• HURTIGE LEVERANCER
  • BETAL NEMT MED KLARNA
  • ALMINDELIGE SPØRGSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Indkøbskurv

FÆRDSELSREGLER FOR CYKLISTER

Færdselsregler for cyklister

I Danmark har vi love og regler for mange ting, da vi lever i et civiliseret retssamfund. Det er noget, som skaber tryghed og struktur – naturligvis både, når vi begiver os rundt i privat eller offentlig rum. For at trafikken skal glide, er vi alle nødt til at følge de gældende regler, så tingene kan flyde på bedste vis. Når man sidder i sadlen på en cykel, så er det først og fremmest afsnittet om cyklister i Færdselsloven, man skal følge. De færreste kender alle paragraffer til punkt og prikke, men grundreglerne lærer man allerede fra barnsben samt på forskellige cyklistkurser i skolen. Er man i tvivl om noget, kan man dog altid slå loven op på internettet, hvor reglerne kan terpes og finpudses, så man har styr på sikkerheden i trafikken. Det gælder både i forhold til tegngivning, hvad der er tilladt og ikke tilladt, udstyr, bødetakster og flere andre ting.

 

FÆRDSELSLOVEN

Magtens tredeling er velkendt i Danmark, hvor folketinget er den lovgivende magt, regeringen den udøvende magt og domstolene den dømmende magt. Under den udøvende magt har man derudover forskellige organer, som eksempelvis politiet, der netop kontrollerer, at love som færdselsloven overholdes. Færdselsloven indeholder en lang række paragraffer for både gående, bilister og cyklister, som alle skal overholde de specifikke love. Udover alle de ting, man kan læse sig til, så skal man praktisere reglerne i det virkelige liv, når man cykler i trafikken. Det er netop i det daglige, at man skal læse de forskellige færdselstavler og skilte, som er specifikke udtryk og retningslinjer for, hvordan man gebærder sig på en cykel. Færdselsloven er skabt for at sikre en gnidningsfri trafik, hvor der er plads til alle, samtidig med at man skal overholde de gældende love for at minimere risikoen for ulykker samt andre uheldige og uhensigtsmæssige omstændigheder og forhold.

Tid er en vigtig faktor i nutidens hektiske hverdag, men uanset hvor travlt man har, så skal man overholde loven. Når man tænker fornuftigt og positivt over det, så skal vi i Danmark være glade for, at reglerne er så klare og stramme, da det også betyder en fælles forståelse for det at navigere rundt i trafikken. De forskellige færdselslove kombineret med en effektiv infrastruktur samt masser af moderne lyskryds danner grundlag for et civiliseret samfund, hvor man tager hensyn til hinanden i trafikken. I færdselslovens kapitel 7 finder man de særlige regler for cyklister, hvor der i to paragraffer er nedskrevet, hvad man skal, og hvad man ikke må. Det er regler, som er til at finde ud af, og som vi alle nærmest får ind med modermælken fra barnsben, da Danmark netop er et foregangsland inden for cykelkulturen. Hvis man ikke er bekendt med loven eller trænger til en opfriskning, så følg med her på bloggen, hvor reglerne bliver udpenslet og genopfrisket.


Hent "Færdselsregler for cyklister" guide


TILLADT


Tilladt

To og to
  • Vi kender det alle – at køre ved siden af en ven, veninde eller et familiemedlem. To cyklister må nemlig gerne cykle ved siden af hinanden. Dog kun, hvis det kan lade sig gøre uden fare og ulempe for sig selv og andre trafikanter, og hvis der er plads nok. Dette gælder dog kun for cykler med to hjul, og giver andre cyklister tegn til at overhale, så skal man give plads og dermed rykke ind bagved hinanden
Hold til højre
  • Man skal altid holde til højre på cykelstien i den side, der følger bilernes retning, hvilket netop vil sige i færdselsretningen. Det er dog tilladt at trække til venstre, hvis der er plads, og hvis det er forsvarligt og sikkert at overhale.
Hold hænderne på styret
  • Det er tilladt at køre med én hånd på styret, hvis man i perioder har brug for det.
Stier & fortove
  • Cyklister må gerne køre over gangstier og fortove, men ikke direkte på dem på længere strækninger. Det kan for eksempel være, hvis man kommer fra en sidevej og skal ud på en cykelsti, hvor man ikke kan undgå at krydse fortovet.

Fragte på cyklen

  • Man må gerne fragte genstande på en cykel, men en medbragt ting må maks. være 3 meter lang samt 1 meter bred.

Cykelhjelm

  • Det er tilladt at cykle uden cykelhjelm, da det ikke er vedtaget ved lov, at man skal have hjelm på under kørsel. Almindelig sund fornuft tilråder dog, at man kører med hjelm, der vil tage de værste stød og skrammer, hvis man er uheldig at styrte.

Musik & cykling

  • Der er intet til hinder for at lytte til musik, når man cykler, da der ingen regler findes om emnet i færdselsloven. Man ”blokerer” dog en af sine sanser ved at høre musik, hvilket også kan være forstyrrende for ens reaktionsevne i trafikken.

IKKE TILLADT


Ikke tilladt

Hold hænderne på styret

  • Det er ikke tilladt at køre uden hænder på styret, hvilket vil sige, at minimum én hånd skal være placeret på styret.
  • Når man kører på en tohjulet cykel, må styrets bredde ikke være længere end 70 cm – minus eventuelle spejle og styrgreb.

Hold ikke fast i andre

  • Som cyklist må man ikke holde fast i en anden fører eller et andet køretøj.

Parkering af cykel

  • Hvis man parkerer sin cykel eller henstiller den i længere tid, så er det ikke tilladt at placere den ulåst medmindre henstillingen er ganske kortvarig.

Stier & fortove

  • Man må ikke cykle på gangstier eller fortove.

Børn & cykling

  • Det er ikke tilladt for børn under 6 år at cykle alene, hvilket betyder, at barnet skal ledsages af en anden person, som minimum skal være fyldt 15 år.
  • En fører af en cykel må ikke transportere børn på en cykel, før han eller hun er fyldt 15 år.
  • Hvis ikke ens cykel er forsynet med en særlig siddeplads, så må børn under 7 år ikke placeres på samme cykel som den voksne.

Kun én på cyklen

  • En cykel må ikke bære flere personer, end den er beregnet til, hvilket vil sige én person på en almindelig cykel (citybikes, mountainbikes, racercykler m.fl.).

Cykling & mobiltelefoner

  • Det er forbudt at tale i mobiltelefon, når man cykler – også selvom man bærer høretelefoner og mikrofon. Man skal altid stoppe op, hvis mobilen ringer.

Elcykel & motorer

  • Det er ikke tilladt at installere flere end én motor på en elcykel, og motoren må ikke være på mere end 250 W.

Cykling med påhængsvogn

  • Det er ikke tilladt at koble mere end én sidevogn eller påhængsvogn på en cykel. En sidevogn må i øvrigt ikke være anbragt til venstre for cyklen.
  • Som cyklist er det ifølge loven ikke tilladt at køre på en cykel med flere end 4 hjul. Samtidig er det heller ikke tilladt at køre med en påhængsvogn, hvis den har flere end 2 hjul.

 

TEGN I TRAFIKKEN

Det er vigtigt, at man altid er opmærksom i trafikken, så man så vidt muligt er forberedt på situationerne, inden de opstår. Det betyder samtidig, at man skal kende reglerne for tegngivning som cyklist, så ens medtrafikanter kan aflæse signalerne og dermed forholde sig til dem. I trafikken er tegn nemlig en form for kommunikation mellem cyklist og bilist samt cyklister imellem. Lastbiler, scootere og andre køretøjer har naturligvis også brug for, at du viser tegn som cyklist, så trafikken kan glide så effektivt og gnidningsfrit som muligt. Man skal kunne følgende grundregler:

Stop

Når man skal stoppe på en cykel, så skal venstre arm i vejret, og hånden skal være flad. Inden man stopper op, skal man huske at se sig tilbage, så andre cyklister ikke kører op bag i en. Det er mest optimalt at bruge venstre arm, da den vender ud mod vejen, og dermed er den lettest at se for andre trafikanter.

Højresving

Hvis man vil dreje til højre, skal højre arm rækkes ud, inden man svinger. Armen skal strækkes helt ud, så medtrafikanter tydeligt kan se, at man vil til højre.

Venstresving

Når man vil dreje til venstre, skal der vises af med venstre arm. Her er det ligeledes vigtigt, at man strækker armen helt ud, så det tydeligt ses, at man svinger til venstre.

Venstresving i et kryds

Skal man til venstre i et kryds, så skal man først give stoptegn og orientere sig godt til begge sider, inden man fortsætter over til det modsatte hjørne af krydset, hvor der også gøres tegn til stop. Når der er fri bane, kan man cykle videre. Husk altid at kigge godt til begge sider.

Rundkørsler

Det er ikke nødvendigt at give tegn, når man skal ind i en rundkørsel, da det er en fortsættelse af cykelstien. Man skal dog holde tilbage for andre trafikanter, hvilket også vises ved de angivne hajtænder. Når man skal ud af en rundkørsel, skal man huske at strække højre arm ud, så andre trafikanter kan se, at man nu forlader rundingen.

Refleksveste til herrer fra Endura

For at være mere synlig i trafikken anbefaler vi Endura Pakagilet refleksvest

SIKKERHED I TRAFIKKEN

Den samlede sikkerhed i trafikken afhænger også af din attitude samt af måden, du gebærder dig på. Som udgangspunkt skal man sætte sig ind i tegn og regler og derefter er de grundlæggende ord: opmærksomhed, rettidig omhu og hensyn til medtrafikanter. Det anbefales, at man kører med cykelhjelm, da det er en fornuftig løsning, når der skal tages vare på ens personlige sikkerhed. Ens hoved er nemlig særlig sårbart og udsat, så selvom der ikke er nogen lov, der påbyder cyklister at køre med hjelm, så bør man altid lade fornuften råde og spænde hjelmen, inden man stiger i sadlen. Det står en frit for at køre med cykelhjelm eller ej, men er uheldet ude, så kan det i værste fald føre til dødsfald. Dog skal det nævnes, at Danmark er et sikkert land at cykle i grundet trafikanternes fælles forståelse, klare regler samt en effektiv infrastruktur. Men derfor er der naturligvis stadig risiko for uheld.


Det er netop vigtigt at bevare fokus og opmærksomhed, når man cykler i trafikken. Derfor er det ikke tilladt at snakke i mobiltelefon, mens man cykler. Det er nemlig noget, som forstyrrer og leder opmærksomheden hen på andre ting end omgivelserne. Hvis man absolut skal snakke eller besvare en SMS, så skal man stoppe op og holde ind til siden. Der er mange ting, der kan gå galt i trafikken, hvis ikke man er opmærksom og ikke udviser agtpågivenhed, men man skal ikke male fanden på væggen, for heldigvis flyder tingene ubesværet langt det meste af tiden. Dog er der især fokus på højresvingsulykker, da det til tider kan være svært for særligt lastbilchauffører at se cyklister, der skal lige over i et kryds. Derfor bør man sætte farten ned og altid holde øje med lastbiler ved siden af og bagved én. Er man ikke sikker på, at lastbilen holder for én, så skal man stoppe og vente, indtil den er drejet til højre, hvorefter man kan fortsætte ligeud i krydset, såfremt det stadig er grønt og der ikke kommer flere lastbiler bagved.

Batterilygte sæt fra Busch + Müller

Husk et par gode for- & baglygter til cyklen. Vi anbefaler Busch + Müller ICON Core/lXXl

Racerhjelm fra MET

Beskyt dit hoved med en MET Rival cykelhjelm


 

REGLER FOR CYKELUDSTYR

I Danmark er der nedskrevet en bekendtgørelse om, hvilket udstyr en cykel skal være monteret med, inden man begiver sig ud i trafikken. Hvis man starter med de helt klassiske og oplagte ting, så er lygter naturligvis en type af udstyr, som alle cyklister skal huske. Dog er det kun lovpligtigt at køre med lygterne tændt fra lige før mørkets frembrud og frem til solopgang. En cykel skal være forsynet med én forlygte, der afgiver et hvidt/gulligt lys, samt én baglygte, som afgiver et rødt lys. Lygterne skal desuden være synlige fra siderne samt fra minimum 300 meters afstand. I forlængelse af reglerne om lygter, så skal man i samme ombæring være opmærksom på reglerne om reflekser. Som cyklist skal man sørge for, at ens cykel er monteret med en hvid refleks foran, en rød refleks bagpå, to gule reflekser på hver pedal samt en gul refleks i hvert hjul.

 

Udover lygter og reflekser, så skal en cykel også være forsynet med en ringeklokke, som skal sidde på styret. Klokken skal give en klar og velkendt lyd, og det er ikke tilladt at udskifte den med andre former for signalapparater som eksempelvis et horn eller lignende. Ikke nok med, at det er lovpligtigt at blive set og hørt i trafikken; man skal også kunne bremse. Derfor skal ens cykel også være udstyret med minimum to funktionsdygtige bremser på henholdsvis bag- og forhjul. Et andet slags udstyr, der også er forbundet med sikkerhed, er naturligvis en cykellås, som også skal være monteret som fast udstyr, da det er lovpligtigt at låse cyklen, hvis man forlader den i længere tid. Udover alt dette lovpligtige udstyr, så skal man altid huske at vedligeholde både cykel og tilbehør, hvilket vil sige regelmæssige tjek af batterier, klokke, kæde og lås, så alt virker, som det skal.

 

HVORNÅR KAN DU FÅ EN BØDE?

Man kan få bøde for mange ting som cyklist, men hvis man overholder færdselsreglerne og dermed kører forsvarligt og fornuftigt, så kan man undgå trælse bøder, der er surt optjente penge ud ad vinduet. De forskellige forseelser, der kan give bøde, er følgende:

  • Kører på cykel, mens man er fuld. Så lad endelig cyklen stå, hvis du har drukket, så unødige uheld kan undgås.
  • Kører uden cykellygterne tændt i lygtetændingstiden, hvilket vil sige fra solnedgang til solopgang.
  • Der er fejl eller mangler på ens reflekser eller bremser. Det er nemlig et krav, at begge dele altid skal virke og dermed være i funktionel stand.
  • Cykler over for rødt lys.
  • Taler i håndholdt mobil, mens man cykler. Husk altid at stop op og hold ind til siden.
  • Cykler mod færdselsretningen, vanker der også en bøde.
  • Ikke overholder ubetinget vigepligt.
  • Ikke giver tegn i trafikken, hvilket vil sige stoptegn samt udstrakt arm ved højre- eller venstredrejning.
  • Ikke respekterer de forskellige skilte, afmærkninger og færdselstavler.
  • Cykler to personer på en almindelig cykel, der kun er beregnet til en enkelt person.
  • Holder fast i et andet køretøj.
  • Cykler i fodgængerfeltet.

Hent "Færdselsregler for cyklister" guide


Bikesterredaktionen 14-03-2024 11:48

Din indkøbskurv(0 varer)

Din indkøbskurv er tom
I alt: 0 dkk
Til kassen

Foretrukne(0 varer)

Du har ingen favoritter
MENU