• HURTIGE LEVERANCER
  • BETAL NEMT MED KLARNA
  • ALMINDELIGE SPØRGSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Indkøbskurv

TREK El MTB Trek Fuel EXe 9.8 GX AXS Deep Smoke

SUPERDEAL
El MTB Trek Fuel EXe 9.8 GX AXS Deep Smoke
Beskrivelse

Karakterfuld eMTB, der sikrer, at du ikke går glip af naturoplevelsen

Vil du have en kvik cykel, der føles præcis som en almindelig mountainbike i hurtigt, teknisk terræn, men som kan give dig et lille ekstra skub i pedalerne, når stien stiger? Ønsker du spidsteknologi lige fra motor til drivlinje og en affjedring, der lader dig holde fuld fart på stien? Så klik hjem Trek Fuel EXe 9.8 GX AXS, dette er en avanceret sticykel med præcis den rette kraft til at skyde af sted opad før du vender om og suser ned ad den tekniske eller flowede sti. Denne karakterfulde cykel sikrer, at du ikke går glip af naturoplevelsen, der følger med sticykling, primært takket være en teknisk avanceret og strømlinet motor i en lille, men kraftfuld pakke, der diskret giver dig den rette assistance. Den har en skarp kulfiberramme, der er let, stiv og kvik og giver en aktiv og legesyg fornemmelse. Den er udstyret med futuristisk teknologi som fx en rumgodkendt TQ-transmission og trådløse gearkomponenter, der holder cockpittet minimalistisk rent. Og for at fortsætte med fordelene, så topper vi med mesterlige kulfiberhjul og et high-end affjedringspakke fra RockShox, der hjælper dig med at holde farten i terrænet, selv når det føles lidt vanskeligt. Flødeskummet på toppen? Et fuldt indbygget batteri på 360 Wh, TQ’s harmoniske stiftringtransmission med smart ladeport, integreret LED-display og en diskret fjernbetjening på styret. 

Nøglen til succes!

  • High-end sticykel i nedkørslerne med tillæg af en adaptiv og superglidende assistance i stigningerne
  • Avanceret ramme i high-end kulfiber (OCLV Mountain Carbon) med et imponerende pivotlinkage i aluminium
  • Karakterfuld, smidig og legesyg eMTB med en moderne geometri, der er flad og ekstremt kapabel 
  • Usædvanligt komfortabel også, når stien bliver hårdere, takket være langslagsdæmpere fra RockShox, der giver dig overbevisende kontrol
  • Den lille, men kraftfulde, TQ-motor er så stille som man kan ønske sig, den forstærker dine egne kræfter uden at påvirke en naturlig kørefornemmelse
  • Med den smarte ladeport, den integrerede skærm og de diskrete kontroller ser den ud og føles som en almindelig MTB
  • Batteri på 360 Wh er helt skjult og praktisk placeret i diagonalrøret og tager mindre plads en traditionelle elcykelbatterier
  • Du kan tilføje en Range Extender (et ekstra batteri på 160 Wh) hvis du ønsker lidt ekstra saft for lange dage på cyklen
  • Elektronisk styret 1x-drivline med 12 kraftfulde gear fra SRAM (GX Eagle AXS) med kun et gearvælger at holde styr på! 
  • Mesterligt hjulsæt i kulfiber fra Bontrager (Line Elite 30) med bred hjulbeslag (Boost) og Rapid Drive 108-bagnav
  • Kraftfulde hydrauliske skivebremser med 4-stempelkalibre fra SRAM (Code R) sikrer, at du altid har pålidelig bremsekraft
  • Overdimensioneret (34,9 mm) sænke sadelpind der giver bedre støtte og styrke for længere sænkbare sadelpinde

Ramme helt i kulfiber med et imponerende pivotlinkage i Aluminium

Rammen består af en avanceret ramme i high-end kulfiber (OCLV Mountain Carbon) med fantastisk torsionsstivhed og et imponerende pivotlinkage i aluminium. Smarte Mino Link sikrer, at du kan justere rammegeometrien uden at det påvirk negative indvirkning på affjedringen. Du kan finjustere styrhovedets vinkel med 1/2 ° og krankboksens højde med op til 10 mm, og du justerer det nemt via en møtrik. Fuel EXe er bygget med en sticykelgeometri, der er flad og kapabel, med en styrhovedvinkel på 65 grader kombineret med en sadelpindsvinkel på 77 grader, som holder dig oprejst både for hurtige stigninger og for lange, hårde pedaltræk op ad grusveje. Takket være dens kompakte elmotor kan kædestræberne holdes stramme (kun 440 mm), hvilket gør cyklen hurtig og ekstremt legesyg.

Rammen er fyldt med en masse andre finesser der gør dig til en bedre cyklist, eller hvad siger du til et konisk styrhoved, der giver dig præcis styring og en mere solid fornemmelse foran, mens den interne kabelføring (for både bremserne og den højdejusterbare sadelpind) beskytter alle kabler og giver det rigtige udseende. Straight Shot diagonalrør, der giver rammen øget stivhed uden at tilføje nogen vægt, og en anden smart funktion er Knock Block styrlager, der forhindrer styret i at dreje rundt hvis du styrter, hvilket igen beskytter kablerne fra at blive trukket ud og kontrollerne fra at slå ind i rammeoverrøret. 

Imponerende affjedringskonfiguration, der giver dig overbevisende kontrol i sporene

Det imponerende affjedringspakke fra RockShox hjælper dig med at holde farten i terrænet, selv når det til tider føles teknisk vanskeligt. Foran sidder en skarp luftforgaffel (Lyrik Select+) med en slaglængde på 150 mm og bagved sidder en skarp dæmper (Super Deluxe Select+) med en slaglængde på 140 mm. Dæmperne kan optimeres efter vægt og kørestil, og de er også udstyret med lockout, hvilket betyder, at du kan låse dæmperne. Løsningen giver dig øget pedal effektivitet, hvilket er perfekt når det er tid til at spurte eller når du vil klatre effektivt. Denne version har desuden dæmpere, der giver solid støtte til effektiv pedallering, men så snart underlaget bliver ujævnt, giver dæmpningen efter, så cyklen smidigt og sikkert holder kontakten med underlaget.

Takket være Treks unikke Active Braking Pivot har designerne formået at styre, hvordan affjedringen skal reagere på kræfterne, der skabes ved acceleration og opbremsning, desuden helt uafhængigt af hinanden. I praksis kan du bruge dæmperen fuldt ud også ved opbremsning, og du får dermed større kontrol, når du har mest brug for det. Denne version har desuden en Dropper post fra Bontrager (Line Elite Dropper) med 100/200 mm slaglængde (afhængig af rammen størrelse) som sørger for, at du kan sænke sadlen i fart og holde den ude af vejen, når du pløjer gennem nedkørsler. Den store sadelpindsdiameter giver bedre støtte og styrke til lange sænkbare sadelpinde, og muliggør robustere og mere holdbare indre komponenter der reagerer hurtigere.

Lille, let, stille elmotor, der giver en vidunderligt naturlig kørefornemmelse

Kernekomponenten udgøres af TQ-Groups HPR50 – en harmonisk stiftringsvæksel med et drejningsmoment på 50 Nm. Den er super effektiv med et forbløffende effekt/vægt-forhold. De fleste motorer har tandhjul og remme, der driver dig fremad. Men remme og tandhjul slår, glider, brager og slides over tid. Hvilket garanteret distraherer dig fra køreoplevelsen. Men TQ's HPR50 har en stiftringstransmission som ikke bare er mere stille, mindre og lettere end traditionelle elcykelmotorer – eftersom den har færre bevægelige dele, er den også mere slidstærk og fungerer mere jævnt og stille. Den giver dig desuden en mere harmonisk oplevelse og utroligt naturlig kørefornemmelse uden ulemper. Med et drejningsmoment på 50 Nm giver den præcis nok kraft til at klatre op ad stejle bakker uden at du bliver kastet fremad ved hvert peda Tryk. Den finder den rigtige balance mellem for meget og for lidt, og gør din cykling jævn og naturlig, uden overraskelser.

Men hvad er en harmonisk stiftringsvæksel? En relativt enkel og samtidig genial mekanik til drivning, der fungerer på lignende måde som en roterende motor, men som er mere raffineret. Indeni er der tre koncentriske præcisionsdele, en elliptisk bølgegenerator, en indre fleksibel liste og en cirkulær liste, der sammen driver dig fremad... mens helheden forbliver lille og let. Sammenlignet med klassiske tandhjul og remtræk er en harmonisk stiftringsvæksel mere kompakt og kraftfuld samtidig med, at den føles både blødere og er mere slidstærk. Takket være præcisionen, slidstyrken og designet har harmoniske stiftringsvæksler, og især harmoniske stiftringsvæksler fra TQ, været brugt til både rumfart, flyvning, medicinsk udstyr og robotteknologi. De fungerer fantastisk på elcykler, af præcis samme grund som de gør i månelandere og robotter for avanceret kirurgi. Uanset hvor du befinder dig, føles assistance naturlig og får dig til at føle dig som en med omgivelserne.

Batteriet på 360 Wh er helt skjult i diagonalrøret (men stadig let at tage af for behagelig opladning) og leverer masser af strøm for anstændige cykelture på omkring 2 - 5 timer. Det tager betydeligt mindre plads end traditionelle elcykelbatterier, og du kan nemt fjerne det med en unbrakonøgle. Du kan også forkæle dig selv med 44 % længere rækkevidde ved at vælge et eksternt Range Extender-batteri på 160 Wh (det giver dig da ekstra kraft under hele 3 - 7,5 timer). Det passer perfekt i dit flaskeholder og tilsluttes nemt til ladeporten, der sidder højt oppe på diagonalrøret for at holde sig fri for mudder og gøre det nemt at oplade. Du behøver ikke udskifte nogen komponenter, og det kræver hverken en kompliceret kabeltrækning eller specielle beslag.

Den letanvendelige og klare LED-skærm sidder elegant indbygget i overrøret og er ikke i vejen på nogen måde. Kontroller assistance niveauet, rækkevidden, hastigheden og meget mere med et hurtigt blik. Du kan let se de informationer, du har brug for, når du vil, eller glemme alt om det, når stien er alt, der tæller. Med en intuitiv og diskret fjernbetjening på styret kan du sikkert skifte mellem forskellige tilstande uden at skulle tage hånden fra håndtaget.

Når vi er ude på stierne og nyder naturen, vil vi ikke høre andet end lyden af dækkene mod jorden, vindens sus i træerne og kammeraternes glade tilråb. Tidligere har elcykler frataget os den naturoplevelse med den gennemtrængende lyd fra en motor, der distraherer og irriterer. Men Fuel EXe er anderledes, dens motorlyd er ikke kun lavere, det er væsentligt mindre mærkbart.

At skabe et system, der er så nyt og anderledes, krævede masser af samarbejde og et stort antal prototyper. Under udviklingsprocessen arbejdede TQ i Tyskland sammen med Trek i USA for sammen at finjustere HPR50-gearsystemet for en fornemmelse, der ikke ligner noget, cykelverdenen har oplevet før. Systemet er skabt af mennesker, der brænder for cykling og en bedre måde at cykle på, og leverer næsten usynlig assistance, der føles som en hånd mod din ryg ved stejle stigninger, samtidig med at det forbliver smidigt og naturligt, når du kører ned ad stejle bjergskråninger eller gennem teknisk terræn.

Slagkraftig elektronisk drivlinje og bremser tilpasset høje hastigheder 

Den slagkraftige elektroniske 1x-drivlinje er helt trådløs og hentet fra kvalitetssikrede SRAM (GX Eagle AXS). Funktion er i princippet bombesikker, og eftersom den kun inkluderer et gearvælger, er den desuden nemmere at holde styr på. Den består af et krankparti fra Ethirteen (Espec Race) i kulfiber med en 34-tandet enkeltklinge samt en 12-delt kassette (10-52T), hvilket samlet giver et imponerende gearområde, der sikrer, at du kan holde et højt tempo i alle typer terræn og stigninger. Bremsearbejdet håndteres af et par high-end hydrauliske skivebremser med 4-stempelkalibre fra SRAM (Code R), der sikrer, at du har kraftfuld bremseevne, uanset om det er mudret, regnfuldt eller sjappet i sporene.

Mesterligt hjulsæt med kvalitetsdæk, der klarer alle typer terræn

Det mesterlige hjulsæt fra Bontrager (Line Elite 30) består af brede aluminiumsfælge (Tubeless Ready) udstyret med skarpe kvalitetsdæk fra Bontrager (SE5 Team Issue) med god bredde, der er parate til kamp og som udmærker sig på alt fra grusveje til løs mudder. Disse dæk har et overraskende lavt rullemodstand og leverer den perfekte kombination af greb, hastighed og stabilitet, hvilket i praksis betyder, at du kan køre hurtigere i alle typer vanskeligt terræn. 

Dess brede hjulbeslag (110mm foran, 148mm bag) giver dig hjul, der er lige så stive som en mindre hjulstørrelse, men som samtidig besidder alle fordele, som et større hjul har. Med Boost148 kan du desuden anvende bredere dæk og en større kædeskive uden at påvirke q-faktoren eller pedal effektiviteten. Rapid Drive bagnavet har 108 engagement punkter, hvilket giver dig næsten øjeblikkelig acceleration snarere end en træg forsinkelse, når du træder til på pedalerne. Du får jævn kørsel og direkte kraft, når du skal svinge dig ud af kurver og satse fuldt ud gennom de rå partier. Og den ekstra pedalspærre giver øget kontrol, som kan gøre hele forsk

I DETALJEN
Information om cyklens specifikationer: Grundet den aktuelle verdenssituation kan nogle af cyklens komponenter afvige fra hvad der står i specifikationen og hvad der er vist på billederne. Producenten kan uden varsel erstatte komponenterne i standardspecifikationen med tilsvarende komponenter.
Varenummer0094296-I599
Leverandørens varenummer-
EAN-kode-
VaremærkeTREK
FarveDeep Smoke
Størrelse-
Producentens varenummer-
ModelserieTrek Fuel Exe
Specifikation
KønUnisex, Dame, Herre
Dam-specifik 

Dam-specifik

Eftersom kvinder og mænd oftest ser forskellige ud anatomisk, bygger mange producenter cykler, der er tilpasset derefter. Normalt er det kun små forskelle, der adskiller dem. Blandt andet plejer der at være bredere sadler, smallere styr og kortere krankarme. I nogle tilfælde laves der også damespecifikke modeller i mindre størrelser og med et skrånende overrør. Nogle gange også i andre farver.
Nej
PersonaliseringMountainbiking
MalingSort
Producentens farveDeep Smoke
Vægt (ifølge producenten)M - 18.17 kg / 40.06 lbs (med TLR-tätning/ inga slangar)
Stel
Stelstørrelse-
StelOCLV Mountain Carbon- avtagbart batteri- invändigt kablage- pivotlänkage i aluminium- 34-9 mm sadelrör- övre fäste för kedjestyrning- 55 mm kedjelinje- Mino Link- ABP- Boost148- UDH- 140 mm slaglängd
Stel materiale 

Stel materiale

Kulfiber koster lidt mere end en aluminiumstel, men den har en hel del fordele i forhold til andre materialer, når det kommer til rene køreegenskaber. Den er stærkere, lettere, stivere og mere komfortabel at cykle på, da det er et mere levende materiale end aluminium. Kulfiber er dog lidt mere følsomt over for montering af tilbehør, som du klemmer rundt om stellet, for eksempel låse eller børnestole. Dette betyder, at kulfiber især er velegnet til sports-cykler som racercykler og mountainbikes.

Aluminium er et prisvenligt og let materiale, som egner sig til alle typer af cykler. Det er nemt at opnå en rigtig lav vægt, men stadig bevare styrke og gode køreegenskaber, og materialet er heller ikke følsomt over for, hvad du monterer for tilbehør på det. Bare at blæse og køre og montere præcis hvad du vil på din cykel!

Stål er et materiale, der kan fremstilles i mange forskellige kvalitetsniveauer. Stål kan bygges meget billigt og findes derfor på de enklere cykler i vores sortiment. Men det kan også være et utroligt eftergivende, holdbart og komfortabelt materiale, når man bruger rigtig fint stål. Det rigtig fine stål findes i mange cykler, der er beregnet lidt mere til langdistancykling, for eksempel vores fine touringcykler fra Surly og Skeppshult-cykler, som er bygget i svensk kvalitetsstål (hvilket bidrager til meget fine komfortegenskaber på de fleste underlag).

Kulfiber
For affelRockShox Lyrik Select+/ DebonAir-luftfjädring/ Charger 2.1 RC-dämpare/ koniskt styrrör/ 44 mm offset/ Boost110/ 15 mm Maxle Stealth/ 150 mm slaglängd
For affjedringstype 

For affjedringstype

En affjedret forgaffel er i dag standard på mountainbikes, simpelthen for at kunne klare det terræn, som cyklen bruges i. Der findes også en hel del hybridcykler med affjedrede forgaffler, for at give dig lidt mere komfort på grusveje og eventuelle skovstier. Hvis du skal cykle i skov eller på lettere stier, alternativt meget grusvej, så er en affjedret forgaffel et godt valg!

Stive forgaffler findes på standard, racer- og hybridcykler, og egner sig bedst til cykler, der for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere cykel, en cykel der føles kvikkere og en cykel der opleves at reagere bedre på dine bevægelser. Visse nichecykler som fatbikes og touringcykler har også stive forgaffler, men da kompenseres det ofte med meget brede og solide dæk for at genskabe lidt af komfortfølelsen. Hvis du skal cykle primært på asfalt, og måske en venligere grusvej, så er en stiv forgaffel helt rigtig for dig!

Affjedret
BagdæmperRockShox Super Deluxe Select+ RT/ 205 x 60 mm
Baggaffeltype 

Baggaffeltype

En mountainbike kan opdeles på rigtig mange forskellige måder. Blandt andet kan man opdele disse i såkaldte "fuldt affjedrede" og "hardtails". Dette angiver altså antallet af affjedringstyper, der er monteret på cyklen.

Stiv

En hardtail har kun en affjedret forgaffel foran og en stiv forgaffel bagpå. Fordelen ved at køre med en stiv baggaffel er, at der ikke går nogen kraft tabt på grund af bagaffjedringen. Desuden opnår du en lavere vægt generelt på cyklen.

Affjedret

En fuldt affjedret har ud over en affjedret forgaffel også en affjedret baggaffel. Disse cykler har et link-system, som sammen med bagaffjedringen giver en mere komfortabel kørsel, men også en mere stabil og i de fleste tilfælde også hurtigere cykling. På samme måde som forgaffelen affjedrer for at bevare greb og øge komforten, gør bagaffjedringen præcis det samme for bagdelen.

Affjedret
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er præcis hvad det lyder som - størrelsen på hjulene. Den måles normalt i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Sverige er tommer det mest almindelige mål, og derfor er det mål vi har valgt at bruge. Hjulstørrelsens betydning varierer afhængigt af cykeltypen.

Børnecykler

Børnecykler benævnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på cyklen, hvilket adskiller sig fra voksen cykler hvor ramme størrelsen er hvad der afgør størrelsen på cyklen. Det betyder ikke at alle cykler med 24"-hjul er lige store, og derfor har vi valgt at, i stedet for at have en størrelsestabel, angive præcise længdeanbefalinger for hver enkelt cykel.

Når man køber børnecykel vil man selvfølgelig have at barnet skal kunne vokse med cyklen. Tænk dog på at en alt for stor cykel generelt bliver for lang, og dermed giver en liggende siddestilling hvilket i sin tur mindsker udsynet for barnet. Vælg derfor aldrig en cykel hvor barnet er mere end 5 centimeter kortere end vores angivne længdeangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen findes tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var længe den eneste størrelse der blev brugt til mountainbikes, men bruges i dag principielt kun til juniorcykler og enklere mountainbikes som er tænkt til transport og lettere motion. Vil du træne eller endda konkurrere med din cykel er det 29" eller 27,5" der gælder. Lidt forenklet kan man sige at 29" giver en mere stabil oplevelse, bevarer fart bedre og lettere tager dig over små forhindringer bedre end 27,5", mens en 27,5" giver dig en cykel som opleves kvikkere i kurver samt en anelse hurtigere i accelerationen. Mange fuldt affjedrede mountainbikes med 27,5" har desuden længere slaglængde, og er tilpasset til en mere teknisk og ujævn terræn.

Racercykler, standardcykler, hybridcykler og øvrige cykler

For praktisk talt alle cykler bortset fra mountainbikes og børnecykler gælder 28"-hjul som er en velafbalanceret størrelse som giver både gode forudsætninger for at rulle let, være behagelig at sidde på og let at manøvrere.

29"
Årgang2023
MTB-anvendelsesområdeTrail
CykeltypeMountainbike
ElcykelJa
Din højde 

Din højde

Anbefalet længde ifølge leverandøren
-
Passer til højde (cm)-
Hjul
HjulFram. Bontrager Line Elite 30. OCLV Mountain Carbon. Tubeless Ready. 6-bults. Boost110
ForhjulBontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50
BagdækBontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50
Dækdimension50-622
Drivlinje
GearskifterSRAM GX Eagle AXS, 12-växlat
BaggearSRAM GX Eagle AXS
KrankpartiEthirteen Espec Plus/ 34T/ 165 mm längd
KædeSRAM GX Eagle/ 12-växlat
KassetteSRAM Eagle XG-1275 10–52/ 12-delad
Komponenter
ForbremseDisc brake with hydraulic actuation
Bremseskive foran200mm
BagbremseDisc brake with hydraulic actuation
Bremseklods bagSRAM 6-bults/ 200 mm
Sadelpind-
Bremsetype 

Bremsetype

Fælgbremse

De klassiske bremser for alle typer af cykler, som langsomt men sikkert udfases af skivebremser. Disse styres via greb fra styret og klemmer til med bremsebelæg omkring fælgbanen for at stoppe cyklen. Fælgbremser findes i forskellige typer for at passe til forskellige typer af cykler og kommer som blandt andet V-bremse, cantilever og U-bremser. Fordelen med disse er, at de er meget lette at vedligeholde og har en lav vægt.

Rullebremse

Disse fungerer ligesom tromlebremser som findes på blandt andet knallerter. Her trykkes bremseklodser ud mod metal indeni en cylinder i midten på hjulet. Disse kræver mindst vedligeholdelse og er utroligt driftssikre. Ulempen med disse er, at de ikke har lige så kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fodbremse

Standarden som findes på de fleste klassiske dame- og herrecykler. Denne bremse kræver meget lidt vedligeholdelse men begrænses hvis du ønsker flere gear. Disse hører nemlig til specifikke typer af nav (hjul) som har indkapslede gear, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er, at der kræves mere kraft for at bremse ordentligt sammenlignet med andre, samt at du skal have fødderne i specifikke positioner for at kunne udøve den ønskede kraft.

Skivebremse

De moderne bremser på blandt andet mountainbikes, hybrider og et flertal af elcykler. Disse er baseret på en bremsekaliber som klemmer til omkring en skive af metal ved hjulets nav (midten på hjulet). Dette er meget lig de systemer som findes på både biler og motorcykler og anses for at være det absolut bedste i dagens situation. Disse er de kraftigste bremser, kræver relativt lidt vedligeholdelse og er meget driftssikre og findes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olie).

Hydraulisk skivebremse
Antal gear 

Antal gear

Hvor mange gear har jeg brug for?

Dette afhænger fuldstændig af, hvordan du cykler, og hvad du ønsker at få ud af din cykel. For at finde ud af dette, skal du vide, hvordan du vil cykle, og om du ønsker at prioritere lav vedligeholdelse eller høj ydeevne.

Lav vedligeholdelse

I dette tilfælde bør du vælge et gearsystem med navgear. Disse findes i varianter fra 2 til 11 gear fra blandt andet Shimano og deres Nexus-serie, som har 3, 7 og 8 gear. Der er også Shimano Alfine, som er en finere model, der har mindre modstand i mekanikken og fås med 8 og 11 gear.

Høj ydeevne

I dette tilfælde hænger antallet af gear bagpå sammen med kvaliteten. Producenterne konkurrerer om at lave de bedste gear med det højeste antal klinger på kassetten. Dette betyder så, at de fineste komponenter også er dem, som har det højeste antal gear bagpå. Foran er det enten et eller to klinger, der gælder for de finere dele.

En kombination af begge

I dette tilfælde kigger vi på systemer, som har 2-3 gear foran og 8-10 klinger bagpå. Disse er af en lidt enklere byggekvalitet, som også har en højere vægt. De er i stedet bygget af mere robuste materialer såsom stål i stedet for aluminium osv. Disse tåler ofte mere strabadser, men fungerer ikke lige så smidigt

12-gear (1 x 12)
GearskiftesætSRAM GX Eagle AXS
Bagderrailleurserie 

Bagderrailleurserie

Hvad betyder f.eks. Shimano SLX? Hver komponentfabrikant opdeler sine komponenter såsom gear, bremser, kranksæt osv. i serier, i dette tilfælde er fabrikanten Shimano og serien SLX.

Serierne spænder fra funktionelle enkle komponenter til betydeligt mere avancerede komponenter med høj præcision og lav vægt.

Selvfølgelig fungerer gear og bremser fra en enklere serie som de skal, men det sker ikke med samme præcision eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sandsynligvis kræve mere service over tid for de enklere komponenter.

Nedenfor ser du en liste over de største fabrikanters serier arrangeret således, at den fineste serie er øverst.

Bemærk at denne tabel ikke sammenligner forskellige mærker eller racercykler vs. mountainbikes, men den bør kun bruges til at sammenligne inden for en kolonne.

Shimano mountainbikeShimano racercykelSRAM mountainbikeSRAM racercykelShimano navgear
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM GX Eagle AXS
Motor
MotorTQ-HPR50
Motorplacering 

Motorplacering

Hvor en motor er placeret afgør, hvor meget støtte du får, og hvor jævn kraftoverførslen opleves. En motor placeret på for- eller baghjulet giver generelt en oplevelse af, at cyklen skubber på (baghjul) eller trækker (forhjul), mens en centralt placeret motor generelt giver indtrykket af, at det er dig selv, der træder i pedalerne (og du er blevet meget stærkere).

En motor placeret i krankboksen giver altså en række fordele, men er noget dyrere at fremstille, hvilket gør, at cyklens pris bliver højere med en krankboksmonteret motor sammenlignet med en bag- eller forhjulsmonteret motor. En hjulmonteret motor er altså billigere, og for dig, som cykler kortere afstande eller bruger cyklen relativt lidt, fungerer dette udmærket for dig - mens en krankboksmonteret motor er at foretrække, hvis du agter at cykle/pendle oftere og længere.

Mere om krankboksmonteret motor

Motoren er placeret i krankboksen, dvs. midten på cyklen. Derfor kaldes dette også ofte for midtmonteret motor eller centermonteret motor. Den giver blandt andet følgende fordele:

  • Jævnere gang, eftersom en midtmotor har flere sensorer end motorer, der er placeret på hjulene
  • Er lettere at bruge uden eldrev, eftersom der ikke er nogen modstand i hjulene
  • Bedre vægtfordeling i cyklen, hvilket gør cyklingen lettere og sjovere
  • Giver øget pedalstyrke, eftersom elkraften kommer fra samme sted som pedalstyrken
Krankparti
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maks. tilladt motoreffekt i Sverige er i øjeblikket 250 W. Hvis der angives en højere effekt end 250 W i specifikationen, er det kun en midlertidig værdi ved start eller acceleration, som falder til 250 W efter få sekunder.
250 W
Drejningsmoment 

Drejningsmoment

Motorens drejningsmoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål for en krafts evne til at dreje et objekt omkring en bestemt akse. Forenklet kan man sige, at jo højere drejningsmoment, desto bedre.
50 Nm
SensorerHastighed, Kadence
El-systemTQ
Batteri
Spænding36 V
Visning
Aftagelig displayNej
Udstyr
Håndtag/StyrbåndBontrager XR Trail Elite/ nylon/ Lock-on
SadelBontrager Arvada/ austenitrails/ 138 mm bredd
KUNDERNES MENINGER
Også tagget i

Din indkøbskurv(0 varer)

Din indkøbskurv er tom
I alt: 0 dkk
Til kassen

Foretrukne(0 varer)

Du har ingen favoritter
MENU