Varenummer | 0077893-I523 |
Leverandørens varenummer | - |
EAN-kode | - |
Varemærke | TREK |
Farve | Viper Red To Cobra Blood Fade |
Størrelse | - |
Producentens varenummer | - |
Modelserie | Trek FX |
Specifikation |
Køn | Dame |
Dam-specifik
Dam-specifik
Eftersom kvinder og mænd oftest ser forskellige ud anatomisk, bygger mange producenter cykler, der er tilpasset derefter. Normalt er det kun små forskelle, der adskiller dem. Blandt andet plejer der at være bredere sadler, smallere styr og kortere krankarme. I nogle tilfælde laves der også damespecifikke modeller i mindre størrelser og med et skrånende overrør. Nogle gange også i andre farver.
| Ja |
Producentens hjemmeside | www.trekbikes.com/se/sv_SE/p/35108 |
Personalisering | Pendling |
Maling | Rød |
Producentens farve | VIPER RED TO COBRA BLOOD FADE |
Stel |
Stelstørrelse | - |
Stel | ALUMINUM |
Stel materiale
Stel materiale
Kulfiber koster lidt mere end en aluminiumstel, men den har en hel del fordele i forhold til andre materialer, når det kommer til rene køreegenskaber. Den er stærkere, lettere, stivere og mere komfortabel at cykle på, da det er et mere levende materiale end aluminium. Kulfiber er dog lidt mere følsomt over for montering af tilbehør, som du klemmer rundt om stellet, for eksempel låse eller børnestole. Dette betyder, at kulfiber især er velegnet til sports-cykler som racercykler og mountainbikes.
Aluminium er et prisvenligt og let materiale, som egner sig til alle typer af cykler. Det er nemt at opnå en rigtig lav vægt, men stadig bevare styrke og gode køreegenskaber, og materialet er heller ikke følsomt over for, hvad du monterer for tilbehør på det. Bare at blæse og køre og montere præcis hvad du vil på din cykel!
Stål er et materiale, der kan fremstilles i mange forskellige kvalitetsniveauer. Stål kan bygges meget billigt og findes derfor på de enklere cykler i vores sortiment. Men det kan også være et utroligt eftergivende, holdbart og komfortabelt materiale, når man bruger rigtig fint stål. Det rigtig fine stål findes i mange cykler, der er beregnet lidt mere til langdistancykling, for eksempel vores fine touringcykler fra Surly og Skeppshult-cykler, som er bygget i svensk kvalitetsstål (hvilket bidrager til meget fine komfortegenskaber på de fleste underlag).
| Aluminium |
For affel | FX Carbon, monteringsfästen för pakethållare och skärmar, Flat Mount-skivbroms, 405 mm axel till krona. ThruSkew 5 mm QR |
Hjulstørrelse
Hjulstørrelse
Hjulstørrelsen er præcis hvad det lyder som - størrelsen på hjulene. Den måles normalt i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Sverige er tommer det mest almindelige mål, og derfor er det mål vi har valgt at bruge. Hjulstørrelsens betydning varierer afhængigt af cykeltypen. Børnecykler Børnecykler benævnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på cyklen, hvilket adskiller sig fra voksen cykler hvor ramme størrelsen er hvad der afgør størrelsen på cyklen. Det betyder ikke at alle cykler med 24"-hjul er lige store, og derfor har vi valgt at, i stedet for at have en størrelsestabel, angive præcise længdeanbefalinger for hver enkelt cykel. Når man køber børnecykel vil man selvfølgelig have at barnet skal kunne vokse med cyklen. Tænk dog på at en alt for stor cykel generelt bliver for lang, og dermed giver en liggende siddestilling hvilket i sin tur mindsker udsynet for barnet. Vælg derfor aldrig en cykel hvor barnet er mere end 5 centimeter kortere end vores angivne længdeangivelse. Mountainbikes I mountainbikeverdenen findes tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var længe den eneste størrelse der blev brugt til mountainbikes, men bruges i dag principielt kun til juniorcykler og enklere mountainbikes som er tænkt til transport og lettere motion. Vil du træne eller endda konkurrere med din cykel er det 29" eller 27,5" der gælder. Lidt forenklet kan man sige at 29" giver en mere stabil oplevelse, bevarer fart bedre og lettere tager dig over små forhindringer bedre end 27,5", mens en 27,5" giver dig en cykel som opleves kvikkere i kurver samt en anelse hurtigere i accelerationen. Mange fuldt affjedrede mountainbikes med 27,5" har desuden længere slaglængde, og er tilpasset til en mere teknisk og ujævn terræn. Racercykler, standardcykler, hybridcykler og øvrige cykler For praktisk talt alle cykler bortset fra mountainbikes og børnecykler gælder 28"-hjul som er en velafbalanceret størrelse som giver både gode forudsætninger for at rulle let, være behagelig at sidde på og let at manøvrere.
| 28" |
Årgang | 2023 |
Cykeltype | Hybrid/Standard/Trekking |
Elcykel | Nej |
Din højde
Din højde
Anbefalet længde ifølge leverandøren
| - |
Passer til højde (cm) | - |
Hjul |
Hjul | Formula-nav i aluminium, Bontrager TLR-fälgar |
Forhjul | Bontrager H2 Comp, kanttråd, 30 tpi, 700 x 32c |
Bagdæk | Bontrager H2 Comp, kanttråd, 30 tpi, 700 x 32c |
Dækdimension | 32-622 |
Drivlinje |
Gearskifter | Shimano Deore M4100, 10-delad |
Baggear | Shimano Deore M5120, lång arm |
Krankparti | ProWheel aluminium, Narrow/Wide 40T-krans, 170 mm längd |
Kæde | KMC X10, 10-växlat |
Kassette | Shimano Deore M4100 11–46, 10-delad |
Komponenter |
Forbremse | Shimano MT201 hydraulisk skivbroms, Flat Mount, 160 mm skiva // Shimano MT201 hydraulisk skivbroms, Flat Mount, 160 mm skivaShimano RT26, 6-bults, 160 mm |
Bagbremse | Shimano MT201 hydraulisk skivbroms, Flat Mount, 160 mm skiva // Shimano MT201 hydraulisk skivbroms, Flat Mount, 160 mm skivaShimano RT26, 6-bults, 160 mm |
Styrfittings | 1 1/8 kapslade lager, ogängade |
Styr | Bontrager Satellite Plus IsoZone, aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 600 mm bredd |
Styrstamme | Bontrager aluminium, 31,8 mm klämma, Blendr-teknikkompatibel, 7 grader, 90 mm längd |
Sadelpind | Bontrager aluminium, 27,2 mm, 12 mm offset, 330 mm längd |
Bremsetype
Bremsetype
FælgbremseDe klassiske bremser for alle typer af cykler, som langsomt men sikkert udfases af skivebremser. Disse styres via greb fra styret og klemmer til med bremsebelæg omkring fælgbanen for at stoppe cyklen. Fælgbremser findes i forskellige typer for at passe til forskellige typer af cykler og kommer som blandt andet V-bremse, cantilever og U-bremser. Fordelen med disse er, at de er meget lette at vedligeholde og har en lav vægt. RullebremseDisse fungerer ligesom tromlebremser som findes på blandt andet knallerter. Her trykkes bremseklodser ud mod metal indeni en cylinder i midten på hjulet. Disse kræver mindst vedligeholdelse og er utroligt driftssikre. Ulempen med disse er, at de ikke har lige så kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser. FodbremseStandarden som findes på de fleste klassiske dame- og herrecykler. Denne bremse kræver meget lidt vedligeholdelse men begrænses hvis du ønsker flere gear. Disse hører nemlig til specifikke typer af nav (hjul) som har indkapslede gear, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er, at der kræves mere kraft for at bremse ordentligt sammenlignet med andre, samt at du skal have fødderne i specifikke positioner for at kunne udøve den ønskede kraft. SkivebremseDe moderne bremser på blandt andet mountainbikes, hybrider og et flertal af elcykler. Disse er baseret på en bremsekaliber som klemmer til omkring en skive af metal ved hjulets nav (midten på hjulet). Dette er meget lig de systemer som findes på både biler og motorcykler og anses for at være det absolut bedste i dagens situation. Disse er de kraftigste bremser, kræver relativt lidt vedligeholdelse og er meget driftssikre og findes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olie).
| Hydraulisk skivebremse |
Antal gear
Antal gear
Hvor mange gear har jeg brug for? Dette afhænger fuldstændig af, hvordan du cykler, og hvad du ønsker at få ud af din cykel. For at finde ud af dette, skal du vide, hvordan du vil cykle, og om du ønsker at prioritere lav vedligeholdelse eller høj ydeevne. Lav vedligeholdelse I dette tilfælde bør du vælge et gearsystem med navgear. Disse findes i varianter fra 2 til 11 gear fra blandt andet Shimano og deres Nexus-serie, som har 3, 7 og 8 gear. Der er også Shimano Alfine, som er en finere model, der har mindre modstand i mekanikken og fås med 8 og 11 gear. Høj ydeevne I dette tilfælde hænger antallet af gear bagpå sammen med kvaliteten. Producenterne konkurrerer om at lave de bedste gear med det højeste antal klinger på kassetten. Dette betyder så, at de fineste komponenter også er dem, som har det højeste antal gear bagpå. Foran er det enten et eller to klinger, der gælder for de finere dele. En kombination af begge I dette tilfælde kigger vi på systemer, som har 2-3 gear foran og 8-10 klinger bagpå. Disse er af en lidt enklere byggekvalitet, som også har en højere vægt. De er i stedet bygget af mere robuste materialer såsom stål i stedet for aluminium osv. Disse tåler ofte mere strabadser, men fungerer ikke lige så smidigt
| 10-speed (1 x 10) |
Udstyr |
Skærme | Eurofender Snello // Eurofender Snello |
Bagagebærer | Bakre pakethållare i aluminium |
Håndtag/Styrbånd | Bontrager Satellite IsoZone Plus, Lock-on, ergonomiska // |
Sadel | Bontrager H1 |