Mavic Hjul & nav

(144 Produkter)
 
Valgt:
KATEGORIER
 

Vælg

Valgt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

    Pris

    • DKK - DKK
      Anvend
  •  

    Kundeanmeldelser

    Valgt:
    Mavic
    SORTER EFTER

    Vælg Mavic hjul – så kører det hele lidt bedre

    Man siger engang imellem, at hjulet er menneskehedens største opfindelse næst efter ilden. Og det er der jo nok noget om, for det er svært at forestille sig en verden uden hjul. Men det er godt nok også en gammel opfindelse – over 5.000 år gammel, regner man med. Man anser, at den først kendte anvendelse af et hjul skete omkring 3.000 år før Kristus, og at det blev brugt i området omkring Mesopotamien som drejeskive ved keramikforarbejdning – altså en anvendelsesform, som nærmest uændret bruges den dag i dag af keramikere, når de skal lave vaser, krukker eller andre former for keramik, som kræver en rund form. Men opfindelsen af hjulet som transportmiddel, altså som vognhjul, tilskrives – som så mange andre opfindelser kineserne omkring 2.500 år f.Kr. I vestlige kulturer har man fundet legetøj, som indeholdt hjullignende konstruktioner, og de kan dateres til omkring 1.500 f.Kr. Hjulet har gennemgået en enorm udvikling siden da, og ikke mindst de seneste 100 år, og netop Mavic hjul repræsenterer den nyeste teknologi inden for hjul til cykler. mavic_hjul Det er svært at forestille sig moderne hjælpemidler eller andre ting, som ikke benytter sig af hjul i forskellige former – tandhjul i maskiner, lykkehjul, rouletter, brede hjul, som bruges som ruller, og meget mere – og så selvfølgelig hjul på stort set enhver form for transportmiddel, lige fra rulleskøjter, kørestole, skateboards, biler, landbrugsmaskiner, motorcykler og naturligvis cykler. De første hjul var nærmest runde plader, hvor man kunne forstille sig, at mennesker ganske simpelt havde skåret en skive af en træstamme og hugget den til i en rimeligt rund form. Senere blev hjulet til en rund ring med eger diagonalt ind mod et centrum – også kaldet navet, hvor egerne blev fastgjort, og så kunne man via navene med en pind forbinde to hjul. Byggede man så to gange to hjul sammen med nogle langs- og tværgående brædder, ja så havde man noget, der mindede om en vogn, som man for eksempel kunne spænde en hest for. Langt hen ad vejen var hjulet en ren trækonstruktion – både yderringen, egerne og navet var af træ, men det siger næsten sig selv, at et træhjul, der rumler hen over hullede grusveje, ikke holdt voldsomt længe. Derfor fandt man på at forstærke hjulets yderside med en jernring, og så kunne det holde lidt længere.

    Cykelhjulets udvikling

    Efterhånden blev flere og flere af hjulets dele udskiftet med metaldele. Det gav mulighed for at forbedre og udvikle grundkonstruktionen, men det gav også et relativt tungt hjul. Man fandt så ud af, at man kunne forsyne hjulet med flere og tyndere eger for at reducere vægten, for egernes funktion er grundlæggende at holde selve hjulkransen jævnt rund og at holde navet på plads i midten. Mange kan sikkert stadig huske bilhjul med trådeger – faktisk som de i dag findes på et Mavic hjul. Men materialeudviklingen havde også stor betydning for hjulets vægt,ydeevne og holdbarhed. Aluminium er et særdeles let metal, og det vandt stadig større indpas i tekniske konstruktioner som motorer og hjul. Ikke blot er det let, det er også betydeligt mere rustbestandigt end stål, som ikke er blevet galvaniseret. Derfor har vi i dag et begreb, der hedder ”alufælge” – altså fælge af rent aluminium. Den første cykel med pedaler så dagens lys i starten af 1800-tallet, og det var den såkaldte ”Væltepeter”. Den havde et meget lille baghjul og et enormt stort forhjul, hvor pedalerne var sat fast direkte i navet. Cyklen havde ingen gear og ikke noget såkaldt friløb. Det vil sige, at pedalerne drejede med rundt, hver gang hjulet bevægede sig – og så måtte cyklisten bare følge med. Det er nok derfor, den blev kaldt Væltepeter! Omkring 20 år senere fik cyklen en krank, hvor pedalerne var placeret. På kranken var et tandhjul med en kæde, som trak et tandhjul, der var fastmonteret på baghjulets nav. Og så begyndte det at ligne en cykel, som man kunne bruge Mavic hjul på.

    Mavic hjul til alle cykler

    Der findes mindst lige så mange forskellige typer af cykelhjul, som der findes typer af cykler: Børnecykler og voksencykler, cykler til praktisk daglig transport, racercykler, banecykler, triatloncykler, ladcykler, mountainbikes MBX-cykler, citybikes, klubcykler, bedstemorcykler og mange flere, og for at få det bedst mulige ud af sin cykel og sin foretrukne form for cykling, så er det vigtigt at have de rigtige hjul, som passer både til cyklen og den konkrete udfordring.Mavic hjul findes til stort set det hele og i alle de gængse størrelser.Du kan for eksempel vælge mellem
    • Mavic Crossone hjul, MTB
    • KsyriumEquipe S Racer
    • Cosmic Carbone SLS
    • R-Sys hjulsæt
    Når du handler på internetbutikken bikester.dk, så får du varerne leveret i løbet af få dage. Samtidig kan du på bikester.dk finde alle de andre ting, som hører cykling til – tøj, cykelsko, reservedele, cykler og meget mere. Hvis du har en cykel af god kvalitet, så bør du ikke vælge hjul af ringere kvalitet, så vælg Mavic hjul.
    Titel
    Fenster schliessen
    Popup Content