Kan du ikke se det sikre browservindue fra PayPal?

Klik her
for at åbne det.


SRAM Gear

(189 Produkter)

  Pris (kr.)

  • kr. - kr.
    Anvend

  Kundeanmeldelser

Valgt:
SORTER EFTER
Side1af
4
 
SORTER EFTER
Side1af
4

Optimer din cykel

En cykel er et godt, praktisk og sundhedsfremmende køretøj. I storbyer med meget biltrafik kommer man ofte hurtigere frem på cykel, selvom der i en by som København godt kan være trængsel på cykelstierne i myldretiderne, når folk skal til og hjem fra arbejde på cykler. Det er nok heller ikke i storbyerne, man har brug for de mange gear på cyklen, som for eksempel SRAM gear kan tilbyde. For farten kommer sjældent højere op, end man kan klare sig helt uden gear eller med blot tre gear, som mange cykler leveres med som standard. Det skulle da lige være cykelbudene, som nogle gange kører afsindigt hurtigt for at få afleveret, hvad de nu skal aflevere til en kunde. Det ser ofte nærmest hasarderet ud, når de kommer drønende – og ikke sjældent ude på gaden i stedet for på cykelstien. De har helt sikkert mere end tre gear, og det kunne sagtens være et SRAM gear, som sidder på deres cykler. Gearet har først og fremmest til formål at give cyklen mere fart og fremdrift, men det tænkte man ikke så meget på, da tyskeren Baron Karl von Drais i 1817 præsenterede verdens første cykel. Den bestod groft sagt af to hjul forbundet med en træstang, som ”cyklisten” sad oven på. Der var ingen pedaler, så man skulle simpelt hen skubbe, sparke eller løbe cyklen frem med fødderne og benene. Formodentlig var det ikke særligt komfortabelt. Næste udviklingstrin for cyklen var den såkaldte velocipede, eller Væltepeter, som den hurtigt kom til at hedde. Den havde et kæmpe stort forhjul og et meget lille baghjul. Men den havde dog pedaler. De sad på det store forhjul, og cyklisten sad så på en sadel oven på det store forhjul og trampede i pedalerne. Gear var der ingen af – og slet ikke noget, der kom i nærheden af et SRAM gear, eller man kunne måske sige, at Væltepeteren havde ét fast gear. Den havde nemlig et fast cykelnav, som pedalerne var monteret på. Der var ikke noget såkaldt friløb, men pedalerne drejede altid rundt, når hjulet gjorde det. Det gjaldt derfor for cyklisten om at følge med i trådet med fødderne, for eksempel når cyklen fik ekstra fart på ned ad bakke. Samtidig skulle man både styre og trampe i pedalerne på forhjulet, og det gik voldsomt ud over cyklens styreevne. Deraf sikkert navnet Væltepeter. Cykelgear fra SRAM

Det udvendige gear

Omkring 20 år senere – i 1839 – opfandt skotten Kirkpatrick MacMillan den første cykel med pedalerne placeret i kranken, som vi kender det i dag. Han var inspireret af dampmaskinens bevægelser, og pedalerne blev derfor udstyret med en krumtapmekanisme. Faktisk stammer navnet krank fra det engelske ”crank”, som betyder netop krumtap. Med denne opfindelse fik cyklen også mere eller mindre den udformning, som vi kender i dag. Et stel eller en ramme af tre rør, som mødes i en trekant, og herpå er monteret henholdsvis en forgaffel og baggaffel, som holder hjulene. Et almindeligt, indvendigt 3-trins gear er placeret i baghjulets nav, mens et mere avanceret, udvendigt gear med et vilkårligt antal gear – som et SRAM gear – består af et antal tandhjul, som er placeret både ved kranken og ved baghjulets nav. Ved hjælp af en eller flere gearvælgere – enten på styret eller en af stellets rør, flytter kæden mellem større og mindre tandhjul – altså en udvekslingsmekanisme eller slet og ret gearudveksling, som betyder, at man ikke skal træde så hurtigt rundt i pedalerne for at opnå en højere fart. I cykelfagsprog hedder tandhjulene klinger, og selve gearet blev opfundet af en franskmand, Paul de Vivie, i 1905. Det udvendige gear er også kendt som ”derailleur-gearet”.

SRAM gear – en kombination af klinger

Med et udvendigt gear som et SRAM gear er det som regel sådan, at man kører i et lavt gear – det vil sige med mange, hurtige omdrejninger af pedalerne, hvis kæden sidder på baghjulets større klinger, og et højt gear er, når kæden sidder på en af de små klinger. Ved baghjulets nav sidder en kassette med tandhjul af forskellige størrelser. I dag er det normalt med 9 til 10 tætsiddende gear, det vil sige tandhjul. Der er her de små tandhjul, som også kaldes klinger, sidder, mens de store klinger sidder ved kranken og pedalarmen. Hvis der så sidder 10 små klinger ved baghjulet og 2 store ved navet, så han man 20 gear at vælge imellem. På internetbutikken Bikester.dk kan du vælge SRAM gear differentialer til 7, 8, 9 eller 10 gear. Differentialet er den mekanisme, som løfter kæden fra den ene klinge til den anden. Men på Bikester.dk kan du også finde andre produkter fra den amerikanske producent af kvalitetskomponenter til cykler SRAM gear såsom gearskifter, bremsehåndtag og gearstænger.


Brug for hjælp?
Kontakt vores kundeservice: man-fre 10.00-18.00
78 77 40 68
Nyhedsbrev
Registrer dig nu og få en rabatkupon på 70 kr.
Eksklusive kampagner og tilbud venter dig. 4
Tilfredse kunder
Er du tilfreds med vores service? Skriv en anbefaling til andre!
Skriv en anbefaling