Karakterfuld eMTB, der sikrer, at du ikke går glip af naturoplevelsen
Vil du have en kvik cykel, der føles præcis som en almindelig mountainbike i hurtigt, teknisk terræn, men som kan give dig et lille ekstra skub i pedalerne, når stien stiger? Ønsker du spidsteknologi lige fra motor til drivlinje og en affjedring, der lader dig holde fuld fart på stien? Så klik hjem Trek Fuel EXe 9.8 GX AXS, dette er en avanceret sticykel med præcis den rette kraft til at skyde af sted opad før du vender om og suser ned ad den tekniske eller flowede sti. Denne karakterfulde cykel sikrer, at du ikke går glip af naturoplevelsen, der følger med sticykling, primært takket være en teknisk avanceret og strømlinet motor i en lille, men kraftfuld pakke, der diskret giver dig den rette assistance. Den har en skarp kulfiberramme, der er let, stiv og kvik og giver en aktiv og legesyg fornemmelse. Den er udstyret med futuristisk teknologi som fx en rumgodkendt TQ-transmission og trådløse gearkomponenter, der holder cockpittet minimalistisk rent. Og for at fortsætte med fordelene, så topper vi med mesterlige kulfiberhjul og et high-end affjedringspakke fra RockShox, der hjælper dig med at holde farten i terrænet, selv når det føles lidt vanskeligt. Flødeskummet på toppen? Et fuldt indbygget batteri på 360 Wh, TQ’s harmoniske stiftringtransmission med smart ladeport, integreret LED-display og en diskret fjernbetjening på styret.
Nøglen til succes!
- High-end sticykel i nedkørslerne med tillæg af en adaptiv og superglidende assistance i stigningerne
- Avanceret ramme i high-end kulfiber (OCLV Mountain Carbon) med et imponerende pivotlinkage i aluminium
- Karakterfuld, smidig og legesyg eMTB med en moderne geometri, der er flad og ekstremt kapabel
- Usædvanligt komfortabel også, når stien bliver hårdere, takket være langslagsdæmpere fra RockShox, der giver dig overbevisende kontrol
- Den lille, men kraftfulde, TQ-motor er så stille som man kan ønske sig, den forstærker dine egne kræfter uden at påvirke en naturlig kørefornemmelse
- Med den smarte ladeport, den integrerede skærm og de diskrete kontroller ser den ud og føles som en almindelig MTB
- Batteri på 360 Wh er helt skjult og praktisk placeret i diagonalrøret og tager mindre plads en traditionelle elcykelbatterier
- Du kan tilføje en Range Extender (et ekstra batteri på 160 Wh) hvis du ønsker lidt ekstra saft for lange dage på cyklen
- Elektronisk styret 1x-drivline med 12 kraftfulde gear fra SRAM (GX Eagle AXS) med kun et gearvælger at holde styr på!
- Mesterligt hjulsæt i kulfiber fra Bontrager (Line Elite 30) med bred hjulbeslag (Boost) og Rapid Drive 108-bagnav
- Kraftfulde hydrauliske skivebremser med 4-stempelkalibre fra SRAM (Code R) sikrer, at du altid har pålidelig bremsekraft
- Overdimensioneret (34,9 mm) sænke sadelpind der giver bedre støtte og styrke for længere sænkbare sadelpinde
Ramme helt i kulfiber med et imponerende pivotlinkage i Aluminium
Rammen består af en avanceret ramme i high-end kulfiber (OCLV Mountain Carbon) med fantastisk torsionsstivhed og et imponerende pivotlinkage i aluminium. Smarte Mino Link sikrer, at du kan justere rammegeometrien uden at det påvirk negative indvirkning på affjedringen. Du kan finjustere styrhovedets vinkel med 1/2 ° og krankboksens højde med op til 10 mm, og du justerer det nemt via en møtrik. Fuel EXe er bygget med en sticykelgeometri, der er flad og kapabel, med en styrhovedvinkel på 65 grader kombineret med en sadelpindsvinkel på 77 grader, som holder dig oprejst både for hurtige stigninger og for lange, hårde pedaltræk op ad grusveje. Takket være dens kompakte elmotor kan kædestræberne holdes stramme (kun 440 mm), hvilket gør cyklen hurtig og ekstremt legesyg.
Rammen er fyldt med en masse andre finesser der gør dig til en bedre cyklist, eller hvad siger du til et konisk styrhoved, der giver dig præcis styring og en mere solid fornemmelse foran, mens den interne kabelføring (for både bremserne og den højdejusterbare sadelpind) beskytter alle kabler og giver det rigtige udseende. Straight Shot diagonalrør, der giver rammen øget stivhed uden at tilføje nogen vægt, og en anden smart funktion er Knock Block styrlager, der forhindrer styret i at dreje rundt hvis du styrter, hvilket igen beskytter kablerne fra at blive trukket ud og kontrollerne fra at slå ind i rammeoverrøret.
Imponerende affjedringskonfiguration, der giver dig overbevisende kontrol i sporene
Det imponerende affjedringspakke fra RockShox hjælper dig med at holde farten i terrænet, selv når det til tider føles teknisk vanskeligt. Foran sidder en skarp luftforgaffel (Lyrik Select+) med en slaglængde på 150 mm og bagved sidder en skarp dæmper (Super Deluxe Select+) med en slaglængde på 140 mm. Dæmperne kan optimeres efter vægt og kørestil, og de er også udstyret med lockout, hvilket betyder, at du kan låse dæmperne. Løsningen giver dig øget pedal effektivitet, hvilket er perfekt når det er tid til at spurte eller når du vil klatre effektivt. Denne version har desuden dæmpere, der giver solid støtte til effektiv pedallering, men så snart underlaget bliver ujævnt, giver dæmpningen efter, så cyklen smidigt og sikkert holder kontakten med underlaget.
Takket være Treks unikke Active Braking Pivot har designerne formået at styre, hvordan affjedringen skal reagere på kræfterne, der skabes ved acceleration og opbremsning, desuden helt uafhængigt af hinanden. I praksis kan du bruge dæmperen fuldt ud også ved opbremsning, og du får dermed større kontrol, når du har mest brug for det. Denne version har desuden en Dropper post fra Bontrager (Line Elite Dropper) med 100/200 mm slaglængde (afhængig af rammen størrelse) som sørger for, at du kan sænke sadlen i fart og holde den ude af vejen, når du pløjer gennem nedkørsler. Den store sadelpindsdiameter giver bedre støtte og styrke til lange sænkbare sadelpinde, og muliggør robustere og mere holdbare indre komponenter der reagerer hurtigere.
Lille, let, stille elmotor, der giver en vidunderligt naturlig kørefornemmelse
Kernekomponenten udgøres af TQ-Groups HPR50 – en harmonisk stiftringsvæksel med et drejningsmoment på 50 Nm. Den er super effektiv med et forbløffende effekt/vægt-forhold. De fleste motorer har tandhjul og remme, der driver dig fremad. Men remme og tandhjul slår, glider, brager og slides over tid. Hvilket garanteret distraherer dig fra køreoplevelsen. Men TQ's HPR50 har en stiftringstransmission som ikke bare er mere stille, mindre og lettere end traditionelle elcykelmotorer – eftersom den har færre bevægelige dele, er den også mere slidstærk og fungerer mere jævnt og stille. Den giver dig desuden en mere harmonisk oplevelse og utroligt naturlig kørefornemmelse uden ulemper. Med et drejningsmoment på 50 Nm giver den præcis nok kraft til at klatre op ad stejle bakker uden at du bliver kastet fremad ved hvert peda Tryk. Den finder den rigtige balance mellem for meget og for lidt, og gør din cykling jævn og naturlig, uden overraskelser.
Men hvad er en harmonisk stiftringsvæksel? En relativt enkel og samtidig genial mekanik til drivning, der fungerer på lignende måde som en roterende motor, men som er mere raffineret. Indeni er der tre koncentriske præcisionsdele, en elliptisk bølgegenerator, en indre fleksibel liste og en cirkulær liste, der sammen driver dig fremad... mens helheden forbliver lille og let. Sammenlignet med klassiske tandhjul og remtræk er en harmonisk stiftringsvæksel mere kompakt og kraftfuld samtidig med, at den føles både blødere og er mere slidstærk. Takket være præcisionen, slidstyrken og designet har harmoniske stiftringsvæksler, og især harmoniske stiftringsvæksler fra TQ, været brugt til både rumfart, flyvning, medicinsk udstyr og robotteknologi. De fungerer fantastisk på elcykler, af præcis samme grund som de gør i månelandere og robotter for avanceret kirurgi. Uanset hvor du befinder dig, føles assistance naturlig og får dig til at føle dig som en med omgivelserne.
Batteriet på 360 Wh er helt skjult i diagonalrøret (men stadig let at tage af for behagelig opladning) og leverer masser af strøm for anstændige cykelture på omkring 2 - 5 timer. Det tager betydeligt mindre plads end traditionelle elcykelbatterier, og du kan nemt fjerne det med en unbrakonøgle. Du kan også forkæle dig selv med 44 % længere rækkevidde ved at vælge et eksternt Range Extender-batteri på 160 Wh (det giver dig da ekstra kraft under hele 3 - 7,5 timer). Det passer perfekt i dit flaskeholder og tilsluttes nemt til ladeporten, der sidder højt oppe på diagonalrøret for at holde sig fri for mudder og gøre det nemt at oplade. Du behøver ikke udskifte nogen komponenter, og det kræver hverken en kompliceret kabeltrækning eller specielle beslag.
Den letanvendelige og klare LED-skærm sidder elegant indbygget i overrøret og er ikke i vejen på nogen måde. Kontroller assistance niveauet, rækkevidden, hastigheden og meget mere med et hurtigt blik. Du kan let se de informationer, du har brug for, når du vil, eller glemme alt om det, når stien er alt, der tæller. Med en intuitiv og diskret fjernbetjening på styret kan du sikkert skifte mellem forskellige tilstande uden at skulle tage hånden fra håndtaget.
Når vi er ude på stierne og nyder naturen, vil vi ikke høre andet end lyden af dækkene mod jorden, vindens sus i træerne og kammeraternes glade tilråb. Tidligere har elcykler frataget os den naturoplevelse med den gennemtrængende lyd fra en motor, der distraherer og irriterer. Men Fuel EXe er anderledes, dens motorlyd er ikke kun lavere, det er væsentligt mindre mærkbart.
At skabe et system, der er så nyt og anderledes, krævede masser af samarbejde og et stort antal prototyper. Under udviklingsprocessen arbejdede TQ i Tyskland sammen med Trek i USA for sammen at finjustere HPR50-gearsystemet for en fornemmelse, der ikke ligner noget, cykelverdenen har oplevet før. Systemet er skabt af mennesker, der brænder for cykling og en bedre måde at cykle på, og leverer næsten usynlig assistance, der føles som en hånd mod din ryg ved stejle stigninger, samtidig med at det forbliver smidigt og naturligt, når du kører ned ad stejle bjergskråninger eller gennem teknisk terræn.
Slagkraftig elektronisk drivlinje og bremser tilpasset høje hastigheder
Den slagkraftige elektroniske 1x-drivlinje er helt trådløs og hentet fra kvalitetssikrede SRAM (GX Eagle AXS). Funktion er i princippet bombesikker, og eftersom den kun inkluderer et gearvælger, er den desuden nemmere at holde styr på. Den består af et krankparti fra Ethirteen (Espec Race) i kulfiber med en 34-tandet enkeltklinge samt en 12-delt kassette (10-52T), hvilket samlet giver et imponerende gearområde, der sikrer, at du kan holde et højt tempo i alle typer terræn og stigninger. Bremsearbejdet håndteres af et par high-end hydrauliske skivebremser med 4-stempelkalibre fra SRAM (Code R), der sikrer, at du har kraftfuld bremseevne, uanset om det er mudret, regnfuldt eller sjappet i sporene.
Mesterligt hjulsæt med kvalitetsdæk, der klarer alle typer terræn
Det mesterlige hjulsæt fra Bontrager (Line Elite 30) består af brede aluminiumsfælge (Tubeless Ready) udstyret med skarpe kvalitetsdæk fra Bontrager (SE5 Team Issue) med god bredde, der er parate til kamp og som udmærker sig på alt fra grusveje til løs mudder. Disse dæk har et overraskende lavt rullemodstand og leverer den perfekte kombination af greb, hastighed og stabilitet, hvilket i praksis betyder, at du kan køre hurtigere i alle typer vanskeligt terræn.
Dess brede hjulbeslag (110mm foran, 148mm bag) giver dig hjul, der er lige så stive som en mindre hjulstørrelse, men som samtidig besidder alle fordele, som et større hjul har. Med Boost148 kan du desuden anvende bredere dæk og en større kædeskive uden at påvirke q-faktoren eller pedal effektiviteten. Rapid Drive bagnavet har 108 engagement punkter, hvilket giver dig næsten øjeblikkelig acceleration snarere end en træg forsinkelse, når du træder til på pedalerne. Du får jævn kørsel og direkte kraft, når du skal svinge dig ud af kurver og satse fuldt ud gennom de rå partier. Og den ekstra pedalspærre giver øget kontrol, som kan gøre hele forsk