• HURTIGE LEVERANCER
  • BETAL NEMT MED KLARNA
  • ALMINDELIGE SPØRGSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Indkøbskurv

TJEK LUFTTRYKKET I DINE DÆK

Tjek lufttrykket i dine dæk

Lidt luft kan gøre en enorm forskel. Hvis din cykel føles som om du konstant kører mod vinden, er det meget sandsynligt, at du bare kører med for lavt dæktryk. Heldigvis kan dette løses på ingen tid! Når dine dæk er tilstrækkeligt pumpet, vil din cykel føles som ny - det lover jeg!

Og der er flere fordele: Med det optimale lufttryk slides dine dæk ikke så hurtigt, du har mindre chance for at få en punktering og du er mere sikker på vejen!

GENEREL INFORMATION

Det optimale lufttryk for din cykel bestemmes af forskellige faktorer. Du finder den absolutte øvre grænse, det maksimale lufttryk, skrevet på dækkets sidevæg, som du af sikkerhedsmæssige årsager aldrig bør overskride. Højere tryk betyder (i det mindste på glatte overflader som ny asfalt) lavere rullemodstand og bedre beskyttelse mod punkteringer. Imidlertid giver mindre tryk i dine dæk mere komfort, da dækket kan absorbere mere stød. Det giver dig også mere greb, fordi blødere dæk har bedre føling med diverse overflader.

En god tommelfingerregel er, jo bredere dit dæk, jo mindre tryk har du brug for. Smalle racercykeldæk har brug for meget højt tryk for at rulle langs vejen uden punkteringer, mens de meget bredere og mere robuste dæk på fx. De fleste mountainbikes kræver meget mindre tryk.

3 forskellige cykeldæk

 

INDIVIDUALISERING AF LUFTTRYK I DÆKKET

Alle nedenstående værdier er retningslinjer for gennemsnitlige kørere (70 kg) på en gennemsnitlig cykel (12 kg), så disse skal justeres ud fra forskellige faktorer. Hvis du vejer mere eller har en tungere last med (f.eks. indkøb, oppakning osv.), har du brug for mere pres. Dækvirksomheder giver generelt tommelfingerreglen på 1% pr. Kg. Hvis du kører på en e-cykel, kan du tilføje lidt under en halv bar for den ekstra vægt af batteriet og motoren (normalt 10 kg).

 

En anden faktor er overfladen: hvis du regelmæssigt kører over brosten på vej til arbejde, er det værd at køre med lidt lavere lufttryk. Dette giver dig bedre kontakt med de forskellige veje og i det mindste dæmper det stødene lidt.


 

UDGANGSPUNKT FOR EN 70 KG RYTTER

 

Cykeltype Dækbredde Dæktryk i bar Dæktryk i psi
Trekkingcykel 35mm 4,5 65
Trekkingcykel 40mm 4,0 58
Trekkingcykel 50mm 3,0 44
Racercykel 25mm 7,0 100
Racercykel 28mm 6,0 87
Gravel bike 35mm 4,5 65
Mountainbike 2" (50mm) 3,0 44
Mountainbike 2,3" (59mm) 2,0 29



DÆKTRYK TIL BY- OG TOURINGCYKLER

Med 4,0 bar som udgangspunkt kan det ikke gå galt. Men selv inden for denne cykelstil er rækkevidden enorm. Sporty bycykler kører på smallere dæk på omkring 35 mm, mens nogle turcykler er tættere på mountainbikes med brede dæk på omkring 50 mm. Hvis dine dæk er betydeligt smallere end 40 mm, kan 0,5 bar mere ikke skade; omvendt, hvis dine dæk er tættere på 50 mm, kan du sænke det med en halv bar.

DÆKTRYK TIL MTB'ER

Ikke alle mountainbikes er ens: Hvis du bruger din off-road cykel meget i byen og tager på weekendture i skoven, er 3 barer et godt udgangspunkt. På denne måde har du stadig god rullemodstand på asfalt. Før en tur til skoven kan du slippe luft ud for at få bedre trækkraft på ujævnt underlag.

Hvis du bruger slangeløse dæk, er chancen for en punktering lavere, så du kan køre med mindre tryk. I modsætning til på vejen er lavt tryk en fordel i skoven, da det er mere behageligt og giver dig mere trækkraft under vanskelige forhold. Hvis du ofte kører på krævende terræn, skal trykket holdes så lavt som muligt, men akkurat højt nok til at beskytte dine fælge og dæk. Avancerede ryttere bruger Schwalbe Pressure Prof som et meget nyttigt værktøj til at finde det ideelle lufttryk.

DÆKTRYK TIL RACERCYKLER

Det plejede at være meget ligetil med landevejscykler: 23 mm brede dæk oppustet til 8 bar - og det var anerkendt, at et højere tryk = mindre rullemodstand. Det er ikke så simpelt længere, og fælge og dæk er blevet bredere, efterhånden som teknologien er forbedret. 25 mm er nu den nedre grænse - 7 bar giver masser af tryk for denne dækbredde.

Gruscykler kan ved første øjekast se ud som landevejscykler, men deres dæk er designet til off-road eventyr. 4 bar er her et godt udgangspunkt, som afhængigt af overfladen og typen af dæk, kan justeres på farten for at opnå optimale resultater.


 

KONTROLLER OG JUSTER DÆKTRYKKET

VENTILTYPER PÅ CYKLER

I dag er der tre forskellige typer ventiler, der bruges til cykler, men disse har alle forskellige navne.

DUNLOP VENTIL

Dunlop-ventilen kaldes også flashventilen eller den normale ventil, fordi den er den mest almindelige ventil, der bruges til cykler. Den er let at bruge – hvilket desværre også kan være en ulempe, da luften let kan slippe ud igennem ventilen. Hvis du vil pumpe den op, skal du blot sætte pumpen på - for at frigøre luft kan du forsigtigt skrue den øverste møtrik af.

Dunlopventil
Dunlopventil og lufttryk

 

PRESTA / SCLAVERAND VENTIL

Dette er den traditionelle ventil til landevejscykler og den mest almindelige ventil til moderne vej-, cx- og gruscykler. Det kræver kun et meget smalt hul i fælgen og er til det forholdsvis høje lufttryk, der kræves til en landevejscykel. Den lille metalstift ved spidsen af ventilen er imidlertid meget følsom. Før du kan pumpe et dæk med en Presta-ventil, skal du løsne den lille riflede møtrik ved spidsen. Derefter kan du trykke metalstiften ind for at frigive en lille mængde luft, inden dækket pumpes op

Presta / Sclaverande ventil
Presta / Sclaverande ventil og lufttryk

 

AUTO / BILVENTIL

Autoventilen, også kendt som Schrader-ventilen, er meget robust og kan nemt pumpes op på enhver tankstation. Desværre har du brug for en anden pumpe til en automatisk ventil end til de to andre ventiler. Oppustning er let med en automatisk ventil - bare pump den op og så afsted! Det er lidt mere kompliceret at lade luft ud: du skal bruge en skarp genstand til at trykke metalstiften, der er forsænket i ventilen.

Autoventil
Autoventil og lufttryk

ADAPTER

Pumpen passer til enten de tyndere Dunlop- og Presta-ventiler eller den bredere autoventil. Der er dog adaptere, der giver dig mulighed for at pumpe dine Dunlop- eller Presta-dæk op på servicestationen. Derudover har nogle minipumper indbyggede adaptere i pumpehovedet: Hvis du skruer hovedet ud og bruger indsatserne, kan du dække alle typer ventiler med en pumpe.

Ventilhoved til en pumpe

 

TYPER AF CYKELPUMPER

GULV / SPOR PUMPE

Hvis du cykler regelmæssigt, er det værd at købe en gulv- / sporpumpe. Takket være det store volumen kan du pumpe dine dæk med mindre anstrengelse, men også kontrollere dit dæktryk med den indbyggede manometer. Disse pumper er normalt udstyret med et pumpehoved med to udgange, der kan rumme både Dunlop / Presta-ventiler og bilventiler.

RAMMEPUMPE

Mange by- og touringcykler leveres med rammemonterede rammepumper. På den måde har du dem altid ved hånden, selvom du får et fladt dæk på vejen. De fleste af disse pumper er ikke kompatible med bilventiler.

MINI PUMPE

Hvis du ikke har en rammepumpe på din cykel, er det ikke en dårlig idé at pakke en minipumpe i stedet. Den kan monteres på din cykel eller passer i din rygsæk og giver dig sikkerhed for at kunne pumpe dine dæk til enhver tid.

CO2 PUMPER

CO2-patroner er endnu mere minimalistiske end minipumper. De tager næsten ingen plads og vejer næsten intet, men kan kun bruges én gang og er ret dyre. Nogle dåse af aluminium og stål kan genbruges.


 

KONTROL AF LUFTTRYKKET

Du bør kontrollere dit dæktryk før hver tur, da slanger kan miste luft. Regelmæssig kontrol tager ikke meget tid og sparer dig besværet med et fladt dæk ude på turen, hvilket har det med at ske i det værst tænkelige øjeblik.

 

TIPS TIL AT PUMPE DÆK

Uanset hvilken pumpe du bruger, skal du sørge for, at din cykel er sikker, og at ventilerne er i klokken 12-position. Så er du klar til at bruge pumpen.

BRUG AF EN GULV / SPOR PUMPE

Før du går i gang, skal du finde den korrekte ventilfastgørelse på pumpehovedet. Den ene af de to vedhæftede filer har en meget mindre diameter end den anden. Brug denne til Dunlop- og Presta-ventiler, den bredere passer til autoventiler. Selvom du ikke er helt sikker, er der stadig 50 % chance for at få det rigtigt, og du vil hurtigt bemærke, om du har valgt den forkerte ventil!

 

Påførign af pumpe på ventil
Påført pumpe på ventil
Pumpe låst fast på ventil

 

Pumpehovedet skal nu fastspændes (i sjældne tilfælde også skruet). For at gøre dette skal du flytte armen opad, indtil den danner en lige linje med ventilen. Når du pumper, skal luften strømme direkte ind i røret. Hvis du hører en hvæsende lyd, sidder redskabet ikke korrekt på ventilen - gentag blot processen og tryk ventiltilbehøret lidt hårdere ned på ventilen.

PUMPNING MED RAMMEN / MINIPUMPEN

Disse pumper har et meget enklere design end gulvpumper: De passer normalt kun til Dunlop- og Presta-ventiler, og de fleste behøver ikke fastspændes. Sæt ventilfastgørelsen på ventilen, og pump. Men brug ikke al din styrke – da disse pumper fastgøres direkte til ventilen uden slange, kan du risikere at bøje eller endda rive ventilen af, hvis du gør det for voldsomt.

Efterpumpning af cykeldæk

 

 


OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL

HVORDAN VED JEG, OM JEG HAR FOR LIDT LUFT I MINE DÆK?

Hvis det føles som om du konstant kører mod vinden, eller hvis nogen trækker dine bremser, er det meget sandsynligt, at lufttrykket er for lavt. Et andet umiskendeligt kendetegn på lavt dæktryk er at, du føler et "bump" eller som at køre over en kantsten, når du cykler.

HVORDAN KAN JEG SE, OM JEG HAR FOR MEGET LUFT I MINE DÆK?

Generelt er det sjældent at du har for meget lufttryk. Hvis du har været lidt overivrig, da du pumpede dine hjul, vil du sandsynligvis kunne mærke enhver ujævnhed i vejen, når du cykler. Du skal kunne mærke vejoverfladen, men dækkene skal også absorbere ujævnheder - og de kan kun gøre dette med det optimale dæktryk.

HVOR KAN JEG FINDE UD AF, HVOR BREDE MINE CYKELDÆK ER?

På sidevæggen på alle dæk finder du en indikation som "35x700". Det første tal angiver bredden på dit dæk i millimeter, og det andet tal angiver din hjulstørrelse. Ofte skal du søge lidt, og tallene kan være vanskelige at læse, især hvis dækkene ikke er helt rene.

HVOR KAN JEG FINDE DET MAKSIMALE DÆKTRYK TIL MIT CYKELDÆK?

Det maksimale dæktryk findes på dækkets sidevæg og er normalt angivet i søjler. Igen skal du ofte søge lidt, fordi mange virksomheder ikke skriver disse oplysninger i en lys farve, men indprinter dem i gummiet.

KAN JEG IKKE BARE KONTROLLERE TRYKKET MED MIN TOMMELFINGER?

Desværre ikke. Fra ca. 2 bar føles dækket hårdt, men udover det, kan du næppe mærke nogen forskel.

HVORDAN KAN JEG KONTROLLERE TRYKKET, HVIS JEG IKKE HAR EN LUFTPUMPE MED DISPLAY OG EN MANOMETER?

For din almindelige pendlercykel er en grov test at skubbe sadlen ned med hele din kropsvægt. Hvis bagdækket deformeres stærkt, eller fælgen endda rammer jorden, er dæktrykket for lavt.

Cykeldæk med for lavt lufttryk
Fladt dæk på kantsten

KRÆVER FOR- OG BAGHJULENE DET SAMME TRYK?

Dybest set kan baghjulet tage lidt mere pres, fordi der altid er lidt mere belastning på det. Afhængigt af, hvor langt fremme eller bagud du sidder på cyklen, kan belastningsfordelingen dog være forskellig. På hverdagscykler med lodret siddeposition bærer baghjulet en meget højere procentdel af vægten end på racercykler.

HVOR OFTE SKAL JEG KONTROLLERE DÆKTRYKKET?

Hvis du bruger din cykel i hverdagen, er det ok at kontrollere dæktrykket cirka hver anden uge. Hvis du er en sporty rytter, skader det ikke at tjekke før hver tur.

JEG KAN IKKE PUMPE LUFT IND I MINE CYKELDÆK, MODSTANDEN ER MEGET HØJ LIGE FRA STARTEN. HVAD LAVER JEG FORKERT?

Hvis den indre tube har en Presta-ventil, skal den lille riflede skrue skrues ud, før du kan pumpe. Ofte har metalstiften også brug for et lille skub for at frigøre ventilen. Som alternativ, er det også muligt, at ventilfastgørelsen ikke sidder ordentligt på ventilen.

HVORDAN KAN JEG KONVERTERE PSI TIL BAR?

Psi er en trykenhed, der ofte bruges i USA. Forkortelsen står for pund-kraft pr. Kvadrat tomme, hvilket oversættes som "et pund, der trykker på en kvadrat tomme". Du kan dele psi med 14,5 for at nå frem til den måleenhed, der bruges i Europa, bar. Du kan finde de mest almindelige bar- og psi-værdier i vores tabel ovenfor.


Bikesterredaktionen 14-03-2024 11:22

Din indkøbskurv(0 varer)

Din indkøbskurv er tom
I alt: 0 dkk
Til kassen

Foretrukne(0 varer)

Du har ingen favoritter
MENU