Det er alle cyklisters værste mareridt. Et mareridt, der desværre alt for ofte bliver til virkelighed. Når cyklen bliver stjålet! Vi kender alle følelsen: Du mærker en kold rislen ned ad ryggen, mens du blinker to gange for at vække dig selv, og det går op for dig, at din cykel ikke er, hvor du efterlod den. Statistikken lyver ikke. I Tyskland blev der alene i 2015 rapporteret 335.000cykler stjålet. Mere end 27.000 i Berlin i 2017. Og det er kun dem, der rapporteres til politiet – det egentlige tal er formentligt langt højere! Men udover de materielle konsekvenser af, at få cyklen stjålet, er der også følelsesmæssige konsekvenser - ifølge en undersøgelse i Storbritannien foretaget mellem 2011 og 2016 stoppede 25% af de mennesker, der blev udsat for cykeltyveri, helt med at cykle. Og det er noget, vi ikke kan tolerere her hos Bikester. Vi har skrevet denne vejledning for at informere dig om de forskellige typer af låse, der findes på markedet, fordele og ulemper ved hver type, forskelligesikkerhedsniveauer, samt nogle spændende nye innovationer inden for cykelsikkerhed.
SIKKERHEDSNIVEAUER
Europæiske regulativer definerer de forskellige sikkerhedsniveauer for låse fra 1 til 10:
- Niveau 1 til 3: Basalt, til hverdagsbrug
- Niveau 4 til 6: Mellem, til at beskytte cykler af mellemhøj værdi
- Niveau 7 til 10: Højt, til industriel eller kommerciel brug, eller til at beskytte motorcykler eller cykler, som parkeres over længere perioder i det offentlige rum. Beskytter mod dirkning og skæring
I Storbritannien anvendes 3 sikkerhedsniveauer (guld, sølv, bronze) som er angivet af firmaet Sold Secure. Sold Secure blev grundlagt i 1992 af Northumbria og Essex Police, med hjælp og støtte fra Home Office, og ejes og drives nu af Master Locksmiths Association (en non-profit brancheorganisation). De har tætte forbindelser til mange britiske politi- og forsikringsselskaber, som giver Sold Secure up-to-date information om moderne tyverimetoder og de værktøjer, der anvendes af forbrydere.
Derudover har næsten alle mærker (Abus, KlickFix, Kryptonite, Onguard etc.) deres egne sikkerhedsniveauer, som er individuelt specificeret for hver model,de tilbyder.
LÅSETYPER
Før du køber en lås, bør du altid tage højde for hvornår og hvor du skal bruge den, og hvilken cykel du skal låse. Abus, en af de største låsefabrikanter i verden, anbefaler at investere mellem 5% og 10% af cyklens værdi i låsen. Og det giver mening. Ville du låse en 15.000 kr. cykel med en lås til 200 kr.? Nej,vel? Det er altid bedre at være på den sikre side, end pludseligt at stå uden sin cykel. Der er et stort udvalg af låse på markedet, men vi kan opdele dem i 5 hovedgrupper, hver til forskellige formål:
BØJLELÅSE
Bøjlelåse (også kendt som U-låse) er en af de sikreste låsetyper. En hærdet, krum stålstang med et solidt låsehus gør denne til låsen, der oftest vælges af cyklister i store byer, hvor der findes tilegnede cykelparkeringsmuligheder, da det er her, hvor de er mest effektive. Det kan dog være svært at låse din cykel til bestemte strukturer/objekter med en bøjlelås. De kan også være besværlige at transportere, selv om mange af dem kommer med en holder, der fastgøres til cyklens ramme.
I dag kommer mange modeller med et kabel til at beskytte forhjulet, for i mange tilfælde efterlader tyve dette og tager resten. Kombination af bøjlelås og kabel forhindrer dette.
Fordelene ved bøjlelåse opvejer tydeligt ulemperne: de er meget sikre såvel som bore- og skærebestandige.
KÆDELÅSE
Kædelåse er sammen med bøjlelåse de mest sikre låsetyper. Disse låse findes i flere forskellige stilarter: med kæden som den er, foret med slidstærkt stof eller med stive plader. De tilbyder et meget højt niveau af sikkerhed og god modstandsdygtighed over for skæring.
Derudover er de nemme at transportere og kan låse din cykel til mange flere strukturer og genstande, afhængigt af længden af kæden. Men de er tungere og dyrere. De kan veje mellem 2 og 5 kg, hvilket gør dem for tunge til at bære for mange.
Vær også opmærksom på, at ikke alle kædematerialer er de samme. Her er et par tips til at finde ud af, hvilken slags materiale kæden er lavet af. Tag en sav og prøv at save i kæden:
- Kæden bliver ridset: Hvis kædelåsen bliver ridset, når du prøver at save i den, er det ikke et godt tegn. Dette betyder, at kædematerialet ikke givermaksimal sikkerhed og kan saves over.
- Saven glider af kæden: Dette er et godt tegn og betyder, at kædematerialet afviser selv en sav, fordi det næsten er umuligt at save kæden over med et konventionelt værktøj.
FOLDELÅSE
Folde- eller ledlåse har haft stor succes de seneste år, fordi de kombinerer fleksibiliteten fra en kæde med sikkerheden fra en bøjlelås. De er lavet af foldbare stålled, som er meget modstandsdygtige over for skæring.
Fordelene ved denne type lås er, at de er meget nemme at transportere, fordi de er kompakte. Til gengæld er de ikke altid superlette. Derudover kan de fås i mange forskellige længder, så de kan låse cyklen til en lang række strukturerog genstande.
Desværre er der ikke meget variation i farver og former i forhold til kædelåse. Dette er et minus for folk, der ser deres cykel og tilbehør som en kompletpakke.
RAMMELÅSE
Rammelåse er en form for basal sikring til cykler, der midlertidigt parkeres på steder med lav risiko for tyveri og/eller i kort tid. Låse af denne type yder ikkestor overordnet beskyttelse mod tyveri, men forhindrer en tyv i at hoppe på cyklen og køre væk. Mange cykler kommer med denne type lås monteret, og anbefales stærkt til elcykler.
Vi anbefaler dog at bruge dem sammen med en anden lås, enten en bøjlelås, kæde- eller kabellås for at sikre cyklen helt.
KABELLÅSE
Kabellåse er normalt lavet af masket stål, der er beskyttet og dækket af et materiale, som plast eller hårdt stof. Denne type cykellås findes i mange forskellige former og til alle budgetter. Prisen varierer alt efter tykkelsen af kablet. Kabellåsen har to store fordele i forhold til andre cykellåse.
- De er lette og fleksible: Disse låse er ideelle, hvis du hurtigt vil sikre dincykel. De er dog mindre sikre end andre typer låse, såsom kædelåse eller bøjlelåse, på grund af de mange sfæriske glidelejer, der svækker strukturen. Kabellåse er meget praktiske til sikring af en cykel i garagen eller andet sted, hvor der er mindre fare for tyveri eller steder, hvor der kræves en særlig fleksibel lås.
- Kan bruges som en ekstra lås: Disse låse er gode til at supplere en robust hovedlås. For eksempel er det almindeligt at bruge en kædelås til at låse cyklen og en kabellås til at låse hjulet eller andet tilbehør som en hjelm fast.
Kabellåsene er som allerede nævnt meget fleksible, men det gør dem nogetmindre sikre, da en boltsaks i mange tilfælde er nok til at bryde dem.
LÅSE 2.0
Låsebranchen har også udnyttet nye teknologier. I starten var det små innovationer som nøgler med lys for at belyse nøglehullet om natten. Så sattebrugen af nye materialer (Text-lock, LITELOK osv.) en stopper for myten om, at en tungere lås er ensbetydende med en mere sikker lås. Det er nu muligt at have en 1,5 kg lås, der giver samme sikkerhedsniveau som en kæde på 5 kg.
Der er også kommet låse på markedet, der aktivt skræmmer tyve væk. For eksempel Skunklock: en bøjlelås, der frigiver en skadelig gas, når nogenforsøger at bryde den op. Andre udsender en høj lyd, når nogen forsøger at dirke dem op (Noke).
Låse har også undergået en revolution i smartphonens æra. Man kan nu få låse, der ikke længere kræver nøgler (Bitlock, U-Lock) og kan åbnes fra en afstand med en app, hvis du vil lade en anden bruge din cykel. Der er også låse med sensorer, der advarer dig via en app, når din cykel bliver pillet ved. Fremtiden er kommet!
SÅDAN SIKRER DU DIN CYKEL MOD TYVERI
Ud over at have den rigtige lås, er der også nogle få grundlæggende ting, dukan gøre for at forhindre din cykel fra at blive stjålet:
- Undgå at låse din cykel i dårligt oplyste og lavt befolkede områder.
- Brug altid din lås, selvom du bare skal stoppe i fem minutter, og har dincykel i sigte. Det tager ikke mere end et par sekunder at stjæle en cykel.
- Lås aldrig cyklen kun for sig selv. Dagens cykler er meget lette og nemme at bære, så sørg altid for at låse cyklen til noget permanent (cykelparkering, lygtepæl o.lign.)
Bikesterredaktionen 14-03-2024 19:05