Varenummer | 0133177-N999 |
EAN-kode | - |
Varemærke | TREK |
Farve | Supernova |
Producentens varenummer | - |
Specifikation |
Personalisering | Pendling |
Modelserie | Trek District+ |
Køn | Dame |
Dam-specifik
Dam-specifik
Eftersom kvinder og mænd oftest ser forskellige ud anatomisk, bygger mange producenter cykler, der er tilpasset derefter. Normalt er det kun små forskelle, der adskiller dem. Blandt andet plejer der at være bredere sadler, smallere styr og kortere krankarme. I nogle tilfælde laves der også damespecifikke modeller i mindre størrelser og med et skrånende overrør. Nogle gange også i andre farver.
| Nej |
Elcykel | Ja |
Din højde
Din højde
Anbefalet længde ifølge leverandøren
| - |
Passer til højde (cm) | - |
Producentens farve | Supernova |
Stel |
Stelstørrelse | - |
| - |
Stel | Hydroformat aluminium i toppklass, avtagbart integrerat batteri (RIB), invändig vajerdragning, Motor Armour, Post Mount-skivbromsar, 135 x 5 mm QR |
Stel materiale
Stel materiale
Kulfiber koster lidt mere end en aluminiumstel, men den har en hel del fordele i forhold til andre materialer, når det kommer til rene køreegenskaber. Den er stærkere, lettere, stivere og mere komfortabel at cykle på, da det er et mere levende materiale end aluminium. Kulfiber er dog lidt mere følsomt over for montering af tilbehør, som du klemmer rundt om stellet, for eksempel låse eller børnestole. Dette betyder, at kulfiber især er velegnet til sports-cykler som racercykler og mountainbikes. Aluminium er et prisvenligt og let materiale, som egner sig til alle typer af cykler. Det er nemt at opnå en rigtig lav vægt, men stadig bevare styrke og gode køreegenskaber, og materialet er heller ikke følsomt over for, hvad du monterer for tilbehør på det. Bare at blæse og køre og montere præcis hvad du vil på din cykel! Stål er et materiale, der kan fremstilles i mange forskellige kvalitetsniveauer. Stål kan bygges meget billigt og findes derfor på de enklere cykler i vores sortiment. Men det kan også være et utroligt eftergivende, holdbart og komfortabelt materiale, når man bruger rigtig fint stål. Det rigtig fine stål findes i mange cykler, der er beregnet lidt mere til langdistancykling, for eksempel vores fine touringcykler fra Surly og Skeppshult-cykler, som er bygget i svensk kvalitetsstål (hvilket bidrager til meget fine komfortegenskaber på de fleste underlag).
| Aluminium |
For affel | Trek |
Hjulstørrelse
Hjulstørrelse
Hjulstørrelsen er præcis hvad det lyder som - størrelsen på hjulene. Den måles normalt i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Sverige er tommer det mest almindelige mål, og derfor er det mål vi har valgt at bruge. Hjulstørrelsens betydning varierer afhængigt af cykeltypen. Børnecykler Børnecykler benævnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på cyklen, hvilket adskiller sig fra voksen cykler hvor ramme størrelsen er hvad der afgør størrelsen på cyklen. Det betyder ikke at alle cykler med 24"-hjul er lige store, og derfor har vi valgt at, i stedet for at have en størrelsestabel, angive præcise længdeanbefalinger for hver enkelt cykel. Når man køber børnecykel vil man selvfølgelig have at barnet skal kunne vokse med cyklen. Tænk dog på at en alt for stor cykel generelt bliver for lang, og dermed giver en liggende siddestilling hvilket i sin tur mindsker udsynet for barnet. Vælg derfor aldrig en cykel hvor barnet er mere end 5 centimeter kortere end vores angivne længdeangivelse. Mountainbikes I mountainbikeverdenen findes tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var længe den eneste størrelse der blev brugt til mountainbikes, men bruges i dag principielt kun til juniorcykler og enklere mountainbikes som er tænkt til transport og lettere motion. Vil du træne eller endda konkurrere med din cykel er det 29" eller 27,5" der gælder. Lidt forenklet kan man sige at 29" giver en mere stabil oplevelse, bevarer fart bedre og lettere tager dig over små forhindringer bedre end 27,5", mens en 27,5" giver dig en cykel som opleves kvikkere i kurver samt en anelse hurtigere i accelerationen. Mange fuldt affjedrede mountainbikes med 27,5" har desuden længere slaglængde, og er tilpasset til en mere teknisk og ujævn terræn. Racercykler, standardcykler, hybridcykler og øvrige cykler For praktisk talt alle cykler bortset fra mountainbikes og børnecykler gælder 28"-hjul som er en velafbalanceret størrelse som giver både gode forudsætninger for at rulle let, være behagelig at sidde på og let at manøvrere.
| 28" |
Årgang | 2023 |
Hjul |
Forhjulsnav | Bontrager kapslat lager, 32 hål, 15 mm genomgående axel i aluminium |
Baghjulsnav | Enviolo Trekking, 32 hål, 6 bultad skiva, 44T |
Forhjul | Schwalbe Super Moto-X, reflex, kanttråd, GreenGuard punkteringsskydd, 650 x 62 mm |
Bagdæk | Schwalbe Super Moto-X, reflex, kanttråd, GreenGuard punkteringsskydd, 650 x 62 mm |
Fælge | Bontrager Kovee, dubbel botten, TLR, 28-håls, 23 mm bredd, Presta-ventil |
Drivlinje |
Krankparti | - |
Kassette | Gates CDX, 22T, stål |
Komponenter |
Forbremse | Shimano MT401 |
Bagbremse | MT420 hydraulisk skivbroms |
Styr | Aluminium, 31,8 mm klämma, 25 mm rise, 630 mm bredd |
Styrstamme | - |
Sadelpind | Ergotec PM705-N dämpning |
Bremsetype
Bremsetype
FælgbremseDe klassiske bremser for alle typer af cykler, som langsomt men sikkert udfases af skivebremser. Disse styres via greb fra styret og klemmer til med bremsebelæg omkring fælgbanen for at stoppe cyklen. Fælgbremser findes i forskellige typer for at passe til forskellige typer af cykler og kommer som blandt andet V-bremse, cantilever og U-bremser. Fordelen med disse er, at de er meget lette at vedligeholde og har en lav vægt. RullebremseDisse fungerer ligesom tromlebremser som findes på blandt andet knallerter. Her trykkes bremseklodser ud mod metal indeni en cylinder i midten på hjulet. Disse kræver mindst vedligeholdelse og er utroligt driftssikre. Ulempen med disse er, at de ikke har lige så kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser. FodbremseStandarden som findes på de fleste klassiske dame- og herrecykler. Denne bremse kræver meget lidt vedligeholdelse men begrænses hvis du ønsker flere gear. Disse hører nemlig til specifikke typer af nav (hjul) som har indkapslede gear, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er, at der kræves mere kraft for at bremse ordentligt sammenlignet med andre, samt at du skal have fødderne i specifikke positioner for at kunne udøve den ønskede kraft. SkivebremseDe moderne bremser på blandt andet mountainbikes, hybrider og et flertal af elcykler. Disse er baseret på en bremsekaliber som klemmer til omkring en skive af metal ved hjulets nav (midten på hjulet). Dette er meget lig de systemer som findes på både biler og motorcykler og anses for at være det absolut bedste i dagens situation. Disse er de kraftigste bremser, kræver relativt lidt vedligeholdelse og er meget driftssikre og findes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olie).
| - |
Motor |
Motor | Bosch Performance Line Cruise |
Motorplacering
Motorplacering
Hvor en motor er placeret afgør, hvor meget støtte du får, og hvor jævn kraftoverførslen opleves. En motor placeret på for- eller baghjulet giver generelt en oplevelse af, at cyklen skubber på (baghjul) eller trækker (forhjul), mens en centralt placeret motor generelt giver indtrykket af, at det er dig selv, der træder i pedalerne (og du er blevet meget stærkere). En motor placeret i krankboksen giver altså en række fordele, men er noget dyrere at fremstille, hvilket gør, at cyklens pris bliver højere med en krankboksmonteret motor sammenlignet med en bag- eller forhjulsmonteret motor. En hjulmonteret motor er altså billigere, og for dig, som cykler kortere afstande eller bruger cyklen relativt lidt, fungerer dette udmærket for dig - mens en krankboksmonteret motor er at foretrække, hvis du agter at cykle/pendle oftere og længere. Mere om krankboksmonteret motorMotoren er placeret i krankboksen, dvs. midten på cyklen. Derfor kaldes dette også ofte for midtmonteret motor eller centermonteret motor. Den giver blandt andet følgende fordele: - Jævnere gang, eftersom en midtmotor har flere sensorer end motorer, der er placeret på hjulene
- Er lettere at bruge uden eldrev, eftersom der ikke er nogen modstand i hjulene
- Bedre vægtfordeling i cyklen, hvilket gør cyklingen lettere og sjovere
- Giver øget pedalstyrke, eftersom elkraften kommer fra samme sted som pedalstyrken
| Krankparti |
Motoreffekt
Motoreffekt
Maks. tilladt motoreffekt i Sverige er i øjeblikket 250 W. Hvis der angives en højere effekt end 250 W i specifikationen, er det kun en midlertidig værdi ved start eller acceleration, som falder til 250 W efter få sekunder.
| 250 W |
Motorens lydniveau | Lav |
Drejningsmoment
Drejningsmoment
Motorens drejningsmoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål for en krafts evne til at dreje et objekt omkring en bestemt akse. Forenklet kan man sige, at jo højere drejningsmoment, desto bedre.
| 75 Nm |
Maksimal assistancehastighed
Maksimal assistancehastighed
Den højeste tilladte assistancehastighed i Sverige er i øjeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, stopper motoren med at yde assistance, og du må ganske enkelt træde i pedalerne på egen hånd.
| 25 km/h |
El-system | Bosch |
Batteri |
Spænding | - |
Visning |
Visning | Bosch Intuvia 100 |
Udstyr |
Skærme | SKS plast, bak // SKS plast, främre |
Støtte | Pletscher Comp Flex 18 |
Bagagebærer | Bakre pakethållare i aluminium, maxvikt 25 kg |
Håndtag/Styrbånd | Bontrager Satellite Elite, aluminium, Lock-on |
Pedaler | Bontrager City-pedaler |
Sadel | Selle Royal ON Relaxed |