• HURTIGE LEVERANCER
  • BETAL NEMT MED KLARNA
  • ALMINDELIGE SPØRGSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Indkøbskurv

SUPERIOR Racer Superior X-ROAD Team Issue SE blå/sølv

Racer Superior X-ROAD Team Issue SE blå/sølv
Beskrivelse

Superlet allroundcykel med fokus på både hastighed, fremkommelighed og komfort

Leder du efter en let kulfibercykel, der blander hurtig racerkørsel med behagelig komfort og som trives lige så godt på ujævne grusveje som på glat asfalt, så er Superior X-Road Team Issue SE et klogt valg. En skarp allroundcykel med lav vægt for enhver form for transport og træning, som håndterer aggressiv svingning med bevaret kontrol og leverer masser af hurtig cykelglæde på diverse underlag. En kompetent racependler med hydrauliske skivebremser, hvor fremkommelighed, effektivitet og udfordrende cykling står i centrum. Det perfekte værktøj for kræsne pendlere, eventyrere, landevejs- og terræncyklister, der ikke vil overlate noget til tilfældighederne.

Nøglen til succes!

  • Imponerende kulfiberstel med konkurrenceklar geometri og intern kabelføring
  • Forgaffel i kulfiber med vibrationsdæmpning i topklasse og stabil styrkefornemmelse
  • Kraftfuld 2x-drivlinje med 22 pålidelige gear fra kvalitetsbevidste Shimano (Ultegra/GRX) 
  • Topklasse hjulsæt i aluminium fra DT Swiss (C 1800 Spline DB23) med slank profil
  • Kvalitetsdæk fra Schwalbe (One Performance) med 30mm bredde (kan dog håndtere op til 40mm bredde)
  • Effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (Ultegra) der fungerer under alle vejrsbetingelser
  • Slank aerodynamisk cockpit fra ONE1 med en tydelig minimalistisk design
  • Sadelpind i kulfiber fra ONE1 (Carbon) om sadel fra Selle Royal (Seta Performa)

Konkurrenceklar stel der skærer dyrebare sekunder af din tid

Et konkurrenceklart design i kulfiber, som trods sin lave vægt leverer effektiv kraftoverførsel og vibrationsdæmpning af højeste kvalitet. Dette er et højkvalitets letvægtsbyg med stor kapacitet, designet til dig, der fokuserer på at skære dyrebare sekunder af din tid og har mål om at bære førertrøjen. Rammen er utroligt torsionsstabil og har en moderne gravelgeometri, der sikrer, at du kan håndtere selv meget lange ture med vedvarende høj komfort, hvilket sammen med en kort hjulbase giver en responsiv cykel, der hurtigt reagerer på dine kommandoer. Fordelen ved intern kabelføring bemærkes især på road- og gravelcykler. Det er essentielt hurtigt at kunne tage cyklen på skulderen, og det er klart lettere og mere sikkert at gribe et stel uden en masse kabler.

Kraftfuld 2x-drivlinje med 22 gear og skarpt hjulsæt fra DT Swiss

Komponentmæssigt byder den på en yderst pålidelig 2x-drivlinje med 22 gear, der sikrer smidige skift og altid det rigtige gear ved hånden. Når underlaget eller forholdene bliver krævende, hjælper den moderne gearing i kombination med cyklens lave vægt med at opfylde de høje forventninger.

Cyklen kører på et højkvalitets hjulsæt med aluminiumsfælge, der er udstyret med 30mm brede kvalitetsdæk, men cyklen tillader montering af dæk med en bredde på op til 40mm, hvilket fører til enestående fremkommelighed og gør, at du kan fortsætte uafhængigt af underlaget. Et lavere lufttryk i dækkene øger grebet på blødere underlag, og et højere lufttryk giver en rullefornemmelse, der nærmest matcher en ren landevejsracer.

Høj kvalitet komponenter med præcis ydeevne og hydrauliske skivebremser

Da denne cykel er bygget til fart, kommer den med kraftfulde hydrauliske skivebremser, der leverer pålidelig og ensartet præstation året rundt, uanset om det er mudret, støvet eller sjappet. Derudover er den udstyret med robuste kvalitetskomponenter med høj præcision, perfekt til de skrappe skandinaviske forhold. Dens styrker er fremkommelighed, hastighed, effektivitet og alsidighed, næsten uagtet af underlaget.

I DETALJEN
Varenummer0069053-D320
EAN-kode-
VaremærkeSUPERIOR
FarveMatte Trooper Green/Chrome/Black
Producentens varenummer-
Knytnummeret0069053
Specifikation
PersonaliseringLandevejscykling
ModelserieSuperior X-Road serie
KønUnisex, Herre
Dam-specifik 

Dam-specifik

Eftersom kvinder og mænd oftest ser forskellige ud anatomisk, bygger mange producenter cykler, der er tilpasset derefter. Normalt er det kun små forskelle, der adskiller dem. Blandt andet plejer der at være bredere sadler, smallere styr og kortere krankarme. I nogle tilfælde laves der også damespecifikke modeller i mindre størrelser og med et skrånende overrør. Nogle gange også i andre farver.
Nej
Producentens farve-
Årgang2022
Producentens hjemmesidesuperiorbikes.com/se
ElcykelNej
Din højde 

Din højde

Anbefalet længde ifølge leverandøren
-
Passer til højde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Fælgbremse

De klassiske bremser for alle typer af cykler, som langsomt men sikkert udfases af skivebremser. Disse styres via greb fra styret og klemmer til med bremsebelæg omkring fælgbanen for at stoppe cyklen. Fælgbremser findes i forskellige typer for at passe til forskellige typer af cykler og kommer som blandt andet V-bremse, cantilever og U-bremser. Fordelen med disse er, at de er meget lette at vedligeholde og har en lav vægt.

Rullebremse

Disse fungerer ligesom tromlebremser som findes på blandt andet knallerter. Her trykkes bremseklodser ud mod metal indeni en cylinder i midten på hjulet. Disse kræver mindst vedligeholdelse og er utroligt driftssikre. Ulempen med disse er, at de ikke har lige så kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fodbremse

Standarden som findes på de fleste klassiske dame- og herrecykler. Denne bremse kræver meget lidt vedligeholdelse men begrænses hvis du ønsker flere gear. Disse hører nemlig til specifikke typer af nav (hjul) som har indkapslede gear, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er, at der kræves mere kraft for at bremse ordentligt sammenlignet med andre, samt at du skal have fødderne i specifikke positioner for at kunne udøve den ønskede kraft.

Skivebremse

De moderne bremser på blandt andet mountainbikes, hybrider og et flertal af elcykler. Disse er baseret på en bremsekaliber som klemmer til omkring en skive af metal ved hjulets nav (midten på hjulet). Dette er meget lig de systemer som findes på både biler og motorcykler og anses for at være det absolut bedste i dagens situation. Disse er de kraftigste bremser, kræver relativt lidt vedligeholdelse og er meget driftssikre og findes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olie).

Hydraulisk skivebremse
Antal gear 

Antal gear

Hvor mange gear har jeg brug for?

Dette afhænger fuldstændig af, hvordan du cykler, og hvad du ønsker at få ud af din cykel. For at finde ud af dette, skal du vide, hvordan du vil cykle, og om du ønsker at prioritere lav vedligeholdelse eller høj ydeevne.

Lav vedligeholdelse

I dette tilfælde bør du vælge et gearsystem med navgear. Disse findes i varianter fra 2 til 11 gear fra blandt andet Shimano og deres Nexus-serie, som har 3, 7 og 8 gear. Der er også Shimano Alfine, som er en finere model, der har mindre modstand i mekanikken og fås med 8 og 11 gear.

Høj ydeevne

I dette tilfælde hænger antallet af gear bagpå sammen med kvaliteten. Producenterne konkurrerer om at lave de bedste gear med det højeste antal klinger på kassetten. Dette betyder så, at de fineste komponenter også er dem, som har det højeste antal gear bagpå. Foran er det enten et eller to klinger, der gælder for de finere dele.

En kombination af begge

I dette tilfælde kigger vi på systemer, som har 2-3 gear foran og 8-10 klinger bagpå. Disse er af en lidt enklere byggekvalitet, som også har en højere vægt. De er i stedet bygget af mere robuste materialer såsom stål i stedet for aluminium osv. Disse tåler ofte mere strabadser, men fungerer ikke lige så smidigt

22-gear (2 x 11)
Forhjulsderailleurserie 

Forhjulsderailleurserie

Hvad betyder f.eks. Shimano SLX? Hver komponentproducent opdeler sine komponenter som f.eks. gear, bremser, kranksæt osv. i serier, i dette tilfælde er producenten Shimano og serien SLX.

Serierne spænder fra funktionelle enkle komponenter til betydeligt mere avancerede komponenter med høj præcision og lav vægt.

Selvfølgelig fungerer gear og bremser fra en simpel serie som de skal, men det sker ikke med samme præcision eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sandsynligvis kræve mere service over tid for de enklere komponenter.

Nedenfor ser du en liste over de største producenters serier arrangeret sådan, at den fineste serie er øverst.

Bemærk, at denne tabel ikke sammenligner forskellige mærker eller landevejscykler vs. mountainbikes, men den bør kun bruges til at sammenligne inden for en kolonne.

Shimano mountainbikeShimano landevejSRAM mountainbikeSRAM landevejShimano navgear
XTR Di2Dura-Ace Di2XXRed E-tapAlfine 11
XTRDura-AceX0Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2X1RedNexus 8
XTUltegraGXForce 22Nexus 7
SLX105NXForceNexus 3
DeoreTiagraX9Rival 22 
AlivioSoraX7Rival 
AceraClarisX5Apex 
Altus
Tourney
Shimano Ultegra
Bagderrailleurserie 

Bagderrailleurserie

Hvad betyder f.eks. Shimano SLX? Hver komponentfabrikant opdeler sine komponenter såsom gear, bremser, kranksæt osv. i serier, i dette tilfælde er fabrikanten Shimano og serien SLX.

Serierne spænder fra funktionelle enkle komponenter til betydeligt mere avancerede komponenter med høj præcision og lav vægt.

Selvfølgelig fungerer gear og bremser fra en enklere serie som de skal, men det sker ikke med samme præcision eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sandsynligvis kræve mere service over tid for de enklere komponenter.

Nedenfor ser du en liste over de største fabrikanters serier arrangeret således, at den fineste serie er øverst.

Bemærk at denne tabel ikke sammenligner forskellige mærker eller racercykler vs. mountainbikes, men den bør kun bruges til at sammenligne inden for en kolonne.

Shimano mountainbikeShimano racercykelSRAM mountainbikeSRAM racercykelShimano navgear
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GRX
Stel
Stelstørrelse-
Stel-
Stel materiale 

Stel materiale

Kulfiber koster lidt mere end en aluminiumstel, men den har en hel del fordele i forhold til andre materialer, når det kommer til rene køreegenskaber. Den er stærkere, lettere, stivere og mere komfortabel at cykle på, da det er et mere levende materiale end aluminium. Kulfiber er dog lidt mere følsomt over for montering af tilbehør, som du klemmer rundt om stellet, for eksempel låse eller børnestole. Dette betyder, at kulfiber især er velegnet til sports-cykler som racercykler og mountainbikes.

Aluminium er et prisvenligt og let materiale, som egner sig til alle typer af cykler. Det er nemt at opnå en rigtig lav vægt, men stadig bevare styrke og gode køreegenskaber, og materialet er heller ikke følsomt over for, hvad du monterer for tilbehør på det. Bare at blæse og køre og montere præcis hvad du vil på din cykel!

Stål er et materiale, der kan fremstilles i mange forskellige kvalitetsniveauer. Stål kan bygges meget billigt og findes derfor på de enklere cykler i vores sortiment. Men det kan også være et utroligt eftergivende, holdbart og komfortabelt materiale, når man bruger rigtig fint stål. Det rigtig fine stål findes i mange cykler, der er beregnet lidt mere til langdistancykling, for eksempel vores fine touringcykler fra Surly og Skeppshult-cykler, som er bygget i svensk kvalitetsstål (hvilket bidrager til meget fine komfortegenskaber på de fleste underlag).

Kulfiber
For affel-
AffjedringsgaflerKulfiber
Baggaffeltype 

Baggaffeltype

En mountainbike kan opdeles på rigtig mange forskellige måder. Blandt andet kan man opdele disse i såkaldte "fuldt affjedrede" og "hardtails". Dette angiver altså antallet af affjedringstyper, der er monteret på cyklen.

Stiv

En hardtail har kun en affjedret forgaffel foran og en stiv forgaffel bagpå. Fordelen ved at køre med en stiv baggaffel er, at der ikke går nogen kraft tabt på grund af bagaffjedringen. Desuden opnår du en lavere vægt generelt på cyklen.

Affjedret

En fuldt affjedret har ud over en affjedret forgaffel også en affjedret baggaffel. Disse cykler har et link-system, som sammen med bagaffjedringen giver en mere komfortabel kørsel, men også en mere stabil og i de fleste tilfælde også hurtigere cykling. På samme måde som forgaffelen affjedrer for at bevare greb og øge komforten, gør bagaffjedringen præcis det samme for bagdelen.

Stel
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er præcis hvad det lyder som - størrelsen på hjulene. Den måles normalt i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Sverige er tommer det mest almindelige mål, og derfor er det mål vi har valgt at bruge. Hjulstørrelsens betydning varierer afhængigt af cykeltypen.

Børnecykler

Børnecykler benævnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på cyklen, hvilket adskiller sig fra voksen cykler hvor ramme størrelsen er hvad der afgør størrelsen på cyklen. Det betyder ikke at alle cykler med 24"-hjul er lige store, og derfor har vi valgt at, i stedet for at have en størrelsestabel, angive præcise længdeanbefalinger for hver enkelt cykel.

Når man køber børnecykel vil man selvfølgelig have at barnet skal kunne vokse med cyklen. Tænk dog på at en alt for stor cykel generelt bliver for lang, og dermed giver en liggende siddestilling hvilket i sin tur mindsker udsynet for barnet. Vælg derfor aldrig en cykel hvor barnet er mere end 5 centimeter kortere end vores angivne længdeangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen findes tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var længe den eneste størrelse der blev brugt til mountainbikes, men bruges i dag principielt kun til juniorcykler og enklere mountainbikes som er tænkt til transport og lettere motion. Vil du træne eller endda konkurrere med din cykel er det 29" eller 27,5" der gælder. Lidt forenklet kan man sige at 29" giver en mere stabil oplevelse, bevarer fart bedre og lettere tager dig over små forhindringer bedre end 27,5", mens en 27,5" giver dig en cykel som opleves kvikkere i kurver samt en anelse hurtigere i accelerationen. Mange fuldt affjedrede mountainbikes med 27,5" har desuden længere slaglængde, og er tilpasset til en mere teknisk og ujævn terræn.

Racercykler, standardcykler, hybridcykler og øvrige cykler

For praktisk talt alle cykler bortset fra mountainbikes og børnecykler gælder 28"-hjul som er en velafbalanceret størrelse som giver både gode forudsætninger for at rulle let, være behagelig at sidde på og let at manøvrere.

28"
Hjul
Forhjul-
Bagdæk-
Dækdimension30-622
Drivlinje
Forskifter-
Baggear-
Krankboks-
Kassette-
Komponenter
Forbremse-
Bagbremse-
Styrfittings-
Styr-
Styrstamme-
Sadelpind-
Håndtag/Styrbånd-
KUNDERNES MENINGER
Også tagget i

Din indkøbskurv(0 varer)

Din indkøbskurv er tom
I alt: 0 dkk
Til kassen

Foretrukne(0 varer)

Du har ingen favoritter
MENU