• HURTIGE LEVERANCER
  • BETAL NEMT MED KLARNA
  • ALMINDELIGE SPØRGSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Indkøbskurv

ORBEA Orbea El Mtb Rise SL M-LTD 420W Desert Rose Carbon Raw Matt

Orbea El Mtb Rise SL M-LTD 420W Desert Rose Carbon Raw Matt
Beskrivelse

Hurtig trailcykel som føles friskere end nogensinde med sin legende trailgeometri

Den spændstige, smidige og hurtige Obea Rise SL M-LTD er et atletisk trailmonster, der giver dig en klar fordel, uanset din fysiske status eller kondition. Denne version er slankere, lettere og friskere end nogensinde før, desuden med mere energi indbygget i hvert eneste gram. Grundstenen er en fuld affjedret ramme i kulfiber, der er udstyret med en slagkraftig specifikation samt generøse slaglængder og en legende trailgeometri, der giver et fantastisk flow på stierne. Den er desuden udstyret med Orbea's opdaterede Rider Synergy (RS), som giver øget kontrol på sporet - Det handler om dynamisk eldrift med software, der fokuserer på både kraft, håndtering og udholdenhed. Slutresultatet? En virkelig hurtig, livlig og udholdende trailcykel med en naturlig kørefølelse og den rette balance, som effektivt tackler alle typer af udfordrende terræn. 

Nøglen til succes!

  • Fuld affjedret ramme i kulfiber (OMR) udstyret med et linkagesystem, der giver den rette balance og et fantastisk flow 
  • Forgaffel fra FOX (34 Float Factory) og støddæmper fra FOX (Float Factory) med 140/140 mm slaglængder 
  • Kraftfuld elmotor fra Shimano (EP801 RS Gen 2 MC) med dynamik, der giver en førsteklasses kørefølelse
  • Integreret batteri (420Wh), der giver imponerende rækkevidde (range extender på 210Wh kan tilføjes)
  • En del af Orbea's RS-serie - Eldrift med software, der fokuserer på både kraft og rækkevidde
  • Konkurrenceklar 1x-drivlinje med 12 trådløst styrede gear fra SRAM (XX Eagle AXS) med supersmidig funktion
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (XTR M9120), der matcher hastighedsressourcerne
  • Hjulsæt fra OQUO (Mountain Control MC32LTD) med dæk fra Schwalbe (Wicked Will Evo) 
  • Let overskuelig cockpit samt en smidig justerbar sadelpind fra FOX (Transfer SL Factory Kashima) 

Skulpturelt kulfiberchassis med kapacitet til alle former for intensiv cykling

Chassiset består af en ramme i kulfiber med en moderne trailgeometri og et avanceret linkagesystem, der leverer fleksibel affjedring til dem, der fokuserer på alle typer af eventyrlig sticykling. Takket være højklassige støddæmperkonfigurationer fra FOX med masser af indstillinger og generøse slaglængder (140/140 mm) opsluger cyklen effektivt alle ujævnheder og sørger for, at du altid kan køre med fuld kontrol næsten uanset terræn. Den asymmetriske ramme skaber en vidunderligt fleksibel kørefølelse, der reagerer lynhurtigt, når du vil øge tempoet, men samtidig sikrer, at du nemt kan håndtere udfordrende sporvalg. 

Potent eldrift med dynamisk kørefølelse via en fuldt konkurrenceklar 1x-drivlinje

Kernen består af en potent elmotor med hele 85Nm i drejningsmoment kombineret med et kraftfuldt integreret batteri, der leverer masser af miljøvenlig kraft, hvilket samlet giver dig masser af rækkevidde og ekstra kraft i både ben og lunger. Både batteriet og softwaren, der styrer eldriften, er unikke for Orbea og kaldes Rider Synergy. Kort fortalt handler det om at fokusere på både kraft og rækkevidde, samtidig med at dynamikken og følelsen i cyklingen er højprioriteret, mens selve kraften næsten spiller en anden violin. Elmotoren samarbejder med 12 konkurrenceklare gear med smidig trådløs styring, der sjældent medfører problemer og som giver et gearområde til alle typer terræn. Hertil kommer flere forskellige driftstilstande at vælge imellem og et display, der giver dig fuld kontrol og viser alt, hvad du behøver at vide.

Mesterligt hjulsæt med grebvenlige dæk og kraftfulde skivebremser 

Hele konstruktionen kører på et par mesterlige 29-tommers hjul med fælge i kulfiber udstyret med 2,4" brede kvalitetsdæk, der er tilpasset dem, der prioriterer hastighed, greb og fremkommelighed. Og da cyklen elsker at køre hurtigt på sporet, har den kraftfulde hydrauliske skivebremser, der leverer konsekvent bremseydelse, uanset om det regner, sner eller er støvet på stierne.

I DETALJEN
Varenummer0137872-X695
EAN-kode-
VaremærkeORBEA
FarveDesert Rose/Carbon Raw
Producentens varenummer-
Specifikation
PersonaliseringMountainbiking
ModelserieOrbea Rise
KønUnisex, Dame, Herre
Dam-specifik 

Dam-specifik

Eftersom kvinder og mænd oftest ser forskellige ud anatomisk, bygger mange producenter cykler, der er tilpasset derefter. Normalt er det kun små forskelle, der adskiller dem. Blandt andet plejer der at være bredere sadler, smallere styr og kortere krankarme. I nogle tilfælde laves der også damespecifikke modeller i mindre størrelser og med et skrånende overrør. Nogle gange også i andre farver.
Nej
Producentens hjemmesidewww.orbea.com/se-en/ebikes/mountain/rise/cat/rise-sl-m-ltd
ElcykelJa
Din højde 

Din højde

Anbefalet længde ifølge leverandøren
-
Passer til højde (cm)-
Producentens farveDesert Rose - Carbon Raw (Matt)
Stel
Stelstørrelse-
StelOrbea Rise OMR 2025, 140mm travel, 29" wheels, Concentric Boost 12x148
Stel materiale 

Stel materiale

Kulfiber koster lidt mere end en aluminiumstel, men den har en hel del fordele i forhold til andre materialer, når det kommer til rene køreegenskaber. Den er stærkere, lettere, stivere og mere komfortabel at cykle på, da det er et mere levende materiale end aluminium. Kulfiber er dog lidt mere følsomt over for montering af tilbehør, som du klemmer rundt om stellet, for eksempel låse eller børnestole. Dette betyder, at kulfiber især er velegnet til sports-cykler som racercykler og mountainbikes.

Aluminium er et prisvenligt og let materiale, som egner sig til alle typer af cykler. Det er nemt at opnå en rigtig lav vægt, men stadig bevare styrke og gode køreegenskaber, og materialet er heller ikke følsomt over for, hvad du monterer for tilbehør på det. Bare at blæse og køre og montere præcis hvad du vil på din cykel!

Stål er et materiale, der kan fremstilles i mange forskellige kvalitetsniveauer. Stål kan bygges meget billigt og findes derfor på de enklere cykler i vores sortiment. Men det kan også være et utroligt eftergivende, holdbart og komfortabelt materiale, når man bruger rigtig fint stål. Det rigtig fine stål findes i mange cykler, der er beregnet lidt mere til langdistancykling, for eksempel vores fine touringcykler fra Surly og Skeppshult-cykler, som er bygget i svensk kvalitetsstål (hvilket bidrager til meget fine komfortegenskaber på de fleste underlag).

Kulfiber
For affelFox 34 Float Factory 140 Grip X QR15x110 Kashima
For affjedringstype 

For affjedringstype

En affjedret forgaffel er i dag standard på mountainbikes, simpelthen for at kunne klare det terræn, som cyklen bruges i. Der findes også en hel del hybridcykler med affjedrede forgaffler, for at give dig lidt mere komfort på grusveje og eventuelle skovstier. Hvis du skal cykle i skov eller på lettere stier, alternativt meget grusvej, så er en affjedret forgaffel et godt valg!

Stive forgaffler findes på standard, racer- og hybridcykler, og egner sig bedst til cykler, der for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere cykel, en cykel der føles kvikkere og en cykel der opleves at reagere bedre på dine bevægelser. Visse nichecykler som fatbikes og touringcykler har også stive forgaffler, men da kompenseres det ofte med meget brede og solide dæk for at genskabe lidt af komfortfølelsen. Hvis du skal cykle primært på asfalt, og måske en venligere grusvej, så er en stiv forgaffel helt rigtig for dig!

Affjedret
Foraffjedring, type af fjederLuftaffjedring
Affjedringsvandring foran 

Affjedringsvandring foran

Det her med vandring på en mountainbike kan virke som en rigtig jungle. En simpel måde at forklare det på er, at jo længere vandring cyklen har, jo mere udfordrende terræn er cyklen tilpasset til. Cykler med 100 mm vandring er hovedsageligt tilpasset til Cross Country-cykling, altså hurtigere cykling i mindre teknisk terræn.

En cykel med 120 mm vandring er måske det bedste allround-valg, da disse cykler ofte ligger imellem en rendyrket racermaskine og en cykel tilpasset til rå og ujævne terræner med grene og sten. Disse cykler egner sig til alle motionister, der ønsker at kunne komme frem i alle typer af terræn, uden at have ekstreme ambitioner i nogen retning.

En cykel med 140 mm vandring eller mere er perfekt for dig, der kan lide at begive dig ud i mere udfordrende terræn, og måske hænge ud i bikeparken og cykle ned ad bakkerne så hurtigt som muligt.

Mange hybridcykler har også affjedring foran, omkring 60-80 mm vandring for at øge komforten. Dette bør ikke ses som noget, der gør, at cyklen kan bruges som en mountainbike, men er hovedsageligt for at øge komforten på grusveje og fladere stier eller spor.

140 mm
Låsbar forgaffel? 

Låsbar forgaffel?

Låsbar betyder, at affjedringens bevægelse låses i en position (alternativt begrænses) for at lette, når man f.eks. cykler i stejle opstigninger eller i fladt terræn.

Forskellige producenter håndterer dette på forskellige måder. Nogle affjedringer bliver helt låste (stive), mens andre har valgt f.eks. at bremse kompressionsdæmpningen.

Ikke låsbar
BagdæmperFox Float Factory 2-Pos Adjust Evol LV Kashima custom tune 210x50mm
Baggaffeltype 

Baggaffeltype

En mountainbike kan opdeles på rigtig mange forskellige måder. Blandt andet kan man opdele disse i såkaldte "fuldt affjedrede" og "hardtails". Dette angiver altså antallet af affjedringstyper, der er monteret på cyklen.

Stiv

En hardtail har kun en affjedret forgaffel foran og en stiv forgaffel bagpå. Fordelen ved at køre med en stiv baggaffel er, at der ikke går nogen kraft tabt på grund af bagaffjedringen. Desuden opnår du en lavere vægt generelt på cyklen.

Affjedret

En fuldt affjedret har ud over en affjedret forgaffel også en affjedret baggaffel. Disse cykler har et link-system, som sammen med bagaffjedringen giver en mere komfortabel kørsel, men også en mere stabil og i de fleste tilfælde også hurtigere cykling. På samme måde som forgaffelen affjedrer for at bevare greb og øge komforten, gør bagaffjedringen præcis det samme for bagdelen.

Affjedret
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er præcis hvad det lyder som - størrelsen på hjulene. Den måles normalt i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Sverige er tommer det mest almindelige mål, og derfor er det mål vi har valgt at bruge. Hjulstørrelsens betydning varierer afhængigt af cykeltypen.

Børnecykler

Børnecykler benævnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på cyklen, hvilket adskiller sig fra voksen cykler hvor ramme størrelsen er hvad der afgør størrelsen på cyklen. Det betyder ikke at alle cykler med 24"-hjul er lige store, og derfor har vi valgt at, i stedet for at have en størrelsestabel, angive præcise længdeanbefalinger for hver enkelt cykel.

Når man køber børnecykel vil man selvfølgelig have at barnet skal kunne vokse med cyklen. Tænk dog på at en alt for stor cykel generelt bliver for lang, og dermed giver en liggende siddestilling hvilket i sin tur mindsker udsynet for barnet. Vælg derfor aldrig en cykel hvor barnet er mere end 5 centimeter kortere end vores angivne længdeangivelse.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen findes tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var længe den eneste størrelse der blev brugt til mountainbikes, men bruges i dag principielt kun til juniorcykler og enklere mountainbikes som er tænkt til transport og lettere motion. Vil du træne eller endda konkurrere med din cykel er det 29" eller 27,5" der gælder. Lidt forenklet kan man sige at 29" giver en mere stabil oplevelse, bevarer fart bedre og lettere tager dig over små forhindringer bedre end 27,5", mens en 27,5" giver dig en cykel som opleves kvikkere i kurver samt en anelse hurtigere i accelerationen. Mange fuldt affjedrede mountainbikes med 27,5" har desuden længere slaglængde, og er tilpasset til en mere teknisk og ujævn terræn.

Racercykler, standardcykler, hybridcykler og øvrige cykler

For praktisk talt alle cykler bortset fra mountainbikes og børnecykler gælder 28"-hjul som er en velafbalanceret størrelse som giver både gode forudsætninger for at rulle let, være behagelig at sidde på og let at manøvrere.

29"
Årgang2025
Hjul
HjulOquo Mountain Control MC32LTD, carbon hookless rim, DT350 6IS hub, 32mm internal width, Sapim D-Sprint / Race spokes, 29"
ForhjulSchwalbe Wicked Will Evo TLE, 29x2.40 Super Race, Soft Compound, Addix, Brown
BagdækSchwalbe Wicked Will Evo TLE, 29x2.40 Super Race, Soft Compound, Addix, Brown
Dækdimension62-622
Drivlinje
GearskifterSRAM AXS Pod Ultimate
BaggearSram XX Eagle AXS
KædeSram XX Eagle 12-Speed
KassetteSram XX-1297 Eagle 10-52t 12-Speed
Komponenter
ForbremseShimano XTR M9120Hydraulic Disc
BagbremseShimano XTR M9120Hydraulic Disc
StyrfittingsAlloy 1-1/2", Black Oxidated Bearing
StyrOC Mountain Control MC10 Carbon, Rise 20, Width 800
StyrstammeOC Mountain Control MC11 Alu SL, 0º
SadelpindFox Transfer SL Factory Kashima Dropper 31.6
Bremsetype 

Bremsetype

Fælgbremse

De klassiske bremser for alle typer af cykler, som langsomt men sikkert udfases af skivebremser. Disse styres via greb fra styret og klemmer til med bremsebelæg omkring fælgbanen for at stoppe cyklen. Fælgbremser findes i forskellige typer for at passe til forskellige typer af cykler og kommer som blandt andet V-bremse, cantilever og U-bremser. Fordelen med disse er, at de er meget lette at vedligeholde og har en lav vægt.

Rullebremse

Disse fungerer ligesom tromlebremser som findes på blandt andet knallerter. Her trykkes bremseklodser ud mod metal indeni en cylinder i midten på hjulet. Disse kræver mindst vedligeholdelse og er utroligt driftssikre. Ulempen med disse er, at de ikke har lige så kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fodbremse

Standarden som findes på de fleste klassiske dame- og herrecykler. Denne bremse kræver meget lidt vedligeholdelse men begrænses hvis du ønsker flere gear. Disse hører nemlig til specifikke typer af nav (hjul) som har indkapslede gear, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er, at der kræves mere kraft for at bremse ordentligt sammenlignet med andre, samt at du skal have fødderne i specifikke positioner for at kunne udøve den ønskede kraft.

Skivebremse

De moderne bremser på blandt andet mountainbikes, hybrider og et flertal af elcykler. Disse er baseret på en bremsekaliber som klemmer til omkring en skive af metal ved hjulets nav (midten på hjulet). Dette er meget lig de systemer som findes på både biler og motorcykler og anses for at være det absolut bedste i dagens situation. Disse er de kraftigste bremser, kræver relativt lidt vedligeholdelse og er meget driftssikre og findes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olie).

Hydraulisk skivebremse
Antal gear 

Antal gear

Hvor mange gear har jeg brug for?

Dette afhænger fuldstændig af, hvordan du cykler, og hvad du ønsker at få ud af din cykel. For at finde ud af dette, skal du vide, hvordan du vil cykle, og om du ønsker at prioritere lav vedligeholdelse eller høj ydeevne.

Lav vedligeholdelse

I dette tilfælde bør du vælge et gearsystem med navgear. Disse findes i varianter fra 2 til 11 gear fra blandt andet Shimano og deres Nexus-serie, som har 3, 7 og 8 gear. Der er også Shimano Alfine, som er en finere model, der har mindre modstand i mekanikken og fås med 8 og 11 gear.

Høj ydeevne

I dette tilfælde hænger antallet af gear bagpå sammen med kvaliteten. Producenterne konkurrerer om at lave de bedste gear med det højeste antal klinger på kassetten. Dette betyder så, at de fineste komponenter også er dem, som har det højeste antal gear bagpå. Foran er det enten et eller to klinger, der gælder for de finere dele.

En kombination af begge

I dette tilfælde kigger vi på systemer, som har 2-3 gear foran og 8-10 klinger bagpå. Disse er af en lidt enklere byggekvalitet, som også har en højere vægt. De er i stedet bygget af mere robuste materialer såsom stål i stedet for aluminium osv. Disse tåler ofte mere strabadser, men fungerer ikke lige så smidigt

12-gear (1 x 12)
GearskiftesætSRAM AXS POD
Forhjulsderailleurserie 

Forhjulsderailleurserie

Hvad betyder f.eks. Shimano SLX? Hver komponentproducent opdeler sine komponenter som f.eks. gear, bremser, kranksæt osv. i serier, i dette tilfælde er producenten Shimano og serien SLX.

Serierne spænder fra funktionelle enkle komponenter til betydeligt mere avancerede komponenter med høj præcision og lav vægt.

Selvfølgelig fungerer gear og bremser fra en simpel serie som de skal, men det sker ikke med samme præcision eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sandsynligvis kræve mere service over tid for de enklere komponenter.

Nedenfor ser du en liste over de største producenters serier arrangeret sådan, at den fineste serie er øverst.

Bemærk, at denne tabel ikke sammenligner forskellige mærker eller landevejscykler vs. mountainbikes, men den bør kun bruges til at sammenligne inden for en kolonne.

Shimano mountainbikeShimano landevejSRAM mountainbikeSRAM landevejShimano navgear
XTR Di2Dura-Ace Di2XXRed E-tapAlfine 11
XTRDura-AceX0Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2X1RedNexus 8
XTUltegraGXForce 22Nexus 7
SLX105NXForceNexus 3
DeoreTiagraX9Rival 22 
AlivioSoraX7Rival 
AceraClarisX5Apex 
Altus
Tourney
Ingen forskifter
Bagderrailleurserie 

Bagderrailleurserie

Hvad betyder f.eks. Shimano SLX? Hver komponentfabrikant opdeler sine komponenter såsom gear, bremser, kranksæt osv. i serier, i dette tilfælde er fabrikanten Shimano og serien SLX.

Serierne spænder fra funktionelle enkle komponenter til betydeligt mere avancerede komponenter med høj præcision og lav vægt.

Selvfølgelig fungerer gear og bremser fra en enklere serie som de skal, men det sker ikke med samme præcision eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sandsynligvis kræve mere service over tid for de enklere komponenter.

Nedenfor ser du en liste over de største fabrikanters serier arrangeret således, at den fineste serie er øverst.

Bemærk at denne tabel ikke sammenligner forskellige mærker eller racercykler vs. mountainbikes, men den bør kun bruges til at sammenligne inden for en kolonne.

Shimano mountainbikeShimano racercykelSRAM mountainbikeSRAM racercykelShimano navgear
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM XX Eagle AXS
Motor
MotorShimano EP801
Motorplacering 

Motorplacering

Hvor en motor er placeret afgør, hvor meget støtte du får, og hvor jævn kraftoverførslen opleves. En motor placeret på for- eller baghjulet giver generelt en oplevelse af, at cyklen skubber på (baghjul) eller trækker (forhjul), mens en centralt placeret motor generelt giver indtrykket af, at det er dig selv, der træder i pedalerne (og du er blevet meget stærkere).

En motor placeret i krankboksen giver altså en række fordele, men er noget dyrere at fremstille, hvilket gør, at cyklens pris bliver højere med en krankboksmonteret motor sammenlignet med en bag- eller forhjulsmonteret motor. En hjulmonteret motor er altså billigere, og for dig, som cykler kortere afstande eller bruger cyklen relativt lidt, fungerer dette udmærket for dig - mens en krankboksmonteret motor er at foretrække, hvis du agter at cykle/pendle oftere og længere.

Mere om krankboksmonteret motor

Motoren er placeret i krankboksen, dvs. midten på cyklen. Derfor kaldes dette også ofte for midtmonteret motor eller centermonteret motor. Den giver blandt andet følgende fordele:

  • Jævnere gang, eftersom en midtmotor har flere sensorer end motorer, der er placeret på hjulene
  • Er lettere at bruge uden eldrev, eftersom der ikke er nogen modstand i hjulene
  • Bedre vægtfordeling i cyklen, hvilket gør cyklingen lettere og sjovere
  • Giver øget pedalstyrke, eftersom elkraften kommer fra samme sted som pedalstyrken
Krankparti
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maks. tilladt motoreffekt i Sverige er i øjeblikket 250 W. Hvis der angives en højere effekt end 250 W i specifikationen, er det kun en midlertidig værdi ved start eller acceleration, som falder til 250 W efter få sekunder.
250 W
Motorens lydniveauLav
Drejningsmoment 

Drejningsmoment

Motorens drejningsmoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål for en krafts evne til at dreje et objekt omkring en bestemt akse. Forenklet kan man sige, at jo højere drejningsmoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerHastighed, Kadence, Drejningsmoment
Maksimal assistancehastighed 

Maksimal assistancehastighed

Den højeste tilladte assistancehastighed i Sverige er i øjeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, stopper motoren med at yde assistance, og du må ganske enkelt træde i pedalerne på egen hånd.
25 km/h
El-systemShimano
Batteri
BatteritypeLitium-ion
BatteriplaceringIndvendigt
Aftageligt batteriNej
Batterikapacitet (Wh)-
Batterikapacitet (Ah)11.6
Spænding-
Batteri inkluderet?Ja
Batteriopladerja
Kan oplades på cyklenJa
Visning
AssistanceniveauerBoost, Eco, Trail
PedalassistanceJa
Udstyr
SadelFizik Terra Ridon X1 145mm
ØvrigtRingklocka
Lås
SSF-godkendt lås 

SSF-godkendt lås

Hvis din cykel bliver stjålet, kræver forsikringsselskaberne ofte, at den skal have været fastlåst omkring et fast objekt sammen med en SSF-godkendt lås. Tænk derfor grundigt over det, før du bestiller en alt for simpel lås, som måske ikke er godkendt.
Nej
KUNDERNES MENINGER
Også tagget i
  • 2025

Din indkøbskurv(0 varer)

Din indkøbskurv er tom
I alt: 0 dkk
Til kassen

Foretrukne(0 varer)

Du har ingen favoritter
MENU