• HURTIGE LEVERANCER
  • BETAL NEMT MED KLARNA
  • ALMINDELIGE SPØRGSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Indkøbskurv

TREND: GRAVEL BIKING – RACERCYKLEN PÅ AFVEJE!

Racercykelentusiaster har fået øje på et potentiale i grusveje, skovstier og kuperede veje, som førhen hovedsageligt har været benyttet af mountainbikere. En ny generation af alsidige racermaskiner, som er særligt designet til disse forhold, vinder nu stigende popularitet i cykelverden. Takket være bredere dæk og en mere sporty kørestil er de standhaftige nok til offroad-kørsel og samtidigt hurtige nok til landevejskørsel. Denne cykeltype er enormt alsidig og appellerer til både racer-fans såvel som ambitiøse mountainbike-entusiaster.

Skal man dømme efter cykelverdens løbskalender og cykelproducenternes sortiment er interessen for gravel bikes allerede stigende. De fleste førende cykelproducenter har mindst én model i sortimentet til denne sæson, og for mange ryttere er netop denne type cykel, præcist hvad de har ledt efter. På de følgende sider vil vi introducere dig til gravel biking og den nye cykeltypes karaktertræk.

“For os repræsenterer gravel, cyklings opgør med de faste discipliner, og gør det muligt at cykle hvorend man ønsker. Hvad der førhen har været en begrænsning for mange, er det ikke længere, takket være det voksende kendskab til gravel bikes. Vi tror fast på at denne trend vil føre til et nyt endurance-segment, som vil tiltrække flere og flere cykelentusiaster fra både landevejs- og mountainbike-lejren.”

Stephan Geiß, Brand Manager VOTEC



DEN MODERNE GRAVEL BIKE

HVAD ER EN GRAVEL BIKE?

Gravel bikes, også kendt som all-road bikes, adventure bikes eller disc-crossers, hører til racercykelfamilien på trods af deres markante off-road-egenskaber. Et nært slægtsmedlem er den klassiske cyclocrosser, men gravel bikes adskiller sig herfra med sine bredere dæk.

Langdistancecykler, mountainbike-skivebremser og knoppede tubeless-dæk har alt sammen haft betydelig inflydelse på designet af den nye cykeltype. Uden disse karaktertræk ville den moderne gravel bike ikke være den samme, og kun en cykel med kombinationen af følgende egenskaber kan kaldes en ægte gravel bike:

  • En racer-siddeposition til sporty kørsel på asfalt- og grusstrækninger.
  • En længere hjulafstand, sammenlignet med konventionelle racercykler, skivebremser og oftest minimalt profilerede dæk med en bredde på 32-45mm.
  • En mindre aggressiv siddeposition, sammenlignet med en klassisk konkurrence-crosser, samt en lavere placeret krankboks for mere sikkerhed, ydelse og komfort på længere distancer.

Kombinationen af moderne komponenter og en finjusteret geometri resulterer i en ny genre, og markedets producenter fortolker sine modeller forskelligt – nogle er mere sporty, mens andre hovedsageligt er designet til hverdagsbrug. Nogle modeller er designet med fokus på henholdsvis landevejs- og terrænkørsel. Derved er det muligt at finde en cykel, som passer perfekt til ens egne behov.

VARIANTER

Foretrækker du en sporty racer, designet til tempofyldt kørsel på skiftende underlag, bør du lede efter en let cykel med en sporty siddeposition og et 1x11 gearsystem. Denne modeltype har oftest hydrauliske skivebremser. VOTEC VRX er et godt eksempel på en cykel af denne type.

Leder du efter en cykel, som både er komfortabel at køre på og effektiv på selv de længste distancer, bør du vælge en cykel med flere gear. En cykel med et 2x11 gearsystem og en behagelig, sporty siddeposition, som er designet til lange ture, er her at foretrække. Afhængigt af den slags rute du foretrækker, bør cyklen være i stand til at rumme relativt brede dæk.

Agter du primært at bruge cyklen til vintertræning på landevejen, bør du vælge en gravel bike med mulighed for montering af skærme. Flere producenter er begyndt at udstyre sine modeller med monteringshuller som standard. Det er nemlig ikke almindeligt at gravelbikes har nok plads til både skærme og 28-30mm brede dæk.

Ønsker du en sporty tourer til udflugter med oppakning eller en hurtig pendlercykel, bør du vælge en cykel med skærme, bagagebærere og god belysning. En bred vifte af gear, simple teknik og plads til brede dæk er også vigtigt. Nogle producenter tilbyder fuldtudstyrede gravel bikes.

OPRINDELSEN

Ligesom mange andre cykeltrends, startede gravel biking i USA. I begyndeslsen af årtusindskiftet begyndte en langdistance-cykelscene at udvikle sig, med baggrund i en lyst til at udforske de kuperede, grusbelagte sideveje.

Lange grusstrækninger er uundgåelige i det amerikanske landskab, hvis man holder sig til de mindre befærdede veje, og racercyklerne som var særligt designet til landevejskørsel på asfalt, blev regelmæssigt overbebyrdet. Dette førte til imponerende landskaber og en ny, lige så fascinerende raceroplevelse. Konstante forbedringer af et par testmodeller gjorde cyklerne bedre egnet til det skiftende terræn og underlag, og førte til endnu mere krævende ruter og endnu bedre teknologi.

I dag oplever den amerikanske cykelscene en stor fremgang i antallet af langdistance-gravel-events, hvor tusindvis af ryttere kaster sig ud på flere hundrede kilometer lange ruter. Det som startede som en niche-sport, er nu enormt populær i cykelverden.


CYKELTEKNIK

TEKNIKKEN BAG GRAVEL BIKES

Udover køreadfærd, siddeposition og bredere dæk, er der en række andre vigtige aspekter at tage hensyn til. Vigtigst af alt, skal cyklen være let, stabil og behagelig at køre på.

  • En cykel med lette hjul bevæger sig hurtigere.
  • Spar ikke på vægten for enhver pris. Påvirkninger og spidsbelastninger forekommer oftere offroad end på asfalterede veje.
  • Gravel bikes har ikke de samme stødabsorberende kvaliteter som mountainbikes med affjedring.

STEL & FORGAFFEL

I langt de fleste tilfælde anvendes aluminium eller carbon til cyklens stel. Begge materialer er lette og stabile. Carbonstel er lettere og mere robuste, men mange foretrækker aluminiumhjul, da de er væsentligt billigere. Næsten alle producenter anvender carbonforgafler på grund af materialets fordelagtige egenskaber i forhold til vægt, stabilitet og vibrationsabsorbering. På dyrere modeller ser man af samme grund også ofte styr og sadelpind i carbon.

SKIVEBREMSER

En anden nøglefaktor for gravel bikes er kraftfulde skivebremser. Den betydeligt bedre bremseevne retfærdiggører justeringsarbejdet på stel og forgaffel. På billigere gravel-modeller er der ofte monteret mekaniske eller semi-mekaniske skivebremser, som dog ikke har samme potentiale som de hydrauliske skivebremser.

HJUL

Ved at anvende skivebremser i stedet for fælgbremser, kan cykelproducenterne udlade den store fælgkant og istedet bygge fælge i aluminium eller carbon, som er mere stabile. Oftest er hjulenes fælge også en smule bredere, så dækkene sidder mere solidt monteret. 12mm brede stikaksler istedet for normale 5mm quick-release-aksler, sørger for et mere stabilitet, uden at tilføre nævneværdig vægt.

DÆK

Det mest iøjnefaldende kendetegn ved gravel bikes er dækkene, som er op til 45mm brede og med knoppede mønster. Det voksende udbud af brede, hurtigkørende dæk er en nøglefaktor for udbredelsen af gravel bikes. Tubeless dæk, som er lettere, øger dækkets rulleevne og har bedre punkteringsbeskyttende egenskaber, anvendes også i stigende grad.

TRANSMISSION

Til det brede anvendelsesområde behøver man et relativt stort gearspænd. Gravel-modeller er oftest udtyret med kompakte dobbeltklinger (50/34T) eller cross-versioner (46/36T) kombineret med meget store, vidtspændende racercykelkassetter. Mere simple 1x11 geargrupper kan anbefales, hvis man ønsker at spare vægt, da man udlader forskifteren og ender med blot ét gearhåndtag og en enkel kling. Kombineret med en bred kassette med op til 42 tænder er dette setup meget alsidigt.


OMBYGNINGSRÅD

GØR DIN EGEN CYKEL GRAVEL-KLAR

Har man en aero-landevejsracer eller en mountainbike med affjedring, kan det være svært at ombygge sin cykel til en gravel bike. Har man til gengæld en en landevejscykel, som kan rumme større dæk, eller en cyclocrosser, kan man forbedre sin cykels langdistance- og terrænegenskaber med et par simple opgraderinger.

BREDERE DÆK MED LAV PROFIL

Racercykler har ofte plads til bredere dæk. En bredde på 30-40 mm og et let mønster giver mere volumen, mere komfort, bedre vejgreb og mere sikkerhed. Et par millimeters forskel fra den klassiske landevejsopsætning lyder ikke af meget, men det er tydeligt mærkbart. For ryttere, der både vil køre på og væk fra vejen, er gravel-dæk det bedste valg. På cyklocross-cykler anbefaler vi, at man skifter cross-dækkene ud med letrullende semislick-dæk.

STØRRE GEARSPÆND

Borte fra asfalterede veje lurer stejle bakker, der sænker tempoet og presser normale racercykler til grænsen. For at optimere opsætningen anbefaler vi kassetter med stort gekassetter med stort gearspænd. Det betyder så mange tandhjul (11-speed) og så mange tænder som muligt. Det største tandhjul skal have mindst 32 tænder - men jo højere, jo bedre.

TUBELESS I STEDET FOR HØJTRYK

Konverteringssæt tilbyder alt du behøver til at komme af med cykelslangen i dit dæk. Mange dæk er i dag forberedt på at blive konverteret til tubeless og gør det nemt at skifte. Fordelen: mere punkteringsmodstand med mindre lufttryk og rullemodstand. For at gå fra slange til tubeless, skal du bruge et tubeless kit egnede fælge, tubeless-ready-dæk, forseglingsvæske, målekop, fælgbånd og ventil.

KOMFORT FOR HÆNDER OG BAGDEL

Udskiftning af styrtape og sadel kan give en ekstra portion komfort til de ujævne grusveje.

Bikesterredaktionen 14-03-2024 19:14

Din indkøbskurv(0 varer)

Din indkøbskurv er tom
I alt: 0 dkk
Til kassen

Foretrukne(0 varer)

Du har ingen favoritter
MENU