvalg af dæk og slanger
+ lette at udskifte og reparere
- punkterer lettere
- ruller en smule langsommere

Dæk til mountainbikes

  • Der er tre hjulstørrelser inden for MTB: 26”, 27,5”(betegnes også 650B) og 29”.
  • Der er tre dæktyper til mountainbikes:
    • Almindelige dæk har en bredde på 1,9” - 2,5”. Crosscountry- and marathonryttere anvender normalt smallere dæk på 1,9” - 2,1” for at nedbringe vægten og maksimere rulleevnen. Blandt all-mountain- og enduroryttere er bredere dæk på 2,1” - 2,5” populære for at forbedre greb og manøvrering.
    • “Plus size” dæk har en bredde på 2,6” - 3,25”. De går også under navnet B+ eller blot “+”, og de anvendes med henblik på at opnå endnu bedre manøvrering på ujævne trails. ”Plus size” cykler er udstyret med hjul med ekstra brede fælge og en ekstra bred gaffel for at give plads til dækkets større volumen.
    • Fatbike-dæk har en bredde på 3,8” - 4,8”. Disse voluminøse dæk er udviklet til fatbikes, og de gør det nemmere at køre på sne og i sand. På grund af den store luftvolumen og det lave dæktryk er fatbike-dæk langsomme og tunge ved brug på trails under normale betingelser.

     

Dæk til mountainbikes

Dæk til trekking- og citybikes

Dæk til E-bike

  • Hjulstørrelsen på trekking- & citybikes veksler fra 12’’ på en børnemodel til 28’’ på voksencykler.
  • Dækbredden på trekking- og citybikes ligger inden for intervallet 1,0 til 2,1 tommer (23 - 57 mm).
  • Slidbanen er typisk minimal for at gøre dækket så letrullende som muligt.
  • Mange dæk er slidstærke og har punkteringsbeskyttelse, hvilket især er vigtigt, når der køres i bymiljøer.
  • På E-bikes afhænger hjulets størrelse af den type E-bike, du har: MTB, racer eller trekking-/citybike.
  • Dækkene er bredere og mere slidstærke end almindelig dæk for at kompensere for den øgede belastning, der indtræder ved højere hastigheder og større vægt.

Dæk til racercykler

  • Den mest udbredte hjulstørrelse til racercykler er 28”
  • Der er to typer racerdæk:

Dæk til racercykler

Racerdæk har en bredde på 23 - 28 mm. De har typisk blot en smule eller slet ingen slidbane, de anvendes med højt dæktryk og de er særdeles letrullende. Mange landevejscyklister er udstyret med dæk på 23 - 25 mm, da disse modeller kan pumpes med højere dæktryk og dermed levere maksimale hastigheder. Af og til ses racercykler også med dæk på 28 mm. Det dækvalg sker typisk ud fra et ønske om ekstra komfort, eksempelvis når der køres på brosten eller andre ujævne underlag, eller under vintertræning.

Dæk til gravelbikes

Dæk til cyclocross og gravelbikes har en bredde på 28 - 35 mm. De anvendes med et lavere dæktryk, og de har en slidbane, der giver bedre greb i mudder og på glatte underlag. Samtidig er de forholdsvis letrullende. De er det rigtige valg til cyklisten, der både kører offroad på grus- og skovstier og i byen i vådt vejr.


Giv dine dæk og slanger godt selskab

Afhængig af det dæksystem du vælger, findes der værktøj, som vil gøre udskiftningen af dæk og slanger derhjemme eller på farten væsentligt lettere


Brug for hjælp?
Kontakt vores kundeservice: man-fre 10.00-17.00
78 77 40 68
Nyhedsbrev
Registrer dig nu og få en rabatkupon på 70 kr.
Eksklusive kampagner og tilbud venter dig. 4

Databeskyttelse & afmeldelse
Tilfredse kunder
Er du tilfreds med vores service? Skriv en anbefaling til andre!