Varenummer | 0133169-V339 |
EAN-kode | - |
Varemærke | TREK |
Farve | Blue Sage/Juniper |
Producentens varenummer | - |
Specifikation |
Personalisering | Mountainbiking |
Modelserie | Trek Powerfly |
Køn | Unisex |
Dam-specifik
Dam-specifik
Eftersom kvinder og mænd oftest ser forskellige ud anatomisk, bygger mange producenter cykler, der er tilpasset derefter. Normalt er det kun små forskelle, der adskiller dem. Blandt andet plejer der at være bredere sadler, smallere styr og kortere krankarme. I nogle tilfælde laves der også damespecifikke modeller i mindre størrelser og med et skrånende overrør. Nogle gange også i andre farver.
| Nej |
Elcykel | Ja |
Din højde
Din højde
Anbefalet længde ifølge leverandøren
| - |
Passer til højde (cm) | - |
Producentens farve | Blue Sage/Juniper |
Stel |
Stelstørrelse | - |
Stel | Alpha Platinum Aluminum, RIB-batteri (avtagbart integrerat batteri), koniskt styrhuvud, invändigt kablage, motorskyddet Motor Armor, pivotlänkage, pakethållar- och skärmfästen, ABP, Boost148, 100 mm slaglängd |
Stel materiale
Stel materiale
Kulfiber koster lidt mere end en aluminiumstel, men den har en hel del fordele i forhold til andre materialer, når det kommer til rene køreegenskaber. Den er stærkere, lettere, stivere og mere komfortabel at cykle på, da det er et mere levende materiale end aluminium. Kulfiber er dog lidt mere følsomt over for montering af tilbehør, som du klemmer rundt om stellet, for eksempel låse eller børnestole. Dette betyder, at kulfiber især er velegnet til sports-cykler som racercykler og mountainbikes. Aluminium er et prisvenligt og let materiale, som egner sig til alle typer af cykler. Det er nemt at opnå en rigtig lav vægt, men stadig bevare styrke og gode køreegenskaber, og materialet er heller ikke følsomt over for, hvad du monterer for tilbehør på det. Bare at blæse og køre og montere præcis hvad du vil på din cykel! Stål er et materiale, der kan fremstilles i mange forskellige kvalitetsniveauer. Stål kan bygges meget billigt og findes derfor på de enklere cykler i vores sortiment. Men det kan også være et utroligt eftergivende, holdbart og komfortabelt materiale, når man bruger rigtig fint stål. Det rigtig fine stål findes i mange cykler, der er beregnet lidt mere til langdistancykling, for eksempel vores fine touringcykler fra Surly og Skeppshult-cykler, som er bygget i svensk kvalitetsstål (hvilket bidrager til meget fine komfortegenskaber på de fleste underlag).
| Aluminium |
For affel | Trek |
For affjedringstype
For affjedringstype
En affjedret forgaffel er i dag standard på mountainbikes, simpelthen for at kunne klare det terræn, som cyklen bruges i. Der findes også en hel del hybridcykler med affjedrede forgaffler, for at give dig lidt mere komfort på grusveje og eventuelle skovstier. Hvis du skal cykle i skov eller på lettere stier, alternativt meget grusvej, så er en affjedret forgaffel et godt valg! Stive forgaffler findes på standard, racer- og hybridcykler, og egner sig bedst til cykler, der for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere cykel, en cykel der føles kvikkere og en cykel der opleves at reagere bedre på dine bevægelser. Visse nichecykler som fatbikes og touringcykler har også stive forgaffler, men da kompenseres det ofte med meget brede og solide dæk for at genskabe lidt af komfortfølelsen. Hvis du skal cykle primært på asfalt, og måske en venligere grusvej, så er en stiv forgaffel helt rigtig for dig!
| Affjedret |
Baggaffeltype
Baggaffeltype
En mountainbike kan opdeles på rigtig mange forskellige måder. Blandt andet kan man opdele disse i såkaldte "fuldt affjedrede" og "hardtails". Dette angiver altså antallet af affjedringstyper, der er monteret på cyklen. Stiv En hardtail har kun en affjedret forgaffel foran og en stiv forgaffel bagpå. Fordelen ved at køre med en stiv baggaffel er, at der ikke går nogen kraft tabt på grund af bagaffjedringen. Desuden opnår du en lavere vægt generelt på cyklen. Affjedret En fuldt affjedret har ud over en affjedret forgaffel også en affjedret baggaffel. Disse cykler har et link-system, som sammen med bagaffjedringen giver en mere komfortabel kørsel, men også en mere stabil og i de fleste tilfælde også hurtigere cykling. På samme måde som forgaffelen affjedrer for at bevare greb og øge komforten, gør bagaffjedringen præcis det samme for bagdelen.
| Affjedret |
Hjulstørrelse
Hjulstørrelse
Hjulstørrelsen er præcis hvad det lyder som - størrelsen på hjulene. Den måles normalt i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Sverige er tommer det mest almindelige mål, og derfor er det mål vi har valgt at bruge. Hjulstørrelsens betydning varierer afhængigt af cykeltypen. Børnecykler Børnecykler benævnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på cyklen, hvilket adskiller sig fra voksen cykler hvor ramme størrelsen er hvad der afgør størrelsen på cyklen. Det betyder ikke at alle cykler med 24"-hjul er lige store, og derfor har vi valgt at, i stedet for at have en størrelsestabel, angive præcise længdeanbefalinger for hver enkelt cykel. Når man køber børnecykel vil man selvfølgelig have at barnet skal kunne vokse med cyklen. Tænk dog på at en alt for stor cykel generelt bliver for lang, og dermed giver en liggende siddestilling hvilket i sin tur mindsker udsynet for barnet. Vælg derfor aldrig en cykel hvor barnet er mere end 5 centimeter kortere end vores angivne længdeangivelse. Mountainbikes I mountainbikeverdenen findes tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var længe den eneste størrelse der blev brugt til mountainbikes, men bruges i dag principielt kun til juniorcykler og enklere mountainbikes som er tænkt til transport og lettere motion. Vil du træne eller endda konkurrere med din cykel er det 29" eller 27,5" der gælder. Lidt forenklet kan man sige at 29" giver en mere stabil oplevelse, bevarer fart bedre og lettere tager dig over små forhindringer bedre end 27,5", mens en 27,5" giver dig en cykel som opleves kvikkere i kurver samt en anelse hurtigere i accelerationen. Mange fuldt affjedrede mountainbikes med 27,5" har desuden længere slaglængde, og er tilpasset til en mere teknisk og ujævn terræn. Racercykler, standardcykler, hybridcykler og øvrige cykler For praktisk talt alle cykler bortset fra mountainbikes og børnecykler gælder 28"-hjul som er en velafbalanceret størrelse som giver både gode forudsætninger for at rulle let, være behagelig at sidde på og let at manøvrere.
| - |
Årgang | 2024 |
Hjul |
Forhjulsnav | Bontrager kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel |
Baghjulsnav | Bontrager aluminium, kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Shimano 8/9/10-delad frikrans, Boost148, 12 mm genomgående axel |
Forhjul | - |
Bagdæk | - |
Fælge | Bontrager Kovee, dubbel botten, TLR Tubeless Ready, 32-håls, 23 mm bredd, Presta-ventil |
Drivlinje |
Krankparti | FSA Bosch CK-220, 36T-krans, 165 mm längd |
Kæde | Shimano LG500, 9/10/11-delad |
Kassette | Shimano LINKGLIDE LG300, 11–46, 9-växlat |
Komponenter |
Styrfittings | FSA IS-2 |
Styr | Bontrager aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 720 mm bredd |
Styrstamme | - |
Sadelpind | - |
Udstyr |
Skærme | - |
Støtte | Pletscher Comp Flex 18 |
Bagagebærer | MIK-compatible alloy rear rack |
Håndtag/Styrbånd | Bontrager XR Endurance Comp, Lock-on |
Pedaler | VP-536, nylonstomme |
Sadel | Bontrager Commuter Comp |