I Danmark har vi love og regler for mange ting, da vi lever i et civiliseret retssamfund. Det er noget, som skaber tryghed og struktur – naturligvis både, når vi begiver os rundt i privat eller offentlig rum. For at trafikken skal glide, er vi alle nødt til at følge de gældende regler, så tingene kan flyde på bedste vis. Når man sidder i sadlen på en cykel, så er det først og fremmest afsnittet om cyklister i Færdselsloven, man skal følge. De færreste kender alle paragraffer til punkt og prikke, men grundreglerne lærer man allerede fra barnsben samt på forskellige cyklistkurser i skolen. Er man i tvivl om noget, kan man dog altid slå loven op på internettet, hvor reglerne kan terpes og finpudses, så man har styr på sikkerheden i trafikken. Det gælder både i forhold til tegngivning, hvad der er tilladt og ikke tilladt, udstyr, bødetakster og flere andre ting.
FÆRDSELSLOVEN
Magtens tredeling er velkendt i Danmark, hvor folketinget er den lovgivende magt, regeringen den udøvende magt og domstolene den dømmende magt. Under den udøvende magt har man derudover forskellige organer, som eksempelvis politiet, der netop kontrollerer, at love som færdselsloven overholdes. Færdselsloven indeholder en lang række paragraffer for både gående, bilister og cyklister, som alle skal overholde de specifikke love. Udover alle de ting, man kan læse sig til, så skal man praktisere reglerne i det virkelige liv, når man cykler i trafikken. Det er netop i det daglige, at man skal læse de forskellige færdselstavler og skilte, som er specifikke udtryk og retningslinjer for, hvordan man gebærder sig på en cykel. Færdselsloven er skabt for at sikre en gnidningsfri trafik, hvor der er plads til alle, samtidig med at man skal overholde de gældende love for at minimere risikoen for ulykker samt andre uheldige og uhensigtsmæssige omstændigheder og forhold.
Tid er en vigtig faktor i nutidens hektiske hverdag, men uanset hvor travlt man har, så skal man overholde loven. Når man tænker fornuftigt og positivt over det, så skal vi i Danmark være glade for, at reglerne er så klare og stramme, da det også betyder en fælles forståelse for det at navigere rundt i trafikken. De forskellige færdselslove kombineret med en effektiv infrastruktur samt masser af moderne lyskryds danner grundlag for et civiliseret samfund, hvor man tager hensyn til hinanden i trafikken. I færdselslovens kapitel 7 finder man de særlige regler for cyklister, hvor der i to paragraffer er nedskrevet, hvad man skal, og hvad man ikke må. Det er regler, som er til at finde ud af, og som vi alle nærmest får ind med modermælken fra barnsben, da Danmark netop er et foregangsland inden for cykelkulturen. Hvis man ikke er bekendt med loven eller trænger til en opfriskning, så følg med her på bloggen, hvor reglerne bliver udpenslet og genopfrisket.
Hent "Færdselsregler for cyklister" guide
TILLADT
To og to
- Vi kender det alle – at køre ved siden af en ven, veninde eller et familiemedlem. To cyklister må nemlig gerne cykle ved siden af hinanden. Dog kun, hvis det kan lade sig gøre uden fare og ulempe for sig selv og andre trafikanter, og hvis der er plads nok. Dette gælder dog kun for cykler med to hjul, og giver andre cyklister tegn til at overhale, så skal man give plads og dermed rykke ind bagved hinanden
Hold til højre
- Man skal altid holde til højre på cykelstien i den side, der følger bilernes retning, hvilket netop vil sige i færdselsretningen. Det er dog tilladt at trække til venstre, hvis der er plads, og hvis det er forsvarligt og sikkert at overhale.
Hold hænderne på styret
- Det er tilladt at køre med én hånd på styret, hvis man i perioder har brug for det.
Stier & fortove
- Cyklister må gerne køre over gangstier og fortove, men ikke direkte på dem på længere strækninger. Det kan for eksempel være, hvis man kommer fra en sidevej og skal ud på en cykelsti, hvor man ikke kan undgå at krydse fortovet.
Fragte på cyklen
- Man må gerne fragte genstande på en cykel, men en medbragt ting må maks. være 3 meter lang samt 1 meter bred.
Cykelhjelm
- Det er tilladt at cykle uden cykelhjelm, da det ikke er vedtaget ved lov, at man skal have hjelm på under kørsel. Almindelig sund fornuft tilråder dog, at man kører med hjelm, der vil tage de værste stød og skrammer, hvis man er uheldig at styrte.
Musik & cykling
- Der er intet til hinder for at lytte til musik, når man cykler, da der ingen regler findes om emnet i færdselsloven. Man ”blokerer” dog en af sine sanser ved at høre musik, hvilket også kan være forstyrrende for ens reaktionsevne i trafikken.
IKKE TILLADT
Hold hænderne på styret
- Det er ikke tilladt at køre uden hænder på styret, hvilket vil sige, at minimum én hånd skal være placeret på styret.
- Når man kører på en tohjulet cykel, må styrets bredde ikke være længere end 70 cm – minus eventuelle spejle og styrgreb.
Hold ikke fast i andre
- Som cyklist må man ikke holde fast i en anden fører eller et andet køretøj.
Parkering af cykel
- Hvis man parkerer sin cykel eller henstiller den i længere tid, så er det ikke tilladt at placere den ulåst medmindre henstillingen er ganske kortvarig.
Stier & fortove
- Man må ikke cykle på gangstier eller fortove.
Børn & cykling
- Det er ikke tilladt for børn under 6 år at cykle alene, hvilket betyder, at barnet skal ledsages af en anden person, som minimum skal være fyldt 15 år.
- En fører af en cykel må ikke transportere børn på en cykel, før han eller hun er fyldt 15 år.
- Hvis ikke ens cykel er forsynet med en særlig siddeplads, så må børn under 7 år ikke placeres på samme cykel som den voksne.
Kun én på cyklen
- En cykel må ikke bære flere personer, end den er beregnet til, hvilket vil sige én person på en almindelig cykel (citybikes, mountainbikes, racercykler m.fl.).
Cykling & mobiltelefoner
- Det er forbudt at tale i mobiltelefon, når man cykler – også selvom man bærer høretelefoner og mikrofon. Man skal altid stoppe op, hvis mobilen ringer.
Elcykel & motorer
- Det er ikke tilladt at installere flere end én motor på en elcykel, og motoren må ikke være på mere end 250 W.
Cykling med påhængsvogn
- Det er ikke tilladt at koble mere end én sidevogn eller påhængsvogn på en cykel. En sidevogn må i øvrigt ikke være anbragt til venstre for cyklen.
- Som cyklist er det ifølge loven ikke tilladt at køre på en cykel med flere end 4 hjul. Samtidig er det heller ikke tilladt at køre med en påhængsvogn, hvis den har flere end 2 hjul.
TEGN I TRAFIKKEN
Det er vigtigt, at man altid er opmærksom i trafikken, så man så vidt muligt er forberedt på situationerne, inden de opstår. Det betyder samtidig, at man skal kende reglerne for tegngivning som cyklist, så ens medtrafikanter kan aflæse signalerne og dermed forholde sig til dem. I trafikken er tegn nemlig en form for kommunikation mellem cyklist og bilist samt cyklister imellem. Lastbiler, scootere og andre køretøjer har naturligvis også brug for, at du viser tegn som cyklist, så trafikken kan glide så effektivt og gnidningsfrit som muligt. Man skal kunne følgende grundregler:
Stop
Når man skal stoppe på en cykel, så skal venstre arm i vejret, og hånden skal være flad. Inden man stopper op, skal man huske at se sig tilbage, så andre cyklister ikke kører op bag i en. Det er mest optimalt at bruge venstre arm, da den vender ud mod vejen, og dermed er den lettest at se for andre trafikanter.
Højresving
Hvis man vil dreje til højre, skal højre arm rækkes ud, inden man svinger. Armen skal strækkes helt ud, så medtrafikanter tydeligt kan se, at man vil til højre.
Venstresving
Når man vil dreje til venstre, skal der vises af med venstre arm. Her er det ligeledes vigtigt, at man strækker armen helt ud, så det tydeligt ses, at man svinger til venstre.
Venstresving i et kryds
Skal man til venstre i et kryds, så skal man først give stoptegn og orientere sig godt til begge sider, inden man fortsætter over til det modsatte hjørne af krydset, hvor der også gøres tegn til stop. Når der er fri bane, kan man cykle videre. Husk altid at kigge godt til begge sider.
Rundkørsler
Det er ikke nødvendigt at give tegn, når man skal ind i en rundkørsel, da det er en fortsættelse af cykelstien. Man skal dog holde tilbage for andre trafikanter, hvilket også vises ved de angivne hajtænder. Når man skal ud af en rundkørsel, skal man huske at strække højre arm ud, så andre trafikanter kan se, at man nu forlader rundingen.
Den samlede sikkerhed i trafikken afhænger også af din attitude samt af måden, du gebærder dig på. Som udgangspunkt skal man sætte sig ind i tegn og regler og derefter er de grundlæggende ord: opmærksomhed, rettidig omhu og hensyn til medtrafikanter. Det anbefales, at man kører med cykelhjelm, da det er en fornuftig løsning, når der skal tages vare på ens personlige sikkerhed. Ens hoved er nemlig særlig sårbart og udsat, så selvom der ikke er nogen lov, der påbyder cyklister at køre med hjelm, så bør man altid lade fornuften råde og spænde hjelmen, inden man stiger i sadlen. Det står en frit for at køre med cykelhjelm eller ej, men er uheldet ude, så kan det i værste fald føre til dødsfald. Dog skal det nævnes, at Danmark er et sikkert land at cykle i grundet trafikanternes fælles forståelse, klare regler samt en effektiv infrastruktur. Men derfor er der naturligvis stadig risiko for uheld.