Kan du ikke se det sikre browservindue fra PayPal?

Klik her
for at åbne det.


Kranksæt

(251 Produkter)

  Mærke

Valgt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

  Farve

Valgt:
  •  
  •  
  •  
  •  

  Pris (kr.)

  • kr. - kr.
    Anvend

  Kundeanmeldelser

Valgt:
SORTER EFTER
Side1af
5
 
SORTER EFTER
Side1af
5

Det hele drejer sig om kranken

En cykel er sat sammen af mange komponenter og enkeltdele, og langt de fleste er afgørende for, at cyklen kan køre. Det gælder selvfølgelig hjulene, men de skal jo holdes på plads. Det bliver de af forgaflen og baggaflen, som er monteret på stellet. Stellet kan man sammenligne med vores skelet, men her er det en trekant bestående af tre sammensvejsede rør. Øverst er den vandrette overstang, og herfra udgår to andre rør, som er samlet i en vinkel nederst på stellet, og netop her er der et kranksæt monteret. Et kranksæt består af et indvendigt leje – groft sagt en stang gennem kranken, og på dette leje sidder pedalerne, det store tandhjul – også kaldet klingen. Klingen trækker kæden, der trækker et mindre tandhjul, placeret i baghjulets nav, og på den måde drives baghjulet, så cyklen kan bevæge sig fremad. kranksæt Ordet krank stammer fra det engelske ”crank”, som betyder krumtap, som vi bl.a. kender fra store dieselmotorer og biler. Krumtappen er en aksel, som er forbundet med endnu en aksel – en såkaldt plejlstang, som driver hjulene. I motorer er det stempler, som under forbrænding af benzin eller diesel drejer krumtappen rundt. På cyklen kan et kranksæt sammenlignes med krumtappen, og plejlstængerne med pedalarmene, men på cyklen er det ikke brændstof men derimod rene benkræfter, der driver cyklen frem. Og jo bedre et kranksæt fungerer, jo lettere og hurtigere er det at drive cyklen frem.

Udskiftning af et kranksæt

Kranksættet er altså cyklens kraftcentral. Det bliver udsat for hårdt slid, men fordi kranken bliver slidt og cyklen lidt hårdere at trampe frem, eller der er kommet slør i kranken, behøver man ikke udskifte hele cyklen. Man kan nøjes med at skifte kranksæt.Det er faktisk ikke så svært, som man skulle tro, så de fleste kan gøre det selv. Det gælder først og fremmest om at finde et kranksæt, som passer til ens cykel, og her findes der et stort udvalg af på netbutikken bikester.dk. Af værktøj kræver det kun en skiftenøgle, en umbraconøgle – som regel nr. 5 - og en topnøgle af den rigtige størrelse. Med nøglerne afmonterer man centerbolten, som holder hele kranken sammen. Så skruer man den inderste del af pedalarmsaftrækkene fast til kranksættet, spænder kontra på den yderste del af pedalarmsaftrækkene, og nu kan man så trække hele kranksættet ud. Så tager man sit nye kranksæt og monterer det i krankhuset og udfører hele den ovennævnte procedure i modsat orden. Og man vil givetvis blive overrasket over, at cyklen kører igen som en ny. Hvis man ellers passer og plejer sin cykel godt, så kan den holde i utroligt mange år, hvis man hen ad vejen skifter de dele, der er blevet slidt. Uanset om det er hjul, kæde, bremser og andre enkeltdele, så kan man finde dem på bikester.dk, og det vil uden tvivl være billigere end at skifte til ny cykel, hver gang en komponent er blevet slidt eller gået i stykker. Kranksæt findes med to eller tre klinger eller tandhjul – afhængig af det, man skal bruge cyklen til, og hvor mange gear den skal have. Nogle eksempler er
  • SRAM X5 Kranksæt 10-speed
  • Shimano FC-M521 Kranksæt
  • Truvativ Descendant 1.1 Kranksæt 38 tænder
Find det kranksæt, som passer til din cykel på bikester.dk og bestil det. Så er du hurtigt godt kørende igen!


Brug for hjælp?
Kontakt vores kundeservice: man-fre 10.00-18.00
78 77 40 68
Nyhedsbrev
Registrer dig nu og få en rabatkupon på 70 kr.
Eksklusive kampagner og tilbud venter dig. 4
Tilfredse kunder
Er du tilfreds med vores service? Skriv en anbefaling til andre!
Skriv en anbefaling