• HURTIGE LEVERANCER
  • BETAL NEMT MED KLARNA
  • ALMINDELIGE SPØRGSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Indkøbskurv

MERIDA Merida El MTB Eone-Forty 475 EQ Beige/Black

SUPERDEAL
Merida El MTB Eone-Forty 475 EQ Beige/Black
Beskrivelse

Skarp allroundcykel med potent eldrev og en glubsk terrænsult

Den veludstyrede og yderst kompetente Merida eONE-FORTY 475 EQ leverer masser af sjov, overlegen fremkommelighed og inspirerende ture i alle typer terræn, og når det bliver rodet, kommer den virkelig til sin ret. En elassisteret fuldt affjedret cykel, som takket være smart design sikrer, at du kan tackle betydeligt hårdere udfordringer, end dens affjedringsvej normalt tillader. Modellen ligner selvfølgelig den tilsvarende serie uden elassistance, men med den forskel, at du har hele 85 Nm ekstra tryk i benene, og det giver virkelig yderligere dimensioner i kørslen. Med en geometri, der både er legesyg og komfortabel, er dette en ven, du både kan lege med og cykle virkelig langt på. Stejlere sadelrør end storebroren hjælper ved klatringer, og den noget kortere slaglængde skaber ekstra god respons, snert og pop, som gør det lettere at klare stier, hop og drop.

Nøglen til succes!

  • Aluminiumramme (eONE-FORTY LITE IV) med en moderne trailcykelgeometri
  • Potent eldrev via Shimanos STePS EP8, der leverer hele 85 Nm
  • Elegant integreret og kraftfuldt batteri (750Wh), som giver imponerende rækkevidde
  • Effektiv dæmperkonfiguration med 140/133mm slaglængde
  • Slagkraftig 1x-drivlinje med 10 pålidelige gear fra Shimano (CUES U6000) 
  • Kraftfulde hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT420) med pålidelig præstation
  • Hjulsæt med 29-tommere med grebssikre dæk fra Maxxis (Rekon) 
  • Blocklock forhindrer gaffelkronerne i at ramme rammen ved et evt. styrt
  • Inkluderer både hæve- og sænkbar sadelpind, skærme, bagagebærer, støtte og lys fra start

Aluminiumramme med moderne geometri og smidige egenskaber

Rammen består af en reduceret aluminiumramme med en ekstremt pæn integrering af hele elsystemet. En førsteklasses geometri, som har hentet inspiration fra eONE-SIXTY, men den har lavere standover-højde, stejlere sadelrørsvinkel og noget stejlere styrvinkel, en mere afbalanceret reach og lavere bundbeslag. Hvilket kort sagt skaber en ekstremt smidig cykel med fantastiske smidige egenskaber. 

Potent elmotor med dynamisk køreoplevelse samt en pålidelig 1x-drivlinje

Hjertet er Shimanos kraftigste elsystem, et fuldt integreret system, som består af en brutalt effektiv elmotor med lavt lydniveau samt overbevisende kraftoverførsel. Den potente motor drives af et elegant integreret og ekstra stort batteri, som giver cyklen klassens bedste rækkevidde og en køreoplevelse uden sammenligning. En tydelig skærm viser ikke kun hvilket af assistancetrinene, du bruger, men også bl.a. hastighed, rækkevidde og batterirester. Udover den klassens bedste elmotor får du en slagkraftig 1x-drivlinje med 10 gear, der leverer pålidelig præstation i form af nem skifting og glat funktion. 

Dæmperkonfiguration, der giver dig fuld kontrol uanset hældning og underlag

Affjedringen håndteres af SR Suntour, og takket være dens generøse slaglængder sluger den glubskt alle ujævnheder og sikrer, at du kan køre med fuld kontrol, selv når hældningen bliver skarp. Dæmperne kan selvfølgelig optimeres efter din vægt og kørestil, hvilket både giver øget trampeffektivitet og sikrer, at du kan holde fuld gas, uanset hvilket underlag eller hældning der er aktuel i øjeblikket. 

Stabile 29-tommere og kraftfulde hydrauliske skivebremser 

Det robuste hjulsæt udgøres af stabile 29-tommere, der er udstyret med kvalitetsdæk med 2,4" bredde, som er klar til kamp og som brillerer på alt fra hårdt pakket til løst mudder. Dækkene leverer grebssikker jordkontakt på næsten alle typer underlag, hvilket i praksis betyder, at du kan køre skør hurtigt, selv i ujævnt terræn. Og da cyklen kan lide høje hastigheder, er den udstyret med effektive hydrauliske skivebremser, som giver forbilledlig kontrol og sikrer, at du altid har høj bremseeffekt, uanset underlag, vejr eller årstid.

I DETALJEN
Information om cyklens specifikationer: Grundet den aktuelle verdenssituation kan nogle af cyklens komponenter afvige fra hvad der står i specifikationen og hvad der er vist på billederne. Producenten kan uden varsel erstatte komponenterne i standardspecifikationen med tilsvarende komponenter.
Varenummer0113998-C553
Leverandørens varenummer-
EAN-kode-
VaremærkeMERIDA
FarveBeige/Svart
Størrelse-
Producentens varenummer-
ModelserieMerida eONE-FORTY
Specifikation
KønUnisex, Dame, Herre
Dam-specifik 

Dam-specifik

Eftersom kvinder og mænd oftest ser forskellige ud anatomisk, bygger mange producenter cykler, der er tilpasset derefter. Normalt er det kun små forskelle, der adskiller dem. Blandt andet plejer der at være bredere sadler, smallere styr og kortere krankarme. I nogle tilfælde laves der også damespecifikke modeller i mindre størrelser og med et skrånende overrør. Nogle gange også i andre farver.
Nej
PersonaliseringMountainbiking
MalingBeige, Sort
Producentens farveHigh Cream/Black
Stel
Stelstørrelse-
SteleONE-FORTY LITE IV
Stel materiale 

Stel materiale

Kulfiber koster lidt mere end en aluminiumstel, men den har en hel del fordele i forhold til andre materialer, når det kommer til rene køreegenskaber. Den er stærkere, lettere, stivere og mere komfortabel at cykle på, da det er et mere levende materiale end aluminium. Kulfiber er dog lidt mere følsomt over for montering af tilbehør, som du klemmer rundt om stellet, for eksempel låse eller børnestole. Dette betyder, at kulfiber især er velegnet til sports-cykler som racercykler og mountainbikes.

Aluminium er et prisvenligt og let materiale, som egner sig til alle typer af cykler. Det er nemt at opnå en rigtig lav vægt, men stadig bevare styrke og gode køreegenskaber, og materialet er heller ikke følsomt over for, hvad du monterer for tilbehør på det. Bare at blæse og køre og montere præcis hvad du vil på din cykel!

Stål er et materiale, der kan fremstilles i mange forskellige kvalitetsniveauer. Stål kan bygges meget billigt og findes derfor på de enklere cykler i vores sortiment. Men det kan også være et utroligt eftergivende, holdbart og komfortabelt materiale, når man bruger rigtig fint stål. Det rigtig fine stål findes i mange cykler, der er beregnet lidt mere til langdistancykling, for eksempel vores fine touringcykler fra Surly og Skeppshult-cykler, som er bygget i svensk kvalitetsstål (hvilket bidrager til meget fine komfortegenskaber på de fleste underlag).

Aluminium
For affelSF25-ZERON36X-BOOST
For affjedringstype 

For affjedringstype

En affjedret forgaffel er i dag standard på mountainbikes, simpelthen for at kunne klare det terræn, som cyklen bruges i. Der findes også en hel del hybridcykler med affjedrede forgaffler, for at give dig lidt mere komfort på grusveje og eventuelle skovstier. Hvis du skal cykle i skov eller på lettere stier, alternativt meget grusvej, så er en affjedret forgaffel et godt valg!

Stive forgaffler findes på standard, racer- og hybridcykler, og egner sig bedst til cykler, der for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere cykel, en cykel der føles kvikkere og en cykel der opleves at reagere bedre på dine bevægelser. Visse nichecykler som fatbikes og touringcykler har også stive forgaffler, men da kompenseres det ofte med meget brede og solide dæk for at genskabe lidt af komfortfølelsen. Hvis du skal cykle primært på asfalt, og måske en venligere grusvej, så er en stiv forgaffel helt rigtig for dig!

Affjedret
Foraffjedring, type af fjederStålfjeder
Låsbar forgaffel? 

Låsbar forgaffel?

Låsbar betyder, at affjedringens bevægelse låses i en position (alternativt begrænses) for at lette, når man f.eks. cykler i stejle opstigninger eller i fladt terræn.

Forskellige producenter håndterer dette på forskellige måder. Nogle affjedringer bliver helt låste (stive), mens andre har valgt f.eks. at bremse kompressionsdæmpningen.

Ikke låsbar
BagdæmpereONE-FORTY LITE IV, aluminium
Baggaffeltype 

Baggaffeltype

En mountainbike kan opdeles på rigtig mange forskellige måder. Blandt andet kan man opdele disse i såkaldte "fuldt affjedrede" og "hardtails". Dette angiver altså antallet af affjedringstyper, der er monteret på cyklen.

Stiv

En hardtail har kun en affjedret forgaffel foran og en stiv forgaffel bagpå. Fordelen ved at køre med en stiv baggaffel er, at der ikke går nogen kraft tabt på grund af bagaffjedringen. Desuden opnår du en lavere vægt generelt på cyklen.

Affjedret

En fuldt affjedret har ud over en affjedret forgaffel også en affjedret baggaffel. Disse cykler har et link-system, som sammen med bagaffjedringen giver en mere komfortabel kørsel, men også en mere stabil og i de fleste tilfælde også hurtigere cykling. På samme måde som forgaffelen affjedrer for at bevare greb og øge komforten, gør bagaffjedringen præcis det samme for bagdelen.

Affjedret
Låsbar bagdæmper? 

Låsbar bagdæmper?

Låsbar betyder, at affjedringens bevægelse låses i en position (alternativt begrænses) for at lette, når man f.eks. cykler i stejle opstigninger eller på jævn terræn.

Forskellige producenter håndterer dette på forskellige måder. Nogle affjedringer bliver helt låste (stive), mens andre har valgt f.eks. at bremse kompressionsdæmpningen.

Ikke låsbar
Bagdæmperslaglængde 

Bagdæmperslaglængde

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en rigtig jungle. En enkel måde at forklare det på er, at jo længere vandring cyklen har, desto mere udfordrende terræn er cyklen tilpasset til. Cykler med 100 mm vandring er især tilpasset til Cross Country-cykling, altså hurtigere cykling i mindre teknisk terræn.

En cykel med 120 mm vandring er måske det bedste allround-valg, da disse cykler ofte ligger mellem en rendyrket racermaskine og en cykel tilpasset til stød og bump mellem træstammer og sten. Disse cykler egner sig til alle motionister, der ønsker at kunne komme frem i alle typer af terræn, uden at have ekstreme ambitioner i nogen retning.

En cykel med 140 mm vandring eller mere er perfekt for dig, der kan lide at begive dig ud i mere udfordrende terræn, og måske hænge ud i bikeparken og cykle ned ad bakkerne så hurtigt som muligt.

133mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er præcis hvad det lyder som - størrelsen på hjulene. Den måles normalt i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Sverige er tommer det mest almindelige mål, og derfor er det mål vi har valgt at bruge. Hjulstørrelsens betydning varierer afhængigt af cykeltypen.

Børnecykler

Børnecykler benævnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på cyklen, hvilket adskiller sig fra voksen cykler hvor ramme størrelsen er hvad der afgør størrelsen på cyklen. Det betyder ikke at alle cykler med 24"-hjul er lige store, og derfor har vi valgt at, i stedet for at have en størrelsestabel, angive præcise længdeanbefalinger for hver enkelt cykel.

Når man køber børnecykel vil man selvfølgelig have at barnet skal kunne vokse med cyklen. Tænk dog på at en alt for stor cykel generelt bliver for lang, og dermed giver en liggende siddestilling hvilket i sin tur mindsker udsynet for barnet. Vælg derfor aldrig en cykel hvor barnet er mere end 5 centimeter kortere end vores angivne længdeangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen findes tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var længe den eneste størrelse der blev brugt til mountainbikes, men bruges i dag principielt kun til juniorcykler og enklere mountainbikes som er tænkt til transport og lettere motion. Vil du træne eller endda konkurrere med din cykel er det 29" eller 27,5" der gælder. Lidt forenklet kan man sige at 29" giver en mere stabil oplevelse, bevarer fart bedre og lettere tager dig over små forhindringer bedre end 27,5", mens en 27,5" giver dig en cykel som opleves kvikkere i kurver samt en anelse hurtigere i accelerationen. Mange fuldt affjedrede mountainbikes med 27,5" har desuden længere slaglængde, og er tilpasset til en mere teknisk og ujævn terræn.

Racercykler, standardcykler, hybridcykler og øvrige cykler

For praktisk talt alle cykler bortset fra mountainbikes og børnecykler gælder 28"-hjul som er en velafbalanceret størrelse som giver både gode forudsætninger for at rulle let, være behagelig at sidde på og let at manøvrere.

29"
Årgang2024
MTB-anvendelsesområdeTrail
CykeltypeMountainbike
ElcykelJa
Din højde 

Din højde

Anbefalet længde ifølge leverandøren
-
Passer til højde (cm)-
Hjul
ForhjulsnavShimano TC500-B, 110x15 mm, 32H, Centerlock
BaghjulsnavShimano TC500-HM-B, 148x12 mm, 32H, Centerlock
ForhjulMAXXIS REKON, 29x2.4"
BagdækMAXXIS REKON, 29x2.4"
Dækdimension61-622
FælgeMERIDA COMP TR II, 28 IWR,aluminium, Tubeless ready (tape & valves not incl)
Drivlinje
GearskifterShimano CUES U6000 10
BaggearShimano CUES U6000
KrankpartiFSA 1x Steel Chainring, 36T
KædeShimano LG500
KassetteShimano LG400, 11-48T, 10-speed
Komponenter
ForbremseShimano RT64
Bremseskive foran203mm
BagbremseShimano RTEM600
Bremseklods bag203mm
StyrfittingsAcros ICR MERIDA EXTERNAL neck w/ Blocklock
StyrMERIDA EXPERT eTR, 780 mm width, 20 mm rise
StyrstammeMERIDA EXPERT eTR II, aluminium, 35 mm, 0°, Supernova mount
SadelpindMERIDA EXPERT TR II, 34.9 mm, 0 mm setback, travel: XS: 125 mm - S: 150 mm - M/L/XL: 200 mm
Bremsetype 

Bremsetype

Fælgbremse

De klassiske bremser for alle typer af cykler, som langsomt men sikkert udfases af skivebremser. Disse styres via greb fra styret og klemmer til med bremsebelæg omkring fælgbanen for at stoppe cyklen. Fælgbremser findes i forskellige typer for at passe til forskellige typer af cykler og kommer som blandt andet V-bremse, cantilever og U-bremser. Fordelen med disse er, at de er meget lette at vedligeholde og har en lav vægt.

Rullebremse

Disse fungerer ligesom tromlebremser som findes på blandt andet knallerter. Her trykkes bremseklodser ud mod metal indeni en cylinder i midten på hjulet. Disse kræver mindst vedligeholdelse og er utroligt driftssikre. Ulempen med disse er, at de ikke har lige så kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fodbremse

Standarden som findes på de fleste klassiske dame- og herrecykler. Denne bremse kræver meget lidt vedligeholdelse men begrænses hvis du ønsker flere gear. Disse hører nemlig til specifikke typer af nav (hjul) som har indkapslede gear, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er, at der kræves mere kraft for at bremse ordentligt sammenlignet med andre, samt at du skal have fødderne i specifikke positioner for at kunne udøve den ønskede kraft.

Skivebremse

De moderne bremser på blandt andet mountainbikes, hybrider og et flertal af elcykler. Disse er baseret på en bremsekaliber som klemmer til omkring en skive af metal ved hjulets nav (midten på hjulet). Dette er meget lig de systemer som findes på både biler og motorcykler og anses for at være det absolut bedste i dagens situation. Disse er de kraftigste bremser, kræver relativt lidt vedligeholdelse og er meget driftssikre og findes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olie).

Hydraulisk skivebremse
Antal gear 

Antal gear

Hvor mange gear har jeg brug for?

Dette afhænger fuldstændig af, hvordan du cykler, og hvad du ønsker at få ud af din cykel. For at finde ud af dette, skal du vide, hvordan du vil cykle, og om du ønsker at prioritere lav vedligeholdelse eller høj ydeevne.

Lav vedligeholdelse

I dette tilfælde bør du vælge et gearsystem med navgear. Disse findes i varianter fra 2 til 11 gear fra blandt andet Shimano og deres Nexus-serie, som har 3, 7 og 8 gear. Der er også Shimano Alfine, som er en finere model, der har mindre modstand i mekanikken og fås med 8 og 11 gear.

Høj ydeevne

I dette tilfælde hænger antallet af gear bagpå sammen med kvaliteten. Producenterne konkurrerer om at lave de bedste gear med det højeste antal klinger på kassetten. Dette betyder så, at de fineste komponenter også er dem, som har det højeste antal gear bagpå. Foran er det enten et eller to klinger, der gælder for de finere dele.

En kombination af begge

I dette tilfælde kigger vi på systemer, som har 2-3 gear foran og 8-10 klinger bagpå. Disse er af en lidt enklere byggekvalitet, som også har en højere vægt. De er i stedet bygget af mere robuste materialer såsom stål i stedet for aluminium osv. Disse tåler ofte mere strabadser, men fungerer ikke lige så smidigt

10-speed (1 x 10)
GearskiftesætShimano Cues
Bagderrailleurserie 

Bagderrailleurserie

Hvad betyder f.eks. Shimano SLX? Hver komponentfabrikant opdeler sine komponenter såsom gear, bremser, kranksæt osv. i serier, i dette tilfælde er fabrikanten Shimano og serien SLX.

Serierne spænder fra funktionelle enkle komponenter til betydeligt mere avancerede komponenter med høj præcision og lav vægt.

Selvfølgelig fungerer gear og bremser fra en enklere serie som de skal, men det sker ikke med samme præcision eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sandsynligvis kræve mere service over tid for de enklere komponenter.

Nedenfor ser du en liste over de største fabrikanters serier arrangeret således, at den fineste serie er øverst.

Bemærk at denne tabel ikke sammenligner forskellige mærker eller racercykler vs. mountainbikes, men den bør kun bruges til at sammenligne inden for en kolonne.

Shimano mountainbikeShimano racercykelSRAM mountainbikeSRAM racercykelShimano navgear
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Cues
Motor
MotorShimano EP801
Motorplacering 

Motorplacering

Hvor en motor er placeret afgør, hvor meget støtte du får, og hvor jævn kraftoverførslen opleves. En motor placeret på for- eller baghjulet giver generelt en oplevelse af, at cyklen skubber på (baghjul) eller trækker (forhjul), mens en centralt placeret motor generelt giver indtrykket af, at det er dig selv, der træder i pedalerne (og du er blevet meget stærkere).

En motor placeret i krankboksen giver altså en række fordele, men er noget dyrere at fremstille, hvilket gør, at cyklens pris bliver højere med en krankboksmonteret motor sammenlignet med en bag- eller forhjulsmonteret motor. En hjulmonteret motor er altså billigere, og for dig, som cykler kortere afstande eller bruger cyklen relativt lidt, fungerer dette udmærket for dig - mens en krankboksmonteret motor er at foretrække, hvis du agter at cykle/pendle oftere og længere.

Mere om krankboksmonteret motor

Motoren er placeret i krankboksen, dvs. midten på cyklen. Derfor kaldes dette også ofte for midtmonteret motor eller centermonteret motor. Den giver blandt andet følgende fordele:

  • Jævnere gang, eftersom en midtmotor har flere sensorer end motorer, der er placeret på hjulene
  • Er lettere at bruge uden eldrev, eftersom der ikke er nogen modstand i hjulene
  • Bedre vægtfordeling i cyklen, hvilket gør cyklingen lettere og sjovere
  • Giver øget pedalstyrke, eftersom elkraften kommer fra samme sted som pedalstyrken
Krankparti
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maks. tilladt motoreffekt i Sverige er i øjeblikket 250 W. Hvis der angives en højere effekt end 250 W i specifikationen, er det kun en midlertidig værdi ved start eller acceleration, som falder til 250 W efter få sekunder.
250 W
Drejningsmoment 

Drejningsmoment

Motorens drejningsmoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål for en krafts evne til at dreje et objekt omkring en bestemt akse. Forenklet kan man sige, at jo højere drejningsmoment, desto bedre.
85Nm
SensorerHastighed, Kadence, Drejningsmoment
Maksimal assistancehastighed 

Maksimal assistancehastighed

Den højeste tilladte assistancehastighed i Sverige er i øjeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, stopper motoren med at yde assistance, og du må ganske enkelt træde i pedalerne på egen hånd.
25 km/h
Gennemsnitlig rækkevidde 

Gennemsnitlig rækkevidde

Angiver, hvor langt man kan komme under normale (eller gennemsnitlige) forhold (middelstore bakker, nogle start og stop samt varierende underlag) før batteriet er helt afladet. Oplysningerne er hovedsageligt hentet fra elmotorens producent, og der er taget hensyn til hvilken type cykel det drejer sig om (MTB, standardcykel osv.)
-
Maksimal rækkevidde 

Maksimal rækkevidde

Angiver hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vejr, få bakker, få start og stop samt jævnt underlag) inden batteriet er helt afladet. Oplysningerne er for det meste hentet fra elmotorens producent, og der er taget hensyn til hvilken type cykel det er (MTB, standardcykel osv.)

-
El-systemShimano
Batteri
BatteriplaceringIndvendigt
Aftageligt batteriJa
Batterikapacitet (Wh)-
Spænding36 V
Batteri inkluderet?Ja
Kan oplades på cyklenJa
Opladningstid7 h 30 m
BatteriopladerTrendpower EU Charger;4A
Visning
Aftagelig displayNej
OpladningsportNej
AssistanceniveauerBoost, Eco, Trail
PedalassistanceJa
VisningShimano SC-EN600
Udstyr
BelysningFront: LEZYNE E-BIKE POWER STVZO E115 / Rear: Spanninga Commuter Glow XE integrated in carrier
SkærmeJa
StøtteJa
BagagebærerJa
Håndtag/StyrbåndMERIDA EXPERT EC
PedalerVP VPE-527
SadelMERIDA EXPERT SL, V-mount, incl. MERIDA minitool
KUNDERNES MENINGER
Også tagget i

Din indkøbskurv(0 varer)

Din indkøbskurv er tom
I alt: 0 dkk
Til kassen

Foretrukne(0 varer)

Du har ingen favoritter
MENU