• HURTIGE LEVERANCER
  • BETAL NEMT MED KLARNA
  • ALMINDELIGE SPØRGSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Indkøbskurv

ORBEA Orbea Elcykel Hybrid Diem 20 Glitter Anthracite Gloss

Orbea Elcykel Hybrid Diem 20 Glitter Anthracite Gloss
Beskrivelse

Flere gange prisbelønnet byhybrid, der vil give dig vinger

Er du på udkig efter en kraftfuld pendlercykel, der er udstyret med førsteklasses komponenter og lynhurtigt bringer dig fra A til B, så er den flere gange prisbelønnede Orbea DIEM 20 helt det rigtige valg! Den sikrer et permanent smil på læberne og bevæger sig effektivt frem på alt fra ujævne grusveje til glat asfalt og leverer en mindst sagt imponerende totaloplevelse. En hurtig, smidig og driftsikker bypendler med førsteklasses køreegenskaber, vidunderlig komfort, skyhøj kvalitetsfølelse for dig, der vil kunne pendle eller køre lange ture uden at blive det mindste forpustet eller svedig. En kvik kvalitetsbygning med potent centermotor for fornuftige fartdjævle, som er udstyret med et helt unikt chassis og fyldt med masser af smarte løsninger.

Nøglen til succes!

  • Cyklen, der har vundet både Red Dot Award, iF Design Award og Cyclingworld Europe´s "Product of the Year" Award
  • Skulpturalt chassis i hydroformet aluminium med en moderne geometri og helt unikke rammeformer
  • Shimanons potente elmotor (EP600), der giver hele 85 Nm i drejningsmoment og en super smidig køreoplevelse
  • Elegant integreret batteri på 630Wh (du kan også tilføje Range Extender 250 Wh)
  • Drivlinje med 5 fuldt indkapslede navgear fra Shimano (Nexus Inter-5) med nærmest bjergsikker driftsikkerhed
  • Remdriften fra Gates (CDX) er mere holdbar end en almindelig kæde, stort set vedligeholdelsesfri og næsten helt lydløs, når du cykler
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200), der fungerer i alt slags vejr
  • Gribesikre dæk med lav rullemodstand og solid punkteringsbeskyttelse samt en bredde på 50 mm
  • Bagerste bagagebærer (kompatibel med MIK & Ortlieb QL3.1) plus en forreste bagagebærer med lastestrop håndterer lasten
  • Superren kabelføring og en superslank cockpit helt uden en masse unødvendige ledninger
  • Udstyret med en kraftig belysning med smarte automatiske funktioner, der drives af hovedbatteriet 

Skulpturalt chassis med helt unikke former i hydroformet aluminium

Det unikke chassis er fremstillet af hydroformet aluminium og har en geometri, der er tilpasset for at være smidig og give dig klar udsigt over, hvad der sker i omgivelserne. Rammens kvalitetsfølelse er imponerende, og den har helt unikke former med usædvanligt attraktiv integration af både drivlinje, komponenter og alt tilbehør. Dens ultralette forgaffel har et slankt design og er fremstillet i førsteklasses kulfiber, hvilket skaber effektiv vibrationsdæmpning og høj styringspræcision. 

Stærk centermotor med dynamisk køreoplevelse og potent kraftoverførsel 

Kraften kommer fra et yderst potent drev, hvor hjertet udgøres af en centermotor, der leverer al den ekstra kraft, du kan tænkes at have brug for, og kombineret med et elegant integreret batteri giver det dig en total rækkevidde på op til 150 km. Du har desuden muligheden for at tilkøbe en Range Booster, hvilket sikrer, at komme op på næsten 880 Wh i rækkevidde. Den topmoderne elmotor er ikke kun kraftfuld, den leverer også en fantastisk harmonisk køreoplevelse og samarbejder sømløst med en ekstremt driftsikker drivlinje med 5 indkapslede navgear, som på sin side drives via en smidig og vidunderligt lydløs remdrift.

Robuste 28-tommere med enorm kørelyst samt hydrauliske skivebremser

De gribesikre 28-tommere kendetegnes af en enorm kørelyst, hvilket virkelig mærkes, når du flyver frem på strækningerne. Cyklen er også udstyret med effektive hydrauliske skivebremser, der sikrer, at du har adgang til kraftig bremsevirkning året rundt, og desuden uanset om det er regnvejr, slud eller støvet. 

Flere gange testvinder med skyhøjt udstyrsniveau og smarte detaljer 

Helhedsoplevelsen ligger næsten altid i detaljerne, og de slanke bagagebærere, de matchende skærme, det roterende kædeskærm, den integrerede støtte samt den kraftige belysning, der tænder automatisk, skaber virkelig moderne vibes og giver cyklen dens unikke karakter. 

I DETALJEN
Varenummer0137861-V350
EAN-kode-
VaremærkeORBEA
FarveGlitter Anthracite
Producentens varenummer-
Specifikation
PersonaliseringPendling
KønDame
Dam-specifik 

Dam-specifik

Eftersom kvinder og mænd oftest ser forskellige ud anatomisk, bygger mange producenter cykler, der er tilpasset derefter. Normalt er det kun små forskelle, der adskiller dem. Blandt andet plejer der at være bredere sadler, smallere styr og kortere krankarme. I nogle tilfælde laves der også damespecifikke modeller i mindre størrelser og med et skrånende overrør. Nogle gange også i andre farver.
Nej
Producentens hjemmesidewww.orbea.com/se-en/ebikes/urban/diem/cat/diem-20
ElcykelJa
Din højde 

Din højde

Anbefalet længde ifølge leverandøren
-
Passer til højde (cm)-
Producentens farveGlitter Anthracite (Gloss)
Stel
Stelstørrelse-
-
StelOrbea Diem Hydro High Polished 2024, Flex Tech, 135x9 / 142x12, Headset Routing, Custom Kickstand, Orbea Urban Cockpit and equipment compatible
Stel materiale 

Stel materiale

Kulfiber koster lidt mere end en aluminiumstel, men den har en hel del fordele i forhold til andre materialer, når det kommer til rene køreegenskaber. Den er stærkere, lettere, stivere og mere komfortabel at cykle på, da det er et mere levende materiale end aluminium. Kulfiber er dog lidt mere følsomt over for montering af tilbehør, som du klemmer rundt om stellet, for eksempel låse eller børnestole. Dette betyder, at kulfiber især er velegnet til sports-cykler som racercykler og mountainbikes.

Aluminium er et prisvenligt og let materiale, som egner sig til alle typer af cykler. Det er nemt at opnå en rigtig lav vægt, men stadig bevare styrke og gode køreegenskaber, og materialet er heller ikke følsomt over for, hvad du monterer for tilbehør på det. Bare at blæse og køre og montere præcis hvad du vil på din cykel!

Stål er et materiale, der kan fremstilles i mange forskellige kvalitetsniveauer. Stål kan bygges meget billigt og findes derfor på de enklere cykler i vores sortiment. Men det kan også være et utroligt eftergivende, holdbart og komfortabelt materiale, når man bruger rigtig fint stål. Det rigtig fine stål findes i mange cykler, der er beregnet lidt mere til langdistancykling, for eksempel vores fine touringcykler fra Surly og Skeppshult-cykler, som er bygget i svensk kvalitetsstål (hvilket bidrager til meget fine komfortegenskaber på de fleste underlag).

Aluminium
For affelOrbea Diem carbon fork, full carbon, 1" 1/8 - 1" 1/5 , thru axle 12x1, post mount disc mount, Thrue Axle12x100mm, Long mudguards compatible.
For affjedringstype 

For affjedringstype

En affjedret forgaffel er i dag standard på mountainbikes, simpelthen for at kunne klare det terræn, som cyklen bruges i. Der findes også en hel del hybridcykler med affjedrede forgaffler, for at give dig lidt mere komfort på grusveje og eventuelle skovstier. Hvis du skal cykle i skov eller på lettere stier, alternativt meget grusvej, så er en affjedret forgaffel et godt valg!

Stive forgaffler findes på standard, racer- og hybridcykler, og egner sig bedst til cykler, der for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere cykel, en cykel der føles kvikkere og en cykel der opleves at reagere bedre på dine bevægelser. Visse nichecykler som fatbikes og touringcykler har også stive forgaffler, men da kompenseres det ofte med meget brede og solide dæk for at genskabe lidt af komfortfølelsen. Hvis du skal cykle primært på asfalt, og måske en venligere grusvej, så er en stiv forgaffel helt rigtig for dig!

Stel
AffjedringsgaflerKulfiber
Baggaffeltype 

Baggaffeltype

En mountainbike kan opdeles på rigtig mange forskellige måder. Blandt andet kan man opdele disse i såkaldte "fuldt affjedrede" og "hardtails". Dette angiver altså antallet af affjedringstyper, der er monteret på cyklen.

Stiv

En hardtail har kun en affjedret forgaffel foran og en stiv forgaffel bagpå. Fordelen ved at køre med en stiv baggaffel er, at der ikke går nogen kraft tabt på grund af bagaffjedringen. Desuden opnår du en lavere vægt generelt på cyklen.

Affjedret

En fuldt affjedret har ud over en affjedret forgaffel også en affjedret baggaffel. Disse cykler har et link-system, som sammen med bagaffjedringen giver en mere komfortabel kørsel, men også en mere stabil og i de fleste tilfælde også hurtigere cykling. På samme måde som forgaffelen affjedrer for at bevare greb og øge komforten, gør bagaffjedringen præcis det samme for bagdelen.

Stel
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er præcis hvad det lyder som - størrelsen på hjulene. Den måles normalt i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Sverige er tommer det mest almindelige mål, og derfor er det mål vi har valgt at bruge. Hjulstørrelsens betydning varierer afhængigt af cykeltypen.

Børnecykler

Børnecykler benævnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på cyklen, hvilket adskiller sig fra voksen cykler hvor ramme størrelsen er hvad der afgør størrelsen på cyklen. Det betyder ikke at alle cykler med 24"-hjul er lige store, og derfor har vi valgt at, i stedet for at have en størrelsestabel, angive præcise længdeanbefalinger for hver enkelt cykel.

Når man køber børnecykel vil man selvfølgelig have at barnet skal kunne vokse med cyklen. Tænk dog på at en alt for stor cykel generelt bliver for lang, og dermed giver en liggende siddestilling hvilket i sin tur mindsker udsynet for barnet. Vælg derfor aldrig en cykel hvor barnet er mere end 5 centimeter kortere end vores angivne længdeangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen findes tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var længe den eneste størrelse der blev brugt til mountainbikes, men bruges i dag principielt kun til juniorcykler og enklere mountainbikes som er tænkt til transport og lettere motion. Vil du træne eller endda konkurrere med din cykel er det 29" eller 27,5" der gælder. Lidt forenklet kan man sige at 29" giver en mere stabil oplevelse, bevarer fart bedre og lettere tager dig over små forhindringer bedre end 27,5", mens en 27,5" giver dig en cykel som opleves kvikkere i kurver samt en anelse hurtigere i accelerationen. Mange fuldt affjedrede mountainbikes med 27,5" har desuden længere slaglængde, og er tilpasset til en mere teknisk og ujævn terræn.

Racercykler, standardcykler, hybridcykler og øvrige cykler

For praktisk talt alle cykler bortset fra mountainbikes og børnecykler gælder 28"-hjul som er en velafbalanceret størrelse som giver både gode forudsætninger for at rulle let, være behagelig at sidde på og let at manøvrere.

29"
Årgang2025
Hjul
HjulAlloy, Tubeless, 25c, 32H
ForhjulVittoria e-Randonneur 50-622, Reflective band
BagdækVittoria e-Randonneur 50-622, Reflective band
Dækdimension50-622
Drivlinje
GearskifterMicroshift TN71 for Nexus Inter 5
BaggearShimano Nexus Inter-5
KædeGates CDX Belt
KassetteGates CDX 34t for Shimano Inter 5e
Komponenter
ForbremseShimano MT201 Hydraulic Disc
BagbremseShimano MT201 Hydraulic Disc
StyrfittingsFSA 1-1/2" Integrated Aluminium Cup
StyrOrbea Urban, Integrated Light, Rise 54, Width 700
SadelpindAlloy 31.6x300mm Offset 0
Bremsetype 

Bremsetype

Fælgbremse

De klassiske bremser for alle typer af cykler, som langsomt men sikkert udfases af skivebremser. Disse styres via greb fra styret og klemmer til med bremsebelæg omkring fælgbanen for at stoppe cyklen. Fælgbremser findes i forskellige typer for at passe til forskellige typer af cykler og kommer som blandt andet V-bremse, cantilever og U-bremser. Fordelen med disse er, at de er meget lette at vedligeholde og har en lav vægt.

Rullebremse

Disse fungerer ligesom tromlebremser som findes på blandt andet knallerter. Her trykkes bremseklodser ud mod metal indeni en cylinder i midten på hjulet. Disse kræver mindst vedligeholdelse og er utroligt driftssikre. Ulempen med disse er, at de ikke har lige så kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fodbremse

Standarden som findes på de fleste klassiske dame- og herrecykler. Denne bremse kræver meget lidt vedligeholdelse men begrænses hvis du ønsker flere gear. Disse hører nemlig til specifikke typer af nav (hjul) som har indkapslede gear, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er, at der kræves mere kraft for at bremse ordentligt sammenlignet med andre, samt at du skal have fødderne i specifikke positioner for at kunne udøve den ønskede kraft.

Skivebremse

De moderne bremser på blandt andet mountainbikes, hybrider og et flertal af elcykler. Disse er baseret på en bremsekaliber som klemmer til omkring en skive af metal ved hjulets nav (midten på hjulet). Dette er meget lig de systemer som findes på både biler og motorcykler og anses for at være det absolut bedste i dagens situation. Disse er de kraftigste bremser, kræver relativt lidt vedligeholdelse og er meget driftssikre og findes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olie).

Hydraulisk skivebremse
Antal gear 

Antal gear

Hvor mange gear har jeg brug for?

Dette afhænger fuldstændig af, hvordan du cykler, og hvad du ønsker at få ud af din cykel. For at finde ud af dette, skal du vide, hvordan du vil cykle, og om du ønsker at prioritere lav vedligeholdelse eller høj ydeevne.

Lav vedligeholdelse

I dette tilfælde bør du vælge et gearsystem med navgear. Disse findes i varianter fra 2 til 11 gear fra blandt andet Shimano og deres Nexus-serie, som har 3, 7 og 8 gear. Der er også Shimano Alfine, som er en finere model, der har mindre modstand i mekanikken og fås med 8 og 11 gear.

Høj ydeevne

I dette tilfælde hænger antallet af gear bagpå sammen med kvaliteten. Producenterne konkurrerer om at lave de bedste gear med det højeste antal klinger på kassetten. Dette betyder så, at de fineste komponenter også er dem, som har det højeste antal gear bagpå. Foran er det enten et eller to klinger, der gælder for de finere dele.

En kombination af begge

I dette tilfælde kigger vi på systemer, som har 2-3 gear foran og 8-10 klinger bagpå. Disse er af en lidt enklere byggekvalitet, som også har en højere vægt. De er i stedet bygget af mere robuste materialer såsom stål i stedet for aluminium osv. Disse tåler ofte mere strabadser, men fungerer ikke lige så smidigt

5-gears (navgear)
Gearskiftesæt-
Forhjulsderailleurserie 

Forhjulsderailleurserie

Hvad betyder f.eks. Shimano SLX? Hver komponentproducent opdeler sine komponenter som f.eks. gear, bremser, kranksæt osv. i serier, i dette tilfælde er producenten Shimano og serien SLX.

Serierne spænder fra funktionelle enkle komponenter til betydeligt mere avancerede komponenter med høj præcision og lav vægt.

Selvfølgelig fungerer gear og bremser fra en simpel serie som de skal, men det sker ikke med samme præcision eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sandsynligvis kræve mere service over tid for de enklere komponenter.

Nedenfor ser du en liste over de største producenters serier arrangeret sådan, at den fineste serie er øverst.

Bemærk, at denne tabel ikke sammenligner forskellige mærker eller landevejscykler vs. mountainbikes, men den bør kun bruges til at sammenligne inden for en kolonne.

Shimano mountainbikeShimano landevejSRAM mountainbikeSRAM landevejShimano navgear
XTR Di2Dura-Ace Di2XXRed E-tapAlfine 11
XTRDura-AceX0Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2X1RedNexus 8
XTUltegraGXForce 22Nexus 7
SLX105NXForceNexus 3
DeoreTiagraX9Rival 22 
AlivioSoraX7Rival 
AceraClarisX5Apex 
Altus
Tourney
Ingen forskifter
Bagderrailleurserie 

Bagderrailleurserie

Hvad betyder f.eks. Shimano SLX? Hver komponentfabrikant opdeler sine komponenter såsom gear, bremser, kranksæt osv. i serier, i dette tilfælde er fabrikanten Shimano og serien SLX.

Serierne spænder fra funktionelle enkle komponenter til betydeligt mere avancerede komponenter med høj præcision og lav vægt.

Selvfølgelig fungerer gear og bremser fra en enklere serie som de skal, men det sker ikke med samme præcision eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sandsynligvis kræve mere service over tid for de enklere komponenter.

Nedenfor ser du en liste over de største fabrikanters serier arrangeret således, at den fineste serie er øverst.

Bemærk at denne tabel ikke sammenligner forskellige mærker eller racercykler vs. mountainbikes, men den bør kun bruges til at sammenligne inden for en kolonne.

Shimano mountainbikeShimano racercykelSRAM mountainbikeSRAM racercykelShimano navgear
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Nexus
Motor
MotorShimano EP600
Motorplacering 

Motorplacering

Hvor en motor er placeret afgør, hvor meget støtte du får, og hvor jævn kraftoverførslen opleves. En motor placeret på for- eller baghjulet giver generelt en oplevelse af, at cyklen skubber på (baghjul) eller trækker (forhjul), mens en centralt placeret motor generelt giver indtrykket af, at det er dig selv, der træder i pedalerne (og du er blevet meget stærkere).

En motor placeret i krankboksen giver altså en række fordele, men er noget dyrere at fremstille, hvilket gør, at cyklens pris bliver højere med en krankboksmonteret motor sammenlignet med en bag- eller forhjulsmonteret motor. En hjulmonteret motor er altså billigere, og for dig, som cykler kortere afstande eller bruger cyklen relativt lidt, fungerer dette udmærket for dig - mens en krankboksmonteret motor er at foretrække, hvis du agter at cykle/pendle oftere og længere.

Mere om krankboksmonteret motor

Motoren er placeret i krankboksen, dvs. midten på cyklen. Derfor kaldes dette også ofte for midtmonteret motor eller centermonteret motor. Den giver blandt andet følgende fordele:

  • Jævnere gang, eftersom en midtmotor har flere sensorer end motorer, der er placeret på hjulene
  • Er lettere at bruge uden eldrev, eftersom der ikke er nogen modstand i hjulene
  • Bedre vægtfordeling i cyklen, hvilket gør cyklingen lettere og sjovere
  • Giver øget pedalstyrke, eftersom elkraften kommer fra samme sted som pedalstyrken
Krankparti
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maks. tilladt motoreffekt i Sverige er i øjeblikket 250 W. Hvis der angives en højere effekt end 250 W i specifikationen, er det kun en midlertidig værdi ved start eller acceleration, som falder til 250 W efter få sekunder.
250 W
Motorens lydniveauLav
Drejningsmoment 

Drejningsmoment

Motorens drejningsmoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål for en krafts evne til at dreje et objekt omkring en bestemt akse. Forenklet kan man sige, at jo højere drejningsmoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerHastighed, Kadence, Drejningsmoment
Maksimal assistancehastighed 

Maksimal assistancehastighed

Den højeste tilladte assistancehastighed i Sverige er i øjeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, stopper motoren med at yde assistance, og du må ganske enkelt træde i pedalerne på egen hånd.
25 km/h
El-systemShimano
Batteri
BatteritypeLitium-ion
BatteriplaceringIndvendigt
Aftageligt batteriNej
Batterikapacitet (Wh)630
Batterikapacitet (Ah)17.5
Spænding-
Batteri inkluderet?Ja
Batteriopladerja
Kan oplades på cyklenJa
Visning
AssistanceniveauerBoost, Eco, Trail
PedalassistanceJa
Udstyr
BelysningSupernova Starstream front light low beam
SkærmeOrbea Fender integrated, with alert light
StøtteOrbea Diem Integrated
BagagebærerOrbea RR-01 Alloy, w/Mik & Mik Side and Ortlieb QL3.1 system. Max. 20Kg
PedalerVP-537 Black
SadelSelle Royal Vivo Ergo
ØvrigtRingklocka, Knog OI Classic
Lås
SSF-godkendt lås 

SSF-godkendt lås

Hvis din cykel bliver stjålet, kræver forsikringsselskaberne ofte, at den skal have været fastlåst omkring et fast objekt sammen med en SSF-godkendt lås. Tænk derfor grundigt over det, før du bestiller en alt for simpel lås, som måske ikke er godkendt.
Nej
KUNDERNES MENINGER
Også tagget i

Din indkøbskurv(0 varer)

Din indkøbskurv er tom
I alt: 0 dkk
Til kassen

Foretrukne(0 varer)

Du har ingen favoritter
MENU