Kan du ikke se det sikre browservindue fra PayPal?

Klik her
for at åbne det.


Styrfittings

(218 Produkter)

  Mærke

Valgt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

  Farve

Valgt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

  Pris (kr.)

  • kr. - kr.
    Anvend

  Kundeanmeldelser

Valgt:
SORTER EFTER
Side1af
4
 
SORTER EFTER
Side1af
4

Få styr på dine styrfittings

Enhver professionel eller semi-professionel ved godt, hvad styrfittings er. Men det er ikke sikkert, at alle amatør- eller motionscyklister ved, hvad det er. Det er dog godt at vide, for de har stor betydning for cyklens styreevne – og dermed også for cyklistens sikkerhed, for reagerer styret ikke hurtigt og korrekt, så kan det være svært at undvige huller i vejen eller på cykelstien i tide - og pludselig kan der opstå farlige trafiksituationer. Kort fortalt, så er styrfittings de lejer, som ligger mellem styret og forhjulet, og de er som nævnt vigtige for, at man kan dreje styret. Men lige som alle andre lejer så bliver de også slidt, og snavs, fugt og rust kan også nedsætte deres funktionsevne. Det vil sige, at de skal både vedligeholdes jævnligt og udskiftes, når de er blevet slidt tilstrækkeligt. Man mærker det hurtigt, når man skal hive hårdt i styret for at dreje cyklen. Man kan dog sagtens skifte dem selv med den rette vejledning.

Vedligeholdelse hjælper langt hen ad vejen

Smøring af styrfittings er nok den vigtigste form for vedligeholdelse af dem, og det er faktisk ganske enkelt at gøre og kræver et minimum af materialer og værktøj. DARTMOOR PrimeDet er vigtigt, at der ikke trænger vand ind i styrfittingslejerne, så derfor skal man bruge noget vandafvisende fedt til at smøre med, og så skal man have et par umbraconøgler i de rigtige størrelser, sædvanligvis størrelse 4 og 5. Først løsnes og fjernes den såkaldte topcap, det vil sige den bolt, der holder styret fast oppefra, og derefter løsnes boltene på frempinden. Herefter kan man trække forgaflen et par centimeter ned og smøre det nederste leje, og derefter løfte forgaflen tilsvarende op og smøre det øverste leje. Er lejet meget beskidt eller rustent skal det rengøres grundigt først. Herefter monteres bolte og topcap igen, og der efterspændes godt. Denne vedligeholdelse bør man udføre et par gange om året.

Monter nye styrfittings

Nye fittings, der passer, kan man finde på Bikester.dk. For eksempel:
  • Integrerede
  • Semi-integrerede
  • Styrfittingsnøgle
Men på et eller andet tidspunkt er styrfittings slidt op, og så er det bare med at skifte dem. Fremgangsmåden er lidt, som når man skal smøre dem, blot skal styret denne gang helt af, og så løsner man de to bolte øverst, nu da styret er væk. De sidder oven på hinanden, og for at spænde kontraskal man normalt bruge en speciel 32 og 36mm skiftenøgle eller en speciel styrfittingsnøgle, som er helt flad for at kunne komme til. Når de er løsnet, falder hele forgaflen ud. Så skal der fjernes en top og en bund fra stellet, og en bund fra forgaflen. Man skal bruge en stor rørtang til at få det af med. Så sætter man de nye fittings på ved at foretage samme manøvrer i omvendt rækkefølge.


Brug for hjælp?
Kontakt vores kundeservice: man-fre 10.00-18.00
78 77 40 68
Nyhedsbrev
Registrer dig nu og få en rabatkupon på 70 kr.
Eksklusive kampagner og tilbud venter dig. 4
Tilfredse kunder
Er du tilfreds med vores service? Skriv en anbefaling til andre!
Skriv en anbefaling