Bremseklo tilbehør

(41 Produkter)

  Mærke

Valgt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

  Pris (kr.)

  • kr. - kr.
    Anvend

  Kundeanmeldelser

Valgt:
SORTER EFTER
Side1af
1
 
SORTER EFTER
Side1af
1

Billige bremseklør og tilbehør online! Køb din bremseklo på bikester.dk

Bremserne er vel nok den vigtigste del på cyklen, da disse i sidste ende sørger for din sikkerhed i trafikken. Gode bremser er vigtige, da de giver dig kontrol over cyklen og sørger for den nødvendige sikkerhed, når du cykler ude på vejene. Desuden er gode bremser også vigtige at have i nødsituationer, så du let kan undvige eventuelle farer. En fælgbremse fungerer således, at cyklisten trykker på bremsen, og to bremseklodser trykker mod fælgen. Fordelen ved en fælgbremse er, at den er let at vedligeholde, at reparere og så er den relativt let. Ulempen er, at en fælgbremse kun har begrænset virkning ved vådt føre. En fælgbremse består af bremseklodser, kabler, håndbremse og en bremseklo. Der findes en del forskellige konstruktioner af bremseklør, dog er den mekaniske bremseklo og den hydrauliske skivebremse og –klo de bremser, der har været mest populære de seneste år, og er en fast bestanddel af de fleste mountainbike-, city- og trekkingcykler.

De forskellige typer af bremseklør og tilbehør

Der findes et hav af forskellige bremseklør i alle udformninger og prisklasser, og hver art har selvfølgelig sine fordele, bikester.dk hjælper dig med at få et overblik over, hvilke bremseklør og tilbehør der findes, så du kan få den helt rigtige bremseklo til din cykel, der passer til dig og dine behov. V-bremsen er en videreudvikling af cantileverbremsen. V-bremsen har dog mere bremsekræft, og bremsekræften bliver ikke svækket med tiden. Også selv om bremseklodserne er slidte. V-bremsen er blevet mere og mere populær de seneste år og er faktisk den eneste bremsetype, der bliver sat på nyere cykler. Cantileverbremsen er altså næsten helt udgået. Der findes to typer af v-bremser:
  • Standard V-bremsen
  • Den parallelt førende V-bremse
Hos standardbremsen er bremseklodsen anbragt direkte på bremsearmen. Når cyklisten trykker bremsen, bliver bremseklodsen trykket mod fælgen. Dette betyder, at bremseklodsen ret hurtigt bliver slidt op og dette mere på den øverste del end den nederste del af bremsen. Hos den parallelt førende v-bremse, er bremseklodsen monteret på et led, så begge bremseklodser trykker fælgen vandret, når der bliver bremset. Dette har den fordel, at bremseklodsen, i modsætning til standardbremsen, bliver slidt jævnt op. De nyere V-bremsemodeller er udstyret med cartridge-bremseklodser. Dette har den fordel, at det er let at skifte bremseskoene ud, uden man skal bruge lang og kostbar tid på at tilpasse bremseskoens position på fælgen. Til dem, der kører på racercykel findes der specielle bremsesystemer og dermed også specielle bremseklør og -klodser. På grund af de mange gear, har en racercykel ingen fodbremse. Derfor har den to håndbremser på styret, hhv. en for- og en bagbremse. Da farten på en racercykel ofte er højere end på en normal cykel, skal der selvfølgelig også bruges specielle bremser, som også på vådt føre giver det perfekte brems. En vigtig faktor er dog, at bremsen ikke må blokere 100%, da man ellers flyver over styret. Vigtigt er altså ved en racercykel, at bremsen er let, og at bremsetrykket ikke er for hårdt. På en bremseklo er der er monteret to bremseklodser, som trykker mod fælgen. Disse består af et specielt gummimiks. Der findes forskellige gummimiks, alt efter om man cykler med normale betingelser, i vådt føre eller om man kører på racercykel. Her taler man om såkaldte cartridge-bremser, altså bremseklodser, der kan udskiftes, alt efter hvilke betingelser man kører med. Håndbremsen og bremsekloen er forbundet med et bremsekabel. Det er vigtigt at holde et godt øje med bremsekablet, for vil du måske risikere at ville bremse, men ikke have muligheden for det? Dette kan resultere i meget grusomme styrt og ulykker. Med tiden bliver kablet og beskyttelsen slidt, og det er vigtigt, at dette fungerer. Det er desuden vigtigt, at du husker at vedligeholde din bremseklo. Hvis bremseklo nemlig ikke bliver vedligeholdt, kan der også opstå svigt ved hårde bremsninger, og det skal helst undgås.

Cykelbremser og bremseklør – sikkerhedsbestemmelser

I Danmark er det lovpligtigt, at en cykel skal have to uafhængige bremsesystemer. Dette betyder, at du både skal have en bremse på forhjulet, dette i form af en håndbremse, og en bremse på baghjulet, enten fodbremse eller håndbremse.


Brug for hjælp?
Kontakt vores kundeservice: man-fre 10.00-18.00
78 77 40 68
Nyhedsbrev
Registrer dig nu og få en rabatkupon på 70 kr.
Eksklusive kampagner og tilbud venter dig. 4
Tilfredse kunder
Er du tilfreds med vores service? Skriv en anbefaling til andre!
Skriv en anbefaling