Ventiltype
Hvilke forskellige ventiltyper findes der?
Tre forskellige ventiltyper er blevet standard på cykelmarkedet, og det er svært at give en anbefaling om, hvilken der er bedst. Valget af ventil afhænger mere af fælgen og hvilken type pumpe du har.
Standardventil (Dunlop) – Denne ventil finder du især på standard-/bycykler. Den er nem at pumpe, men lidt langsom at montere, da du skal skrue den fra hinanden for at få den igennem hullet i fælgen. Denne ventil kræver, at hullet i fælgen er 8 mm.
Racerventil (Presta, Sclaverand) – Denne ventil finder du på racercykler-/mountainbikecykler, men også på hybridcykler. Grunden til, at man bruger denne ventil på disse cykler, er, at fælgene oprindeligt var smallere, hvilket betød, at ventilhullet skulle være mindre, 6 mm i stedet for 8 mm. Andre egenskaber er lavere vægt (4-5 g), hurtigere/nemmere at montere, og det er muligt at måle trykket. Ulempen ved denne ventil er, at den er skrøbelig, det er let at bøje toppen, når man pumper. Denne type ventil findes også i forskellige længder for at kunne passe i højere fælge. Nogle producenters ventiler kan skrues fra hinanden og forlænges med en ventilforlænger.
Bilventil (Schrader) – Som navnet antyder, er dette standard på biler, men du finder den også på en del cykler. Den store fordel ved denne ventil er, at den kan pumpes på tankstationen. Ulempen er, at enklere og ældre cykelpumper oftest ikke kan håndtere denne ventil, men der findes adaptere, der konverterer ventilen til en standardventil. Denne ventil kræver, at hullet i fælgen er 8 mm.
Tip! Skal du cykle i gruppe, er det en god idé at medbringe en slange med racerventil og gerne en med lang ventil (80 mm), da denne slange passer til alle typer af fælge.