Kan du ikke se det sikre browservindue fra PayPal?

Klik her
for at åbne det.


Rotor Kranksæt

(22 Produkter)

  Tilsigtet brug

Valgt:
  •  
  •  

  Farve

Valgt:
  •  
  •  
  •  

  Pris (kr.)

  • kr. - kr.
    Anvend
SORTER EFTER
Side1af
1
 
SORTER EFTER
Side1af
1

Rotor - Det bedste indenfor kranksæt

Kranken er cyklens hjerte

En cykel består af ufatteligt mange komponenter og enkeltdele, og langt de fleste er essentielle for at cyklen overhovedet kan køre. Selvfølgelig først og fremmest hjulene, men de hænger jo ikke og svæver frit i luften. De sidder fast på henholdsvis forgaflen og baggaflen, som igen sidder fast på stellet. Stellet er groft sagt en trekant bestående af tre rør, som er svejsede sammen. Øverst er overstangen, som stort set er parallel med vejen, og herfra udgår to andre rør, som mødes i en vinkel nederst mod vejen. Her sidder pedalerne, det store tandhjul, som trækker kæden, der løber om et mindre tandhjul, placeret i baghjulets nav. De to pedaler er forbundet med hinanden via en stang eller et indvendigt leje gennem den såkaldte krankkasse, og skal det være rigtigt godt, så kan denne komponent med stor fordel være et Rotor Kranksæt. Rotor

Cyklens krumtap

Ordet krank stammer fra det engelske ”crank”, som betyder krumtap. Krumtappen kender vi jo blandt andet fra biler og store dieselmotorer for eksempel til skibe. Krumtappen er en aksel, som er forbundet med endnu en aksel – en såkaldt plejlstang, som driver hjulene – eller hvad motoren nu skal drive. Krumtappen er forbundet med motorens stempler, som under forbrændingen drejer krumtappen rundt. En krumtap kan sammenlignes med et gammeldags hånddrevet vridbor eller et håndsving, og på cyklen kan krumtappen sammenlignes med akslen, som går gennem kranken, og plejlstængerne kan sammenlignes med pedalarmene, og på denne måde er et Rotor Kranksæt i virkeligheden en gammel opfindelse, som har bevist sit værd i groft sagt flere hundrede år. Verdens første cykel blev opfundet af den tyske baron Karl von Drais, som præsenterede den for offentligheden i Mannheim, Tyskland, i 1817. Den var dog noget anderledes end dagens cykler, for den havde hverken krank, tandhjul eller kæde til cyklens fremdrift. Det var en trækonstruktion med to hjul på, og skubbede man den bogstaveligt frem med benene. Der var altså intet, der mindede om et Rotor Kranksæt.

Cyklens udvikling

Den første mekanisk drevne cykel blev introduceret af en skotsk smed, Kirkpatrick MacMillan, og den første egentlig krank så først dagens lys i 1860’erne, hvor de to franskmænd Pierre Micheaux og Pierre Lallement udviklede den første mekaniske cykelkrank med pedaler på forhjulet – den såkaldte velocipede. Herhjemme nok bedre kendt som en ”Væltepeter”. Den havde et enormt stor forhjul og et meget lille baghjul, og derfor sad cyklisten højt oppe i luften oven på det store forhjul, og man kan godt forestille sig, hvor hårdt man kunne slå sig, hvis denne Væltepeter rent faktisk væltede. Det gjorde den formodentlig ofte, for i hvert fald blev konstruktionen hurtigt ændret, så forhjulet blev mindre i diameter, og sædet – og dermed cyklistens siddeposition – blev rykket længere tilbage. Pedalerne sad dog stadig på forhjulet, og det gjorde det svært både at styre og træde via forhjulet. Der var også behov for at udnytte kraften mere effektivt, for eksempel med et gearsystem, med det forhindrede pedalernes placering også. Derfor udviklede J.H. Lawson og Shergold et helt nyt kædetræk, som forbandt cykelkranken og baghjulet. Og dermed var prototypen på et Rotor Kranksæt opfundet. Stellet eller rammen nærmede sig også så småt den trekant form, vi kender i dag. Disse cykler blev også kendt som ”sikkerhedscykler” på grund af deres lavere sædehøjde og bedre vægtfordeling. Indtil da var dækkene massive – og ikke særligt komfortable, men det lavede skotten John Boyd Dunlop i 1888 om på, da han introducerede det første anvendelige oppustelige cykeldæk. Dunlop skulle jo som bekendt blive en af verdens førende dækproducenter – både til cykler, biler og alle andre køretøjer.

Udskiftning af krank

Kranken er altså så at sige cyklens kraftcenter. Den bliver udsat for hårdt slid, men fordi kranken er slidt, behøver man ikke udskifte hele cyklen. Man kan nøjes med at skifte kranken til et Rotor Kranksæt. Og det er i virkeligheden ikke så svært, så de fleste kan gøre det selv. Det gælder først og fremmest om at finde et Rotor Kranksæt, som passer til ens cykel, og der findes et stort udvalg af Rotor Kranksæt på netbutikken Bikester.dk. Af værktøj kræver det kun en skiftenøgle og en topnøgle af den rigtige størrelse. Med nøglerne afmonterer man centerbolten, som holder hele kranken sammen. Så skruer man den inderste del af pedalarmsaftrækkene fast til kranksættet, spænder kontra på den yderste del af pedalarmsaftrækkene, og nu kan man så trække hele kranksættet ud. Så tager man sit Rotor Kranksæt og monterer det i krankhuset og udfører hele den ovennævnte procedure i modsat rækkefølge. Og voila – cyklen kører igen som en ny. På Rotor Kranksæt er monteret to eller tre klinger – afhængig af hvor mange tandhjul, der skal monteres på kranken. Find det Rotor Kranksæt, som passer til din cykel på Bikester.dk og bestil det. Når du handler på Bikester.dk har du altid 100 dages returret, hvis du har beholdt kvitteringen og emballagen er ubrudt.
  • Rotor Kranksæt 3D XC3, tre klinger
  • Rotor Kranksæt 3D 130 BCD KRG, to klinger
  • Rotor Kranksæt 3D+ XC3 MTB, tre klinger


Brug for hjælp?
Kontakt vores kundeservice: man-fre 10.00-18.00
78 77 40 68
Nyhedsbrev
Registrer dig nu og få en rabatkupon på 70 kr.
Eksklusive kampagner og tilbud venter dig. 4
Tilfredse kunder
Er du tilfreds med vores service? Skriv en anbefaling til andre!
Skriv en anbefaling